Алпин разкри какви са промените в А523. Френският отбор е направил няколко огромни корекции в болида за 2023 г. Те са свързани както със задвижващата система на Рено, така и с пода и окачването на автомобила.
Алпин финишира на четвърта позиция при конструкторите след края на сезон 2022. Базираният в Енстън отбор разполагаше с добър автомобил и слаба надеждност на силовия агрегат. Французите загубиха ценни точки заради няколко отпадания на Фернандо Алонсо и Естебан Окон. В крайна сметка Алпин успя да спечели борбата с Макларън и да е „най-добрият отбор от останалите.“
Снощи Алпин официално показа как ще изглежда А523. Това се случи по време на специална церемония в Лондон. На нея присъстваха главният изпълнителен директор Лоран Роси, директорът на тима Отмар Шафнауер, както и пилотите Естебан Окон и Пиер Гасли
Разцветката на А523 приличаше много на тази от 2022 г. и отново съчетаваше алпийско синьо и розово. Алпин ще използва и специална розова ливрея в първите три старта от сезон 2023. Така френският отбор ще отбележи партньорството с титулярния си спонсор BWT.
По време на премиерата на А523 техническият директор Мат Харман заяви, че екипът от Енстън си е поставил агресивни цели за подобрение през 2023 г. „Това са цели, които щяха да ни предизвикат, но в същото време ще ни дадат това, което трябва да направим, за да се състезаваме на нужното ниво.“
Алпин е съсредоточил вниманието си не само върху проблемите с надеждността, с които се е сблъскал, но и върху промените в окачването и аеродинамиката, целящи да подобрят ефективността на автомобила. Французите изпитваха затруднения с намаляването на теглото. Това е проблем, който засегна почти всички отбори на стартовата решетка. Сега отборът твърди, че е успял да постигне успех и да вкара A523 под минималното ограничение от 798 кг.
Какви са промените по предното крило?
Промените в предната част на А523 са предимно структурни. Според Харман, те имат за цел да позволят на екипа да намери по-лесно правилните настройки.
„Започнахме да работим върху предната част на автомобила и предното крило. Тук разгледахме доста обстойно възможността за промяна на концепцията на носа. Тук има много различна структура, която ни дава повече свобода да променяме повече елементи на предното крило, което от своя страна ни позволява да контролираме по-последователно въздушния поток в областта на предната част на болида.“
Предното окачване на Алпин A523 е сериозно преработено. Следователно това ще подобри начинът, по който то насочва въздушния поток към всмукателните отвори за пода, който е отговорен за голяма част от генерираната притискаща сила при настоящото поколение болиди в F1.
„Управлението на предното окачване е абсолютно същото като при A522. Въпреки това то не е същото по отношение на кинематиката в начина му на работа. Променихме доста позицията на нашите лостове, които свързват колелетата с шасито. Искахме да помогнем налягането на потока през тази зона, за да сме сигурни, че насочваме въздуха към предната част на пода. Трябваше да сме сигурни, че можем да балансираме количеството въздушен поток, който отива както над горната част на пода, така и в самия дифузьор в предната част на колата.“
Близо една година след въвеждането на драстично променените аеродинамични правила, Харман твърди, че дизайнът на пода ще бъде от голямо значение през сезон 2023
„Това ще бъде доста голямо предизвикателство за нас през сезона. Стремим да продължим с много агресивния темп на развитие на автомобила. Миналата година разработихме този автомобил доста сериозно и сега ще направим същото.“
Каналите в сайдподовете на болида на Алпин са много по-дълбоки от тези, които се използваха миналата година.
„Както виждате, има доста дълбок канал, по който се опитваме да насочим този масов въздушен поток към задната част на автомобила. В резултат на това ще се подобри енергията в задницата на автомобила, където е разположена голяма част от нашето натоварване.“
Контролирането на въздушния поток в най-отдалечената част на пода е друга област, в която Алпин очаква да постигне успехи
„Ще видите и голямо развитие в края на самия под. Това отново е нещо, което ще бъде доста важно за нас. В същото време ще продължаваме да развиваме пода и се опитваме да контролираме някои от тези структури там.“
В Алпин са направили голяма промяна в задното окачване. „Променихме концепциите и решихме да използваме тип „пушрод“ вместо досегашния „пулрод.“
Техническият директор на Алпин каза, че тази промяна е направена заради различни причини.
„Първо, трябва да свалим малко тегло от автомобила си. Имахме много интересна концепция за миналата година, но тазгодишната е по-интересна. Тя е малко по-опростена заради типа окачване „пушрод.“ Това ни позволи да махнем страшно много тегло от задната част на автомобила.“
„Също така вложихме малко повече сложност в бордовата система, за да получим повече модулност за нашите инженерни екипи на пистата. Трябва да им дадем правилните инструменти, за да могат да настроят механичния баланс на автомобила.“
„Най-важното е, че контролирахме въздушния поток в тази част на колата. Той е много по-чист и има по-малко „запушвания.“ Сега можем да извеждаме повече въздух през задната част на автомобила. Това е много, много важно и ще бъде добро развитие за нас, докато вървим напред.“
Алпин е направил сериозни промени в задното крило на А523
„Имаме няколко задни крила за годината, тъй като преминаваме през различни състезания на различни писти. В крайна сметка всичко е свързано с ефективността“, обясни Харман.
„Опитваме да се уверим, че имаме подобно или по-голямо натоварване на задното крило, но в същото време и по- голяма ефективност и намаляване на съпротивлението. Начинът, по който постигаме това, е като оптимизираме малкото крило, разположено в долната част на големия спойлер. Той ни позволява да се уверим, че имаме най-ниското съпротивление при движение на автомобила.“
В Алпин също така вярват, че вече разполагат с много по-надежден двигател на Рено
„Знаем, че имахме няколко проблема в тази област заради начина, по който интегрирахме силов агрегат в автомобила. Това ни създаде някои проблеми, свързани с няколко отпадания от състезания“, призна Харман.
„Работихме по този въпрос в сътрудничество с моя колега Бруно [Фамин, шеф на отдела за двигатели] и неговия екип във Вири Шатийон. Искаме да сме сигурни, че ще възстановим надеждността и ще имаме по-голям шанс да завършим състезанията.“
„Съвсем наскоро пуснахме автомобила на пълна конфигурация за динамометричен анализ на задвижващия агрегат. Направихме голям брой километри и проверихме абсолютно всичко“, обясни техническият директор на Алпин. „Резултатите бяха много, много добри. В крайна сметка съвместната работа между отделите в Енстън и Вири Шатийон показа някои големи предимства.“
По принцип спецификациите на двигателите са замразени от началото на миналата година. Единствено се прави изключение за случаите, когато производителите трябва да направят промени, за да подобрят надеждността. Харман твърди, че в Алпин са успели да подобрят взаимодействието между двигателя и останалата част от автомобила, което ще позволи постигането на по-високи резултати.
„Разгледахме възможността да променим някои от компонентите, влияещи на аеродинамиката. Едно от нещата, което променихме, е охлаждащата система.“
„Взехме част от охладителната система, която обикновено се намираше в централната част на двигателя и намалихме нейния размер. Искаме да се опитаме да контролираме част от масовия поток, насочен към задната част на автомобила. Обикновено просто щяхме да вземем тази част от лицевата площ и да я поставим в кутиите за радиаторите. През последните години отборите работиха наистина агресивно за подобряване на ефективността на тази система.“
„В крайна сметка ние направихме системата по-малка. Също така успяхме да намалим и температурата в горивната камера на двигателя. Това отново ни дава не само аеродинамично предимство, но и повече мощност на коляновия вал.“
A closer look at the changes between the @AlpineF1Team 2023 A523 car and its predecessor 👀#F1 pic.twitter.com/dVA9mkMuGy
— Formula 1 (@F1) February 17, 2023