Фернандо Алонсо с Ферари бе най-бърз в първата тренировка за неделната Гран при на Белгия на пистата Спа-Франкоршамп. При почти непрекъснат дъжд испанецът бе на върха на класирането през почти цялото време, като направи две кратки серии с гумите за екстремно мокра писта. Второ време даде Люис Хамилтън (Макларън), като той завъртя само 7 тура и направи една серия. Трети се подреди Роберт Кубица с Рено, които за първи път използваха система за обдухване на задното крило и полякът изпревари Себастиан Фетел (Ред Бул). С по-ниската мощност на двигателите Рено обаче двамата бяха на повече от секунда зад Алонсо и на половин секунда зад Хамилтън.
Тренировката започна с типичния за Спа дъжд и единственото важно събитие в началото бе ритуалното излизане на пистата на Рубенс Барикело за неговата Гран при 300.
За жалост обаче само след една обиколка в Уилямс-а му се появи проблем с управлението и се наложи смяна на кормилната рейка, което не позволи повече участие в почти цялата тренировката.
Температурите на асфалта и въздуха бяха 18 градуса. Пилоти правеха опознавателни турове с гуми за екстремно и никой не рискува с интермедии. Тимо Глок с Върджин пръв направи обиколка за над 2:05 мин.
Въпреки лошото време състезателите на Мерцедес завъртяха малко повече обиколки, за да изпитат новата версия на пода си. Той е с нови отвори за увеличаване струята към двойния дифузьор обдухван от изгорелите газове.
В Макларън пък бяха поставили повече сензори, за да разберат възможно най-прецизно всички свои проблеми с тази система, която в предишните състезания им създаваше проблеми и ще бъде напълно променена за Гран при на Сингапур. Люис Хамилтън направи серия от 3 обиколки с екстремно мокри гуми, а Бътън бе в 4 тура със същия тип. И двамата един след друг се подредиха на втора позиция зад най-бързия в началото Адриан Сутил, който пък в тази първа тренировка бе със стария под и конфигурация на Форс Индия. Витантонио Лиуци бе с дифузьора с обдухване. Сутил поведе, но дори не качваше седма навсякъде, а бе с топскорост!
Малко след изминаването на 40 минути Алонсо оглави класирането с 2:02.582 мин.
Испанецът изпита в сравнително дълга серия от 8 обиколки работата на двойния дифузьор за този уикенд на Скудерията. В края на серията си слезе до 2:01.233 и се прибра, защото дъждът се усили отново за изминалите десетина минути.
Макр Уебър с Ред Бул изоставаше с 0,5 сек от времето на Алонсо и 0,2 сек от това на Бътън, но както се очакваше, бе най-бърз във втория сектор, където има най-много завои.
Когато дъждът понамаля пък Фетел бе по-бърз, но в крайна сметка изостана с над секунда от топвремето на Фернандо в тези първи серии с екстремно мокри гуми.
Хамилтън обаче се доближи до него на 0,344 сек, като бе с топскорост в два от секторите.
Роберт Кубица и Виталий Петров опитаха да направят първите си пълни обиколки след средата на времето, като преди това в 7 и 6 тура минаваха през бокса, за да се уточни работата на монтираната за първи път върху колите им система за обдухване на задното крило. Но дъждът се усили и час след началото всички се прибраха в гаражите.
Идващата буря уплаши всички. В пресцентъра дори прекъсна токът, а прогнозата бе за дъжд в следващите 20 мин. Въпреки това Михаел Шумахер реши да излезе още веднъж на трасето преди пороя и бе единственият пилот на пистата. Хайме Алгерсуари го последва. Хейки Ковалайнен също излезе, защото бурята изглежда се разминаваше. Хайме обаче се оплака от твърде много вода и аквапланиниг. В другата част на бокса на тима му Торо Росо механиците пък бяха заети с проблем в скоростната кутия на Себастиен Буеми.
В последните 10 минути на пистата се появиха отново все пак пилотите на Ферари, Заубер, Лотус, Испания Рейсинг и Рено. Ред Бул, Мерцедес и Макларън си останаха с по една реална серия в боксовете. Кубица се изкачи до пета позиция с реално първия си пълен тур с F-duct. След още един бе трети! Петров бе 17-и.
Въпреки, че условията бяха по-лоши, Алонсо даде най-добро време във втория сектор и в крайна сметка подобри времето си още веднъж – 2:00.797 мин.
В последната минута на пистата се появи отново Барикело, който рискува с интермедии и даде девето време. Маса също ги сложи, но бе 11-и. Накрая с тях излязоха за проби и пилотите на Ред Бул, но само за уточнения на настройките за след обяд, когато се очаква да има и малки периоди на полусуха писта.