Хората от BMW са патентовали хибридна задвижваща система със суперкондензатор, при която дозареждането отнема само една минута. Засега системата е предназначена за употреба в състезания.
BMW съкращава времето за зареждане с ток до една минута. Така в повечето случаи дозареждането с електричество би било по-бързо от зареждането с гориво. Автомобилният производител си е осигурил иновативен патент за суперхибридна система в Германското патентно и търговско ведомство. При тази технология електрическата енергия се съхранява едновременно в суперкондензатор (на английски: Supercapacitor/Supercap) и в класическа тягова батерия.
Особеното при суперкондензаторите е, че могат да поемат огромно количество енергия изключително бързо. Освен това те също толкова бързо освобождават тази енергия. Други предимства са, че тежат по-малко в сравнение с обикновените тягови батерии и понасят по-добре интензивни цикли на зареждане и разреждане. Инженерите вече използват тази технология във Формула 1. Също и в хиперкара Lamborghini Sián FKP 37 (на снимките) суперкондензатор допълва задвижването с вътрешно горене. Сега конструкторите на BMW очевидно пренасят всичко това на следващо ниво. Те планират да ускорят значително процеса на зареждане на електрически и хибридни автомобили.
3000 киловата мощност на зареждане
Суперкондензаторът, използван от BMW, има капацитет от 20 киловатчаса и издържа на мощност на зареждане от 3000 киловата. За сравнение: при одобрените за движение по пътищата електромобили зареждане с 400 киловата вече се смята за изключително мощно. За Lucid Gravity например твърдят, че може да поеме такава мощност. Китайският производител Nio дори обяви зарядна станция с 640 киловата – суперкондензаторът на BMW може около 4,7 пъти повече.
Ако автомобилът не използва енергията, предоставена от суперкондензатора, тя се прехвърля в батерията. Първоначално BMW възнамерява да прилага тази технология за състезателни автомобили. Конструкторите смятат, че едноминутно зареждане е достатъчно за пет до седем минути пилотиране на състезателна писта. В зависимост от трасето водачът ще трябва да се връща на зарядната станция горе-долу след всяка четвърта обиколка. Така той ще може да кара автомобила постоянно на физическите му граници.
Суперкондензаторът от суперхибридната система на BMW се зарежда напълно за една минута – и след това подава енергията към задвижващата батерия.
Състезания на дълги разстояния за електромобили
За BMW това е само началото на разработката на електрически питстопове. Инженерите смятат, че могат да намалят времето за зареждане наполовина – до 30 секунди. Те дори си представят участие в бъдещи състезания на дълги разстояния с електрически автомобили, като например 24-те часа на Льо Ман и Дейтона.
В патента инженерите също така посочват възможност за възстановяване на кинетична енергия вместо чрез регенеративно спиране. Повече подробности обаче не се разкриват в патентната документация.
В бъдеще и за серийни автомобили
В BMW смятат, че новата им суперхибридна система може да се използва и в серийни леки автомобили, автобуси и влакове. Ако технологията действително бъде развита, тя може да доведе до революция в съкращаването на времето за зареждане. Това би премахнало една от основните пречки, които засега възпират по-специално шофиращите на дълги разстояния да преминат към електрически автомобили.
На снимките показваме работещия със суперкондензатор хиперкар Lamborghini Sián FKP 37. Дванайсетцилиндровият двигател на специалното юбилейно издание генерира 785 к.с., електромоторът добавя още 34 к.с.