Мохамед бин Сулайем е възложил на ФИА да разгледа откриването на процедура, наречена „Изразяване на интерес“ за нови отбори в световния шампионат на Формула 1. Президентът на световната автомобилна федерация съобщи лично новината посредством социалните мрежи. Това веднага породи въпроса дали най-после семейство Андрети ще получи възможност да влезе в първенството. Откритата от Бин Сулайем процедура е първата сериозна крачка, демонстрираща възможно увеличаване броя на екипите в F1. В момента те са 10.
I have asked my @FIA team to look at launching an Expressions of Interest process for prospective new teams for the FIA @F1 World Championship
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) January 2, 2023
Семейство Андрети в продължение на почти година говори за плановете си за влизане във Формула 1
Световният шампион за 1978 г. Марио Андрети бе особено недоволен от факта, че синът му Майкъл не получи веднага зелена светлина. 82-годишната жива легенда на автомобилния спорт дори съжали за отсъствието на Бърни Екълстоун, тъй като по негово време подобни въпроси се решаваха повече с директни споразумения, отколкото със задължително следване на процедурата.
Така или иначе Андрети постоянно разказваха за плановете си, за провалени оферти да купят Заубер/Алфа Ромео и Хаас, за нови инвестиции. От ФИА и от ръководството на F1 от страна на Либърти Медия неколкократно посочваха, че спортът в момента няма нужда от разширение по отношение на отборите. В краткото изявление на Бин Сулайем няма конкретна препратка към когото и да е. То обаче е първи знак за може би променени намерения от страна на ФИА.
Конкретно Бин Сулайем неколкократно споменаваше през 2022 г., че интерес към Формула 1 проявява далеч не само Андрети. Той така и не каза конкретно кои компании биха искали да участват в спорта. Говори се обаче, че подобни амбиции имат производители като Порше и Форд.
We miss everything about being at a race track! 🥺#AllAndretti pic.twitter.com/V66xHHGH4n
— Andretti Autosport / #AllAndretti (@FollowAndretti) January 1, 2023
За Форд се смята, че има интерес повече към възможностите като производител на задвижващи системи или към присъствие най-вече като спонсор или сделка за брандиране на агрегати
Един от най-големите автомобилни производители в света не проявявал желание да купува част от отбор, цял тим или да създава свой.
Порше водеше преговори с Ред Бул, които се разпаднаха в края на лятото
Точно тогава се очакваше сделката на двете компании да бъде официално потвърдена. Вместо това дойде съобщение, че не са постигнали разбирателство. Кристиан Хорнер и Хелмут Марко дръпнаха рязко спирачката, за да запазят автономността си, която след смъртта на Дитрих Матешиц така или иначе се оказа под въпрос. От Порше пък продължават да смятат Формула 1 за добра перспектива. Изследват различни възможности, включително купуването на отбор. За възможни кандидати за това в различни периоди от време бяха сочени Уилямс, Алфа Таури, Хаас, Макларън.
За Хюндай също се говори, че има интерес към F1. Засега няма нищо официално. Не се знае и какво точно иска корейският производител. Хонда пък се регистрира като производител на задвижващи системи, но уточни, че това не гарантира връщането ѝ в спорта. Смята се, че в Токио може да решат отново да имат свой собствен тим. Сред по-ексцентричните кандидатури за влизане в Гран при е хонконгският милиардер Калвин Ло.
Влизането на нов отбор във Формула 1 е свързано с плащането на такса от 200 милиона долара
Тя бе въведена, за да отсява наистина сериозните кандидати от такива, които търсят само публичност с изявления, че ще правят Гран при тим. Двестате милиона трябва да се разпределят между настоящите участници в F1. Последното по-голямо увеличение на отборите в спорта бе през 2010 г. Сред 15 кандидатури бяха избрани 3, които обаче впоследствие фалираха. Последният отбор, влязъл във Формула 1, е Хаас. Американският екип се състезава от 2016 г.