Средата на сезона обикновено е време, когато отборите във Формула 1 си дават сметка за свършената до момента работа и набелязват целите за останалата част от състезателната година. В средата на колоната се води ожесточена борба още от първите стартове, макар тя понякога да остава встрани заради битките между Ферари, Макларън и Ред Бул. Там няколко отбора редуват силни с по-слаби стартове и един от тях е Торо Росо.
От хората на Франц Тост се очакваше по-добра скорост след предсезонните тестове, но те все пак водят битка за седмото място при конструкторите с Уилямс и Форс Индия – противници, които далеч не са за подценяване. Техническият директор Джорджо Асканели прави преглед на надпреварите до момента и първият въпрос логично е в състояние ли е Торо Росо да вземе това7-о място.
– Може би не, но пък се опитваме. На моменти представянето на колата ни е по-добро от тези на Форс Индия и Уилямс, друг път – по-лошо. Като чиста скорост не бих определил резултатите ни като подобрение, но станахме по-умни – или пък имахме повече късмет – от останалите. Иска ми се да вярвам, че надделяваме с ум в повечето случаи. Какво ще се случи от тук нататък, зависи само и единствено от това колко време и усилия ще посветят хората на остатъка от сезона и колко ще прехвърлят към 2012 г. Уилямс по принцип нямат особено силна развойна програма за втората половина от сезона, а и сменят техническото ръководство, но Форс Индия бяха много силни напоследък. Те със сигурност ще натискат поне до Гран при на Индия.
– Напоследък STR6 върви по-силно в надпреварите, отколкото в квалификациите. Има ли някаква техническа причина за това?
– Когато има повтаряемост при нещо, то със сигурност съществува причина за това. Но вероятно в нашия случай иде реч не за една единствена, а за комбинация от фактори. DRS-ът ни например не е развит колкото на някои от съперниците, но толкова позволяват ограничените ресурси. Аертон Сена, който има над 60 полпозишъна, казваше, че квалификационната обиколка е като възел: разбираш дали си се справил чак накрая. Затова не наблягаме особено на квалификациите и работим повече за състезанията.
– По-трудно ли разбирате автомобила тази година заради промените в правилата и новите гуми?
– Не, не мисля, че сезонът е особено труден, просто проблемите са различни. Когато работехме с Ред Бул Текнолъджи, имахме предимството от техните анализи и допълнителен инструментариум за предвиждания и развитие, благодарение на които бяхме в състояние да изучаваме множество данни. През първата си година като самостоятелен конструктор нямахме толкова данни, а този сезон се налага поставянето на приоритет върху напредъка като развитие спрямо производството, за да разберем по-добре автомобила. Аеротунелът например все още не ни дава достатъчно стабилни резултати, на които да разчитаме. Не е нещо необичайно – все пак моделът си е модел. Важното е да разберем нивото на акуратност. Работата в тръбата започна през ноември 2009 г. и все още имаме някои грижи. Трябва да се учиш, да работиш и в крайна сметка ще се получи приличен автомобил. При прехвърлянето на работата в Бистър просто нямахме достатъчно добро разбиране – в крайна сметка този тунел не бе работил цели две години.
– Как се справят пилотите? Вижда ли се прогрес при тях?
– Подобряват се и се опитват да правят нещата по-добре. Но силните и слабите им характеристики са все същите. Ако прегледате темпото им спрямо това, което телевизиите помпозно наричат квалификационна скорост, ще видите, че ситуацията е горе-долу същата – Хайме е по-бърз от Себ и обратното на онези трасета, където това се е случило и през миналия сезон. Всъщност е време да получат по-добра кола, за да се види наистина колко са добри.