Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Екълстоун заяви, че колите в F1 могат да паднат до 14 и...

Екълстоун заяви, че колите в F1 могат да паднат до 14 и поиска смяна на правилата

72
0
Бърни Екълстоун

Още отбори във Формула 1 могат да фалират и участващите коли да паднат до 14, заяви Бърни Екълстоун. Управляващият търговските права на спорта отново каза, че трябва да се махнат настоящите задвижващи системи.

– [Броят автомобили] може да падне до 14. Това ще стане, ако загубим още два отбора. Не мога да предскажа дали ще стане или не – каза 84-годишният англичанин пред Скай Спортс.

На въпрос дали спортът има нужда от малките отбори той отговори:

– Необходими са ни, ако се представят както трябва и не обикалят наоколо като просяци. Трябва да променим правилата. Да се отървем от тези двигатели, защото те не правят нищо за никого. Те не са Формула 1.

Именно задвижващите системи са една от причините за голямо увеличение разходите на голяма част от отборите. Те са около три пъти по-скъпи от предходните агрегати. Екълстоун от началото на сезона не крие недоволството си от тях, твърдейки, че получава оплаквания от организатори на стартове заради липсата на достатъчно силен звук.

В същото време Бърни не веднъж заяви, че малки екипи не са му нужни в F1. Той предпочитал да гледа три Ферари-та, отколкото коли със значително по-слабо представяне. Англичанинът се постара да огласи, че би бил удовлетворен от 8 отбора, участващи с по три болида. Според информация от екипите обаче пускането на трета кола би струвало поредните сериозни разходи – около 35-40 милиона британски лири. Подобна инвестиция е на практика невъзвръщаема в настоящата икономическа ситуация.

– Как тогава да си върнеш вложените в такъв автомобил пари? Няма да има достатъчно млади пилоти, които са в състояние да платят подобна сума. Нови спонсори? Макларън вече цял сезон са без основен спонсор. Така че човек наблюдава ситуацията и мисли как всъщност би проработила такава схема – коментира бившият пилот Мартин Брандъл. – Вероятно на три отбора – Макларън, Ред Бул и Ферари – ще бъде първоначално предложено да пуснат трети болид, след това на Мерцедес и останалите. Но системата е доста сложна – каквато само Формула 1 изглежда успява да сътвори.

В Гран при на САЩ този уикенд участват 9 отбора (18 коли), след като Катерам и Маруся бяха поставени под управлението на синдици. Стюардите на надпреварата вече постановиха, че двата отбора са нарушили задълженията си по договор, но прехвърлиха въпроса към президента на ФИА Жан Тод заради форсмажорните обстоятелства около тях.

Малайзийският предприемач Тони Фернандес, който влезе в ожесточен спорт с компанията Engavest относно продажбата на Катерам, повтори – за пореден път – пред Скай, че системата на разпределение на приходите във Формула 1 е напълно сбъркана. Той е категоричен, че бизнес не се прави по този начин и всяка инициатива на практика се задушава.

Шефът на Заубер Мониша Калтенборн бе още по-крайна. Швейцарският тим и Лотус са следващите със сериозни финансови проблеми, а и Форс Индия не са в цветущо положение.

– Смятам, че отборите първо трябва да се обединят. Това ни правеше силни в миналото. Всички имаме поне едно общо нещо и то е оцеляването в този спорт, желанието да направим нещо добро, защото така всички ще привлечем спонсори. Съвсем не толкова отдавна имаше големи отбори, средни и малки екипи, като всички те представляваха наистина чудесни марки. Затова първо трябва да седнем и да обсъдим обща позиция. И още по-важно – да се придържаме към нея. Аз лично вече съм отвъд фазата на неудовлетворението. Едно е да се говори за хипотетичен сценарий как отделни отбори ще отпаднат от спорта. Съвсем друго е отговорните хора да допуснат да се стигне толкова далеч. Някои акционери и други просто не желаят да разберат къде е проблемът. През последните седмици се съсредоточаваме върху социални медии, шоуто и всякакви други неща. А всъщност във всеки сезон има и интересни, и скучни състезания. Срамота е, че спорт с приходи от над милиард долара не може да осигури оцеляването на 11 отбора. Опитайте се да обясните това някому – заяви Калтенборн.

Заместник-шефът на Форс Индия Боб Фърнли, който миналата година бе принуден да се извини, след като заяви, че CVC е най-лошото нещо, случвало се на спорта, също смята, че собствениците на Гран при и големите екипи изобщо не се интересуват от ставащото. Според него те всъщност искат малките отбори да се махнат.

– Чувствам, че в момента сме на кръстопът – заяви Фърнли, цитиран от Аутоспорт. – Няма смисъл да гледаме назад, но още преди две години бяхме наясно, че ще се стигне до настоящата криза. Трябва да видим къде сме днес. И ситуацията ясно ми показва, че има план между CVC и пет отбора – богати и с власт – за бъдещето на F1. Формула 1 през 2015 г. ще е различна от тази Формула 1, която познаваме. Въпросът е колко отбора искат още да отпаднат от спорта преди да постигнат целта си? И още по-важното – каква всъщност е целта им? За нормален шампионат не работи нито идеята за отбори с три коли, нито за клиентски автомобили. Отговорността е на контролиращите спорта и на CVC. Смятам, че ФИА е безсилна и безпомощна организация, което бе доказано тази година, когато от федерацията поискаха да свалят разходите. Тогава ФИА претърпя пълно поражение от CVC и петте отбора. Ако имаше някакво напрежение или тревога у собственика на търговските права, шефът на компанията щеше да е тук. А той не е. Мисля, че може да се стигне до много сериозни действия от страна на останалите тимове в оставащите надпревари.