Фернандо Алонсо не е привърженик на идеята за връщане на V10 двигателите. Пилотът на Астън Мартин вярва, че това ще бъде „крачка назад“, тъй като спортът вече са намира в „друг свят“. Алонсо все пак призна, че звукът на по-старите агрегати все още му липсва.
Въпросът за връщане на V10 двигателите беше повдигнат от Мохамед бин Сулайем преди малко повече от месец. Тогава той призна, че би се радвал отново да види F1 да използва тези емблематични агрегати.
По-рано този месец Ауто Мотор Унд Шпорт обяви, че F1 обмисля преминаване към V10 двигатели след две години. Преди това шампионатът ще удължи настоящия цикъл от правила и ще се откаже от новото задвижване, което трябва да влезе в сила от 2026 г.
Ръководителят на отдела за едноместни болиди на ФИА Николас Томбазис призна, че в момента се обсъждат различни варианти, включително връщане на V10 двигателите. Но според него няма никакво взето решение по този въпрос. Същевременно Ауди заплаши да прекрати проекта си, ако F1 се откаже от новото хибридно задвижване.
Шефът на Мерцедес Тото Волф призова 3 коментара. Австриецът също така призна, че в Мерцедес са инвестирали много средства и ресурси в новите задвижващи системи. Волф дори предупреди, че едно евентуално удължаване на настоящите правила може да остави клиентските отбори без двигатели
Макс Верстапен и Люис Хамилтън се изказаха в подкрепа на повторно използване на V10 двигатели. Според тях, би било хубаво отново да бъдат въведен силови агрегати с толкова прекрасен звук.
„Не е тайна, че V6 двигателят никога не е звучал страхотно“, каза Хамилтън. „Спомням си, че за първи път дойдох на състезание от Формула 1 на Спа през 1996 г. Спомням си и как Михаел [Шумахер] мина през завой №1. Аз бях на 11 години и гръдният ми кош просто вибрираше и бях пристрастен.“
„Това беше най-невероятното, което съм усещал или чувал преди. С годините сме загубили това. Ако сме в състояние да се върнем към тези невероятно звучащи двигатели и все още сме в състояние да постигнем всички устойчиви цели, тогава защо не?“, добави пилотът на Ферари. Именно Скудерията записа най-големите си успехи в ерата на V10 моторите.
Фернандо Алонсо също коментира тази толкова нашумяла тема. 43-годишният испанец е единственият действащ F1 пилот, който се състезавал в тази „златна ера“ на спорта и дори спечели първата си титла с болид, задвижван от V10 двигател. Въпреки това той не беше голям ентусиаст относно връщането на тези двигатели.
„Очевидно обичам ерата на V10 и V8 и звука на тези автомобили, който липсва на всички нас“, призна Алонсо. Същевременно той призна, че в момента F1 се намира в съвсем различна ера и че едно връщане на по-стари агрегати ще бъде „крачка назад.“
„Сега сме в друг свят. Технологиите са се развили през всичките тези години. Сега разполагаме с невероятно ефективни двигатели, които изразходват около една трета от горивото, което използвахме преди“, коментира Алонсо.
„Не можем просто да вървим срещу настоящото време и хибридната ера. Не можем да забравяме колко ефективни са автомобилите в сравнение с миналото. Това е нещо много положително, с което разполагаме и можем да се похвалим. Това е все едно да кажем, че можем да караме без хейло, да направим колите по-опасни и да създадем повече адреналин за феновете. Всичко това просто няма смисъл.“
Казаното от Алонсо е в унисон с идеята, че F1 трябва да се развива в крак с времето
„Ние се движим напред от определени неща. Toва, което имаме сега, е много добра Формула 1 и много добър момент за спорта“, обясни пилотът на Астън Мартин. Той също така не вижда смисъл в преследването на несигурно минало.
„Затова е трудно да се измисли нещо и бихме могли да отидем в неизвестното. Трудно е да се прогнозира какво точно ще се случи“, заключи Фернандо Алонсо.
Вижте тази публикация в Instagram.
Зак Браун също изказа мнението си по темата за V10 двигателите. Според него, би било нелогично F1 да се откаже от правилата за 2026-та, имайки предвид инвестициите, направени от производителите на задвижващи системи
„Формула 1 винаги е била много техническо предизвикателство, когато има нови правила. През 2026 г. това не няма да бъде по-различно“, коментира Браун.
„Щастливи сме да се състезаваме при какъвто и да е правилник. Мисля, че V10 двигателят определено ще бъде доста готин с устойчиви горива, но наистина не виждам как може да се промени това, което е в сила заради всички различни промени в задвижващите агрегати, които се случват в момента.“
„Идва Ауди, Алпин ще бъде с двигател на Мерцедес. От логистична гледна точка не съм сигурен как ще завъртим всичко в обратна посока.“
Браун вярва, че отпадането на правилата за 2026 г. би било много скъпо и може да накара някои производители да се откажат от F1.
„Но от наша гледна точка, ние сме с [Мерцедес] HPP и сме много щастливи. Те са готови да тръгнат по този път – или ще бъдат готови да тръгнат, така че това няма да ни повлияе. Но е малко трудно да разберем как точно ще го въведем, ако искаме да направим промяна“, добави главният изпълнителен директор на Макларън.
Вижте тази публикация в Instagram.