Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Бътън: Един от най-сериозните проблеми в Катар бе свързан с твърде високите...

Бътън: Един от най-сериозните проблеми в Катар бе свързан с твърде високите G-сили

1180
0
Гран при на Катар 2023
снимка, Ред Бул Контент Пуул

Дженсън Бътън също коментира случилото се в Гран при на Катар. Световният шампион от 2009 г. вярва, че продължителите G-сили, на които са били подложени пилотите, са били най-сериозният фактор, довел до сериозното изтощение след края на надпреварата на пистата Лосаил.

Гран при на Катар бе една от най-тежките надпревари в модерната история на F1. Високите температури и влажност доведоха до това някои пилоти да имат здравословни проблеми както по време, така и след края на състезанието

Най-потърпевш от тежките условия бе Логан Сарджънт. Пилотът на Уилямс се оттегли от надпреварата, тъй като не се чувстваше добре. После се оказа, че той е бил близо до това да получи топлинен удар. Естебан Окон от Алпин пък призна, че е повърнал в каската си. Ланс Строл (Астън Мартин) пък едва не припадна след излизане от своя автомобил. Канадецът дори отиде до линейка, която бе спряна в закрития парк. Други пилоти също не се чувстваха добре след приключването на надпреварата и посетиха медицинския център.

Най-сериозният проблем в Катар бе свързан с високите температури. Макар че състезанието се проведе на изкуствено осветление, жегата отново тормозеше състезателите от F1. Освен това конфигурацията на пистата Лосаил се състои от голямо количество много бързи завои, които са един след друг. Така на практика пилотите нямат „почивка“ и трябва постоянно да карат на лимита.

Трудностите на пилотите накараха ФИА да потърси начин как да реши този проблем. Най-логичният вариант е преместване на състезанието за друг период от годината. Това вече е изпълнено, тъй като следващото издание на Гран при на Катар ще се проведе в началото на декември. Тогава атмосферните условия се очаква да бъдат малко по-благоприятни.

Междувременно Бътън смята, че екстремните условия със сигурност са оказали влияние върху състоянието на пилотите. Световният шампион от 2009 г. вярва, че тежките G-сили в Лосаил също са били основен утежняващ фактор в деня на състезанието.

„Въпреки че са елитни спортисти, от тях не трябва да се очаква да се състезават при условия, които могат да застрашат здравето или безопасността им“, сподели Бътън.

„Един от най-сериозните проблеми в Катар бе свързан с твърде високите G-сили. Да, разбирам, че беше и доста горещо. Трябва да кажа обаче, че в миналото също сме имали много горещи състезания“, продължи Бътън. „Вярвам, че най-големият проблем за тях беше този, че телата им дълго време бяха подложени на огромни странични сили, което не позволява да дишаш нормално. В този случай не си в състояние да вкараш кислород в кръвта, така че беше най-сериозният проблем“, добави британецът.

Бътън призна, че в момента има ограничени решения, които могат да помогнат на пилотите да се справят с екстремните условия. Той добави, че пилотите трябва да говорят открито по този въпрос. В противен случай вероятността да някакви промени става все по-малка

„В Индикар кокпитът е почти затворен. В тези коли явно е доста горещо. Освен това знам, че там нямат сервоусилвател на волана, което определено им вреди“, обясни Бътън.

„Но в този случай те не изпитват същите сили на натоварване е, каквито изпитва автомобил от Формула 1 [на обикновена писта]. Когато карах кола от НАСКАР в Остин, в даден момент бях почти на път да се откажа от състезанието. Казах на отбора: „Не мога повече да правя това“, тъй като ми беше толкова горещо. В крайна сметка различните автомобили имат различни проблеми с топлината.“

„Пилотите трябва да изкажат мнението си по този въпрос. В противен случай няма да има никакви промени. Спомням си едно от състезанията от F1 в Малайзия, когато бутилката ми за вода се счупи и имах големи проблеми в състезанието. В даден момент започваш да трепериш и след това губиш зрението си. След това става опасно, но тогава аз така и не усетил колко зле може да бъде положението“, завърши Дженсън Бътън.