Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Бихте ли платили, за да гледате Формула 1?

Бихте ли платили, за да гледате Формула 1?

75
0
Бърни Екълстоун

Новината за променения договор за излъчване на Формула 1 във Великобритания разбуни много сериозно духовете в падока този уикенд в Унгария поради една много проста причина: за първи път пълен сезон ще се излъчва на живо по платен телевизионен канал. Поредната сделка на Бърни Екълстоун донесе порой негативни коментари (стигащи на моменти до истерия) от страна на феновете на Острова, но и предизвика тревога дали подобни контракти ще се превърнат в тенденция в световен мащаб.

Новото споразумение е за периода 2012-2018 г. и според него Гран при ще се излъчва пряко изцяло само по Скай. ВВС ще предават на живо 10 старта. И това всъщност означава, че желаещите да следят всички кръгове на шампионата по телевизията трябва да платят допълнително.

Хората на ВВС в падока бяха безкрайно изненадани от развитието на събитията. Бившият пилот от Формула 1 Мартин Брандъл, превърнал се в звезда с изявите си като коментатор на стартовете, няколко пъти уточни в Туитър акаунта си, че не е знаел какво се подготвя и ситуацията никак не го радва. Останалите му колеги също въобще не бяха ентусиазирани от случващото се.

Подобна практика на споделяне отразяването на F1 не е прецедент и съществува и на други големи пазари. В Германия и Австрия например зрителите могат да наблюдават надпреварите по RTL и ORF eins, както и по немския Скай Спорт (и за двете страни). От няколко години в определени държави има вариант и за гледане онлайн, но като цяло до момента навсякъде задължително съществува опцията състезанията да се следят и по ефирни канали.

Презумпцията на Бърни, разяснена в падока на Хунгароринг, е, че отразяването по две телевизии едновременно само ще увеличи зрителите. През май тази година обаче точно той заяви, че Скай нямат шанс да излъчват Формула 1, ако се съди по аудиторията им. Очевидно отново е променил мнението си и едва ли някой може да е сигурен накъде ще продължи управляващият търговските права на спорта.

От отборите до момента няма еднозначна реакция по въпроса разумно ли е F1 да се дава по платен тв-канал. Шефовете на тимове се събраха в петък следобед, за да чуят обяснението на Екълстоун, а след това повечето от тях продължиха да избягват конкретен коментар. Преобладаващото мнение бе, че е необходимо да научат повече подробности за сделката, за да дадат становище.

В България Формула 1 се излъчва по различни канали през годините, а през 2005 г. шампионатът бе в ITV Партнер. Запалянковците у нас реагираха точно като английските тези дни, тъй като абонаментът изискваше закупуване на отделно оборудване – при вече налични договори на потребителите с различни кабелни или сателитни оператори. Вариантите на пакети и цени също не удовлетвориха публиката. Подобни неща не трогват Екълстоун в случаи дори като Великобритания (с далеч по-голяма аудитория), но пък именно зрителите в световен мащаб и глобалното отразяване са сред най-големите козове за набиране на спонсори. Съвсем не е сигурно обаче, че рекордната (за последните 10 години) аудитория в Англия само ще се увеличава догодина, когато излъчването ще е според споделената схема.

Оказа се също така, че всъщност Бърни не нарушава споразумението Конкорд. Дълго време се смяташе, че в него съществува изрична клауза, изискваща да има излъчване по ефирни канали. Текстът на договора, регулиращ отношенията между отборите, администриращата спорта ФИА и носителите на търговските права обаче е тайна и едва сега се изясни, че на практика в него няма такъв текст.

Във Формула 1 от няколко години много се говори за феновете и тяхното удовлетворение от спорта. Проведени бяха проучвания, целящи да установят желанията на следящите шампионата. Повтаря се многократно, че дори правилата се обмислят така, че да доведат до състезания, които да са по-интересни за хората по трибуните и пред екраните.

Всички сме заедно в този спорт и трябва да развиваме марката си, да я направим атрактивна за зрителите си, тъй като на практика те определят значимостта и доходите ни. Всички сме част от Формула 1, използваме Гран при като бранд и трябва да го пазим и развиваме – заяви ексклузивно за ClubS1 главният изпълнителен директор на Заубер Мониша Калтенборн на Хунгароринг.

Звучи наистина прекрасно, но в действителност интересите точно на тези хора не влизат в ничии сметки – сключваните договори са за стотици милиони.