Ферари е легенда във Формула 1 – единственият отбор, състезавал се в световния шампионат от създаването му до ден-днешен. Бори ли се Скудерията днес за титлата в Гран при? Не и ако питате Матия Биното. Шефът на тима от Маранело даде пространно интервю за италианската версия на Моторспорт. Различното в него спрямо това, което говореше в началото на 2022 г., е, че сега от Ферари могат да са сигурни, че са конкурентоспособни. И вярата му в стратезите на Скудерията. Останалото може спокойно да е взето от някои от изявите му пред медиите в края на 2021 г. или малко преди старта на сезон 2022.
„Във Формула 1 няма магическа пръчка. Резултатите от настоящия сезон са благодарение на пътешествие, започнато преди много време и по-точно през 2017 г. Тогава започна работата по това да подобрим всичко в тима си. Този процес включва организация, умения, опит, методология, инструментариум и ресурси. Отне известно време, а и може да се каже, че през 2020 г. не направихме крачка напред, а три назад. Как стана това? Мисля, че през 2020 г. просто объркахме проекта си и след това всичко бе замразено“, заяви Биното.
„Аз бях назначен за шеф на тима през 2019 г. и нямаше време да провеждам реорганизация. Според мен през 2020-та платихме цената за преструктурирането. Тогава и през 2021-ва имаше малко възможности за развитие на един труден за управление автомобил. Искам да кажа, че резултатите от тези сезони изобщо не отразяваха реалните способности на отбора. Но бяха полезни, за да разберем слабостите си и да работим в тези области.“
По отношение на задвижващите системи Биното, който е бивш шеф на отдела за двигатели на Ферари, заяви, че е наясно с проблемите, но според него те могат да бъдат решени.
„Не мисля, че сме натиснали прекалено, защото търсенето на по-добро представяне никога не е достатъчно, но със сигурност дадохме приоритет на представянето спрямо издръжливостта. Не бива да се забравя също така, че има ограничение на часовете, през които може да се тества на стендовете. Без лимитите бе достатъчно да се увеличи времето за изпитания. Сега сме принудени да избираме.“
„Натиснахме границите по отношение на представяне повече, отколкото бихме го сторили при нормален план за издръжливостта. Сторихме го, защото знаехме, че ще е важно да доближим конкурентите преди окончателното замразяване на агрегатите. Проблемите с издръжливостта могат да се решат по-късно.“
„Знаехме, че не сме в идеална ситуация. На пистата се проявяват грижи, които не са възникнали на стендовете, но не съм изненадан от случващото се. Чувствам обаче разочарование. Ръководих дълго време отдела за двигателите и дим в задната част на колата никога не е приятна гледка.“
„Оставам спокоен, но в тези моменти ми отнема малко време да реагирам. Наясно съм, че трябва да направя следващите стъпки, при това не само по отношение на техниката, но и на отбора. Незабавно се грижа за това всички да останат спокойни и фокусирани, както и да ги опазя от атаки и външни коментари.“
„Очакваме (въвеждането на) развитието на хибридната част от агрегата преди замразяването. Работим по това, но то няма да донесе огромна промяна.“
На въпрос как преценява ситуацията със стратегиите и взиманите през първата част от сезон 2022 решения, Биното бе категоричен:
„На първо място вярвам, че винаги има място за подобрение. Човек не може да е перфектен и никога няма да е. Нямам съмнения в нуждата от това непрекъснато да бележим прогрес, да подобрим аеродинамиката, шасито, задвижващата система, стратегията – всички аспекти.“
„След като сме уточнили това ще кажа, че имам страхотен екип, който работи по стратегиите и не мисля, че това ни е слабост. Състезания като Монако, Силвърстоун или Пол Рикар бяха определени като проблематични в тази област, но аз не виждам проблем, защото вярвам, че сме взели правилните решения“, коментира Биното
„По същия начин вярвам, че [Мерцедес] взе правилното решение за Люис [Хамилтън] (миналия сезон в Абу Даби). Макс [Верстапен] спечели шампионата, но ако беше станало обратното? Как щеше да приключи тази битка? Никога няма да разберем. Ако Шарл [Льоклер] бе влязъл в бокса на Силвърстоун, а Люис бе останал на трасето с по-нови гуми, как щеше да завърши това състезание? Аз не знам. Всички си мислят, че могат да коментират решенията ни от Силвърстоун. Реалността е, че никога няма да имаме отговор.“
Биното каза още, че всеки един ден начело на Ферари е труден, но той е щастлив в ролята си на ръководител на този отбор.
„Преодоляхме най-трудния период през 2020 г. Сега водим битка и имаме много високи цели. Имахме състезания, в които не оползотворихме напълно потенциала на болида си. Не е лесно. Но мога да кажа, че съм щастлив. Щастлив, защото знам, че имам страхотен екип, много обединен. Прекрасно е да наблюдавам как всички работят заедно.“
„През втората част от сезона ще продължим с постоянното си подобрение стъпка по стъпка, фокусирайки се върху всеки отделен старт. Убеден съм, че имаме потенциал да печелим състезания. Но ситуацията не означава, че трябва да променяме подхода си – във Формула 1 няма магически пръчки. Демонстрирахме, че можем да вършим чудесна работа. Целите ни се постигат стъпка по стъпка чрез придобиване на опит и израстване“, каза още Биното.
Ferrari Admin here, just Tweetin’ from the tub 😎
#essereFerrari 🔴 @Charles_Leclerc pic.twitter.com/1rDtVauvxC— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) August 8, 2022