Начало Автомобили България на финала на Shell Eco-marathon с електромобил, задвижван с водородна клетка

България на финала на Shell Eco-marathon с електромобил, задвижван с водородна клетка

227
0
Eco-marathon,shell

Двата български отбора от техническите университети на София и Варна представиха официално новите модели автомобили, с които ще участват на финалите на 27-мото издание на състезанието за икономия на гориво Shell Eco-marathon Европа 2011 в периода 26-28 май на пистата EuroSpeedway в Лаузиц, Германия. На събитието присъстваха представители на министерството на образованието, на ръководствата на Технически университет – София и Технически университет – Варна, както и официални гости и журналисти. В предстоящия финал на Shell Eco-marathon Европа ще се включат 212 отбора от 27 страни. Тази година българските отбори залагат на две революционни нововъведения – водородна горивна клетка (отборът на ТУ-София) и изцяло нов футуристичен дизайн на купето (отборът на ТУ-Варна).

„Една от основните цели на Shell е да предлага ефективни решения на транспортните проблеми на бъдещето чрез въвеждане на непрекъснати иновации в областта на енергийната ефективност и устойчивата мобилност. Избирайки водородно задвижване, ТУ София взеха едно наистина смело и много иновативно решение, за което заслужават поздравления. Сигурна съм, че на финалите на Shell Eco-marathon 2011 разработките на двата български отбори ще демонстрират инженерните умения на студентите и модерното им виждане за съвременния екологичен транспорт“, заяви Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
„Имам удоволствието официално да съобщя, че тази година българското участие в Shell Eco-marathon е под патронажа на Министъра на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов и да изразя благодарността си за това партньорство, което се надяваме да се превърне в ползотворна и за двете страни традиция. Сигурна съм, че подкрепата на държавата за студентите ще бъде допълнителен мотивиращ фактор за тяхното добро представяне на състезанието“, допълни тя.
На международно ниво инициативата Shell Eco-marathon Европа тази година е под патронажа на еврокомисаря по енергетиката г-н Гюнтер Йотингер. „ Развитието на техническите постижения става с бързи темпове, но ние трябва непрекъснато да разширяваме границите на постигнатото и да намираме нови решения. В този смисъл Shell Eco-marathon е пример за изключителни образователни постижения и всеки отбор трябва да се гордее, че е част от подобна инициатива“, коментира г-н Йотингер.

Отборът на ТУ-София ще се състезава с подобрена и модернизирана версия на автомобила Лина (Lyna H2) в категорията „Градски тип“. Голямата новост тази година е начинът на задвижване на автомобила. За целта сe използва горивна клетка с водород, която има два пъти по-добра ефективност от двигателя с вътрешно горене. Благодарение на нея се очакват два пъти по-добри резултати от миналогодишните. Българският отбор ще бъде един от 87-те участници в клас електромобили с разнообразни форми на захранване. Разчитайки на новия тип задвижване, отборът си е поставил за цел класиране в челната десетка тази година.

Отборът на ТУ-Варна залага на футуристичния дизайн – един от отличителните белези на категория „Прототипи“, в която студентите се състезават вече трета поредна година. Купето на автомобила „Пираня 2″ е специално проектирано с капковидна аеродинамична форма, за да сведе до минимум въздушното съпротивление и по този начин да осигури намален разход на гориво. Целта на отбора на ТУ-Варна тази година е да спечели наградата за дизайн и да подобри класирането си от миналата година.