Зак Браун призова за промяна в горната граница на разходите. Според него, F1 и ФИА трябва да направят промени, за да постигнат повече устойчивост в условия на ограничени бюджети.
Вчера Макларън публикува годишния си доклад за устойчивост през 2022 г. Отборът се похвали със значителни подобрения по отношение на този аспект. Те включват 22% намаление на емисиите на парникови газове в сравнение с базовия показател за 2019 г. и 19% намаление на общото количество отпадъци в сравнение с 2019 г.
През последните години F1 направи значителен опит в областта на устойчивото развитие. Ръководството на спорта планира да бъде с нулеви въглеродни емисии до 2030 г.
Браун не е голям фен на настоящите правила, свързани с тавана на разходите в F1. Главният изпълнителен директор на Макларън смята, че отборите трябва да балансират между инвестирането в постижения или устойчивост в рамките на горната граница на харчовете.
„Силно вярваме в горната граница на разходите. Не бихме искали да има нещо, което да подкопава нейната цялост. От друга страна настоящите разпоредби създадоха някои непредвидени пречки, особено когато става въпрос за инвестиции в устойчивост“, сподели Браун.
„Фантастично е да видим толкова голяма подкрепа от страна на F1 и други отбори по този въпрос. Доволни сме, че ФИА създаде работна група, която да проучи следващите стъпки.“
В тази група влизат F1. ФИА и 10-те отбора на стартовата решетка. Макларън също подкрепяше дискусиите за изключване на определени проекти за опазване на околната среда и устойчивост. Отборът от Уокинг призовава най-вече за следните неща:
- Набор от изчерпателни изключения от горната граница на разходите, които подкрепят инвестициите в проекти и инициативи за устойчивост, без да се нарушава целостта на горната граница на разходите. Това трябва да включва:
- Инициативи за многообразие, равенство и приобщаване и обучение
- Инициативи за благосъстояние на екипа
- Разходи за програми за стажанти и специалисти, които да помогнат за намиране на път към кариера в моторните спортове и STEM
- Технически правила, които активно насърчават приемането на по-устойчиви материали и процеси в подкрепа на изследванията и разработването на изцяло кръгов автомобил от F1.
- Въвеждането на ясни критерии за устойчивост в споразумението „Конкорд.“ Те трябва да обхващат основните изисквания за календарите на състезанията, падока и моторхумите
- Ясни изисквания към организаторите и организаторите на състезания да спазват определени стандарти за устойчивост
„Нуждаем се от истинска промяна, свързана с тавана на разходите. Така ще можем да разгърнем потенциала на нашия спорт да стимулира разработването на по-устойчиви технологии, които могат да предизвикат положителни промени в световен мащаб“, продължи Браун.
„Това изисква равнопоставеност, така че отборите да могат да работят за постигането на едни и същи цели. Вече не трябва да се налага да избират между инвестирането в представянето на автомобила и инвестирането в устойчивостта. Нашият спорт се нуждае от ясна регулаторна рамка с финансови, технически и спортни правила. Те трябва да ни позволят да правим иновации и да инвестираме в устойчивост. Трябва да намерим по-добри начини за споделяне на експертни знания и опит в нашата индустрия.“
„Само истинското сътрудничество ще ни помогне да постигнем значима промяна. И ако искаме да постигнем съществена промяна с новия набор от разпоредби за 2026-та, то тези решения трябва да бъдат взети сега“, завърши Зак Браун.
Същевременно директорът по устойчивост на Макларън Ким Уилсън се надява, че инициативите на тима могат да помогнат за формулирането на техническите правила за 2026 г.
„Техническите правила са възможност да се създадат равни условия за отборите. Те трябва да ни водят към едни и същи резултати.“
3. Diversity, Equity and Inclusion 🤝
We want to be the most diverse and inclusive team in the sport. By 2030, we aim to have 40% of our employees come from under-represented groups. pic.twitter.com/jmLESfZRr2
— McLaren (@McLarenF1) May 18, 2023