Начало Автомобили BMW i5: „Серийната“ гордост

BMW i5: „Серийната“ гордост

3374
0

Говорейки за 5 Series, това означава, че говорим за колос. Моделът е на най-високото стъпало в световния екзекютив ешелон от 1972 година насам. 51 години след появата на първия представител на актуалната „серийна“ конотация на баварския производител, бе представено осмото поколение на вездесъщата „петица“ (бел. авт.: преди 5 Series е имало само 02 Series, които обаче нямат съвременен аналог).

Защо колос?

Защото според множество авторитетни издания и анализатори, това е най-успешният модел в класа си за последния половин век. Разбира се, това звучи твърде субективно и за да някой се изкаже по този начин са взети предвид фактори като обем на продажбите, присъствие на пазарите по Света, дълголетие, иновации и влияние на глобалната сцена. Не на последно място е и имиджът, който е донесъл на марката. Свидетелство за това е, че през последните три години предшественикът от „седмото“ поколение, е абсолютен бестселър в класа си. Също така за този половин век са реализирани над 8 милиона бройки от луксозното возило.

С оглед на изложеното, да водиш подобна елитна бригада, е много тежка отговорност… но и чест.

Тя се пада на BMW i5, с който електрически ас компанията от Мюнхен лансира цялата серия. Вътрешнономенклатурното наименование на модела е G60. Дължината на седана е 5060 мм, което е с 97 мм повече спрямо предшественика G30. Широчината е 1900 мм, което пък е с други 32 мм повече. Междуосието е увеличено с 20 мм до 2995 мм, а височината е 1505 мм – с 26 мм над седмото поколение.

Имах удоволствието да се насладя на i5 M60.

Той е оборудван с два тягови електромотора. Задните доминиращи колела се задвижват от агрегат с мощност 355 к.с., а предните от такъв с 257 к.с. Сумарната мощност е 601 к.с., а максималният въртящ момент наброява 795 Nm.

Интересното тук е, че той може да се увеличи до 820 Nm за 10 секунди при натискането на „Boost“ бутона, намиращ се зад волана. За любителите на видеоигрите, това е нещо като „турбо“-опцията, само че… доста по-истинско.

Издърпвайки тази „лопатка“ i5 полудява, почервенява и влиза в един много силен режим, в който на снаряжение е цялата мощност (и малко отгоре).

Разбира се този режим не е щадящ за заряда и увеличаването на пробега, но пък е една забавна част от пътуването. А все пак тук говорим за BMW и радост не от какво да е, ами от шофирането. M60 с двата си електромотора допринася за реализирането на ускорение от 3,8 секунди от място до 100 км/ч.

Заговаряйки за батерията, тя е с капацитет 81,2 kWh и осигурява пробег по WLTP между 457 и 515 км. Аз успях да се насладя на 403 км с едно зареждане и оставащи 7%, по пътищата до ждрелото на р. Ерма, и обратно в Пернишкия и Софийския вилаети. Трипът ми се състоеше от 155 км градско шофиране, 226 км междуградско и 22 км магистрала.

Отново според цикъла на измерване WLTP i5 M60 изразходва по между 18,2 до 20,5 kWh на 100 км. Тук трябва да се отбележи, че това е средноголям луксозен седан и целият този „кеф“… тежи. Колко? – 2400 кг собствено тегло.

Двойната самоличност на i5 е наследен ген от 5 Series.

Това, което се харесва на хората по света, а и на мен в частност, е че „петиците“ могат да бъдат както спортисти, така и тежкари. Възползвайки се, например от системата Highway Drive Assist можем напълно да релаксираме зад волана, следейки разбира се, до голяма степен какво се случва. Посредством мигачите можем да подтикнем автомобила да смени лентата, а с поглед в страничното огледало, можем да му подскажем, че искаме да задмине автомобила отпред. При това i5 проверява случващото се зад него и встрани, предприема маневра по смяна на лентата, минава пред изпреварваната кола, след което се връща в лентата пред нея.

Електрическата „петица“ с 81,2 kWh батерия може да се зарежда на бърза зарядна станция с до 205 kW мощност, което спомага за зареждането от 20 до 80 % в рамките на половин час.

За времето, прекарано в чакане, този път от BMW са помислили, вкарвайки за първи път игри, които могат да се играят чрез мобилните телефони.

Посредством Bluetooth или Wi-Fi смартфоните на водача и на пасажерите могат да се превърнат в многофункционални джойстици, които се свързват директно с инфотейнмънт системата. Тя пък е част от BMW Operating System 8.5 и интерфейсът ѝ е сензорен извит екран с диагонал 14,9 инча. Последният е интегриран в BMW Curved Display технологията, която съчетава него и 12,3-инчовия екран на инструменталния клъстер.

Влизайки в i5 ни навяват мисли за „седмицата“. Оформлението на арматурното табло, централната конзола и зоната пред подлакътниците до голяма степен напомня на свръхлуксозния по-голям брат. Едно от нещата е Interaction Bar-ът, който се разпростира от предните врати и минава през цялото табло. Той свети в различни цветове и променя излъчването си в реално време спрямо режима на движение. В него са вградени и някои бутони като например аварийните светлини, някои от функциите на климатика и цялото управление на предните въздуховоди.

Не мога обаче да повторя нечии чужди думи, че това е „по-малката седмица“.

Тук мнението ми се разграничава, тъй като за мен концептуално тези автомобили са различни. В интериора това много ясно личи, минавайки на задния ред седалки. Там серията си е „пета“. Няма го гигантският екран, няма ги и по-малките сензорно управляеми дисплеи във вратите, няма и Interaction Bar. Но пък това го прави малко повече BMW, тъй като големият кеф си остава пред линията на средните колони.

Интересен факт е, че 5 Series вече се предлага с напълно веганско интериорно оборудване. Тапицерията на седалките е Veganza, а седалките са с нов дизайн и са в групата на спортните кресла. Воланът е пресечен в долната си част, а на „12 часа“ има червена лента – маркер за положението, който идва от спортните автомобили.

Външно също „петицата“ не е умалена „седмица“.

Няма ги пресечените фарове, няма я и голямата декоративна бъбрековидна решетка. Вместо това тя е придобила по-ранната издължена по хоризонтала форма, но с осемстенен контур, който също така свети под опеката на BMW Iconic Glow, познат от предходните електрически модели на мюнхенци.

Фаровете са решени в последната интерпретация на характерните „двойни светлини“, но налице е почти вертикалните разделителни лед светлини, които служат, както за дневни, така и за мигачи.

Интегрирано е и още нещо характерно за „мълниите“ на BMW, а именно Iconic Sounds Electric. С този набор от „аранжименти“ озвучителната система Bowers & Wilkins Surround Sound с 18 високоговорителя създава „звук на движението“. Акордите са създадени от вездесъщия носител на две награди Оскар, Златен Глобус и Грами – Ханс Флориан Цимер. Те са различни във всеки режим на управление и също така се генерират в салона за удоволствие на пътуващите. Това се случва във функция от натискането на педалите за ускорение или спиране.

С всичко това за мен i5 е рожба с много генетика.

От една страна я има класиката, но в най-модерната ѝ форма. От друга го има луксът на по-големите мастодонти, но и кибритливостта на по-малките братя. Консервативните фенове на баварската марка сякаш могат да припознаят за първи път от много време насам тази „петица“ като „от едното време“. В същото време за „своя“ я приемат и по-новите новаторско настроени почитатели на марката.

i5 обаче предвожда цялата гама 5 Series, което е една много важна заявка: Моделите от i-серията вече трябва да се взимат съвсем насериозно.