Ауди ще продаде част от Заубер на Катар. Това твърдят различни източници, включително Моторспорт. Според информацията, марката ще се раздели с миноритарен дял от бъдещия си отбор в F1 заради сериозната финансова криза, в която изпадна Фолксваген Груп през последните седмици. Купуват на част от тима е държавният инвестиционен фонд на страната, разположена на Катарския полуостров.
The Audi’s F1 project is in jeopardy due to Volkswagen’s historic crisis.
A partial sale to Qatar is one option to save it.[#F1 ] [@motorpuntoes ] pic.twitter.com/YIHRIdntZe
— Audi F1 Updates (@Audi_Xtra) November 5, 2024
Ауди е на път да продаде дял от Заубер още преди официалното влизане в F1. Според информация от Германия, марката от Инголщат е много близо до това да се раздели с малка част от екипа. За купувач се спряга публичния инвестиционен фонд на Катар. Очакванията са сделката да бъде обявена по време на рейс уикенда на пистата Лосаил
Първите спекулации за потенциалната сделка бяха разкрити от опитния F1 журналист Джо Соуърд. Същевременно източници на Моторспорт пък предположиха, че сделката може да се осъществи още тази седмица. Също така се твърди, че инвестицията на Катар ще бъде много по-голяма от първоначално предвидената от Ауди.
В началото на сезона стана ясно, че от Ауди са закупили 100 % от Заубер. Сделката се оценява на 650 млн. евро. По този начин германския производител има пълен контрол над тима от Хинвил и потвърди ангажимента си в F1. По-късно Ауди отново отрече спекулациите за прекратяване на проекта в световния шампионат.
Ситуацията за Ауди започна да се променя през последните седмици, след като Фолксваген Груп изпадна в сериозна криза. В Германия се говори, че концернът планира затваряне на заводи и закриване близо 30 000 работни места. Съвсем очаквано, тази криза оставя своя отпечатък и върху Ауди. Марката е изправена пред подобни предизвикателства на световния пазар и заради по-ниските продажби на автомобили.
Някои анализатори и представители близки до Ауди са заявили, че в момента е много трудно да се оправдаят разходите за мащабната програма за развитие на проекта в F1. Марката трябва да вложи много средства и ресурси, ако иска да е конкурентна още след влизането си в F1 през 2026 г. През последните месеци се говори, че в Ауди изостават сериозно по отношение на развитието на новото задвижване. Матия Биното също призна, че не очаква Ауди да се бори за победи и титли през първите няколко години в спорта.
От ръководството на Ауди категорично отричат да коментират спекулациите за продажба на дял от тима в F1. Марката се позова на изявлението на главния изпълнителен директор Гернот Дьолнер в края на лятото.
„Решението беше подготвено преди две години и половина и преоценено миналата година. Твърдо вярваме, че F1 и Ауди си подхождат идеално. То е в съответствие с нашата стратегия. Въпреки че е амбициозно и ще отнеме време, то също така е напълно съгласувано с начина, по който се преоткриваме от корпоративна страна“, каза тогава Дьолнер.
Ясно е, че кризата във Фолксваген Груп ще окаже влияние върху развитието на Ауди F1 Тийм. Затова наличието на външен инвеститор не би било нещо странно. Според докладите от катарския фонд за заявили, че са готови да похарчат до 1 млрд. евро за проекта на Ауди при подходящи условия
Катар би бил логичен инвеститор за Ауди. Държавата вече има изградени връзки в F1, след като авиокомпанията Катар Еъруейс е един от основните спонсори на F1. От 2021 г. насам страната приема и кръг от F1, с изключение на сезон 2022. Тази година Катар е домакин на предпоследния кръг за кампанията и общо шести, в който се провежда спринтово състезание.
Катар вече е инвестирал във Фолксваген Груп и има дял от 17%. Страната е третият по големина акционер Групата след Порше (53,3%) и провинция Долна Саксония (20%).
Катар също така заема и две от 20-те места в надзорния съвет на Фолскваген Груп. Те се заемат от бившия министър на информационните и комуникационните технологии д-р Хеса Султан Ал Джабер и главния изпълнителен директор на инвестиционния орган на страната Мансур Бин Ебрахим Ал-Махмуд.
Вижте тази публикация в Instagram.