Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Брандъл: Ако 50% от проверените не отговарят на регламента, не трябваше ли...

Брандъл: Ако 50% от проверените не отговарят на регламента, не трябваше ли всички завършили болиди да бъдат проверени?

5409
0
Гран при на САЩ, Остин, Тексас, Съркюит ъф ди Америкас, Circuit of the Americas, COTA
снимка: Алфа Ромео

4 болида бяха проверени след финала на Гран при на САЩ – на Макс Верстапен, Люис Хамилтън, Ландо Норис и Шарл Льоклер. Впоследствие Мерцедес-ът и Ферари-то бяха дисквалифицирани от надпреварата заради твърде износени планки на подовете. В дните след състезанието на Circuit of the Americas това доведе до задаване на въпроса защо ФИА не провери и останалите болиди. Или поне останалите, които взеха точки на COTA.

„На неравна писта като тази в Остин и с една-единствена тренировка е доста сериозно предизвикателство да напаснеш отстоянието от асфалта спрямо представянето. Особено с гориво, колкото за състезание“, посочи Мартин Брандъл в анализа си след Гран при на САЩ.

„Ако просто повдигнат автомобила, ще загубят толкова скорост, че може би е по-добре просто да си съберат багажа. Четири болида бяха проверени след състезанието. Два не отговаряха на правилото. Единственото решение е дисквалификация. В това няма никакво съмнение“, продължи бившият пилот и настоящ телевизионен коментатор.

„Следващият голям въпрос обаче е ако 50% от проверените автомобили не отговарят на регламента, не трябваше ли всички завършили болиди да бъдат проверени? Отговорът със сигурност е „да““, посочи Брандъл

„Трябва да се отбележи, че преди и след състезание ФИА проверява много компоненти. Публикуваният списък включва на 50 отделни и подробни проверки основно на завършилите коли. Има и някои допълнителни на произволно избрани няколко болида.“

Ако се съди по това, което публикува, ФИА не проверява често планките на подовете. Последната такава проверка е била в Сингапур – на колите на Верстапен и Фернандо Алонсо.

„Не е ли възможно, разумно и просто честно да се отдели време или да се създаде подходящ протокол за проверка на планките на повече от шепа коли след надпревари с повишен риск от износването им? Или трябва да приемем, че на такива надпревари голяма част от участващите автомобили реално получават шанс да се отърват от нарушаването на правило за сметка на един-двама, имали малшанса да бъдат проверени и изхвърлени?“, пише в анализ на the-race.com.

Бившият технически директор на Джордан и Ягуар Гари Андерсън смята, че всички болиди в топ 10 би трябвало да се подлагат на едни и същи проверки.

„Почти съм сигурен, че и други щяха да имат същия проблем. Не е възможно да се провери всичко на всички автомобили. Би могло обаче да се проверяват всички болиди в топ 10 по един и същи списък. И ако бъде открито нарушение, а съответният автомобил бъде дисквалифициран, то промотираният в точките също да бъде прегледан“, коментира Андерсън.