Железопътната версия на VW Bus (легендарния „Були“) от 1955 година е част от класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили
Експертите от отдела „Класически автомобили“ към Volkswagen Лекотоварни автомобили разкриха поредното историческо бижу, с което допълниха невероятната колекция от класически образци на легендарния Volkswagen „Були“. След впечатляващата трансформация на микробуса за офроуд употреба в триосно изпълнение и задвижване с гъсенични вериги отзад, сега класическият отдел представя официално своята най-нова находка – уникален железопътен вариант на микробуса от 1955 година, известен като Klv-20.
Интересното в случая е това, че не става дума за обичайното при ремонтни дейности или аварии заместващо влаковете средство за автобусен транспорт, а за истински VW микробус, трансформиран за движение по железопътните релси – своеобразна невероятна кръстоска между влакова мотриса и VW „Були“. Класическият отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWNO) ще представи това необичайно превозно средство на феновете на марката на 2 юни 2024 година в Хановер в рамките на първото събитие Bulli & Coffee и в чест на международното събитие International VW Bus Day.
Историята
През 1954 година Германските федерални железници (Deutsche Bundesbahn) са изправени пред предизвикателството да открият и да закупят най-подходящите нови компактни железопътни превозни средства за екипите на техническото обслужване. В крайна сметка и след оценка на наличните предложения и възможности отговарящите взимат оригинално решение – вместо да се разработва ново превозно средство от нулата, да се използва трансформирана с ходова част за движение по железопътни релси версия на универсалния Volkswagen Transporter (Type 2, Т1).
Дейностите по проектирането на трансформацията и изработката на компактното превозно средство с двигател с вътрешно горене и обозначение Klv-20, са възложени на две компании. В рамките на една година фирмите Мартин Байлхак (Martin Beilhack) от Розенхайм и Вагон унд Машиненбау ГмбХ (Waggon- und Maschinenbau GmbH) от Донаувьорт преработват успешно за полазване от железниците по 15 автомобила Volkswagen. Екземплярът, който сега попълва класическата колекция на VWNO, е произведен от Beilhack.
Железопътните варианти на легендарния „Були“ са били използвани главно в депата за поддръжка на железопътния състав и сигнализацията, за извършване на инспекции по железопътните трасета и за придвижване на специалистите по поддръжка до съответните участъци. В крайна сметка Klv-20 остават в експлоатация доста дълго време и са окончателно изведени от употреба едва през 70-те години на ХХ век. Днес са останали броени Klv-20, които са все още в движение и в добро техническо състояние – като добавения към класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили екземпляр с фабричен номер 20-5011.
Обръщане на място
Конструкцията на Klv-20 е съставена от три основни компонента – каросерията, заимствана от лекотоварния T1 Kombi, боксерния бензинов ДВГ на Volkswagen с максимална мощност 21 кВт/28 к.с. и специално разработената ходова част с хидравличен механизъм за повдигане и обръщане, който позволява Klv-20 да бъде повдигнат, обърнат и поставен обратно на релсите от един човек. По този начин компактната мотриса може да продължи движението си нормално по същия коловоз, вместо да се налага да се връща на задна предавка до първата възможна точка за маневриране. Така Klv-20 се превръща в уникално и много гъвкаво за употреба железопътно превозно средство.
Нови светлини
За да се осигури пълното съответствие на „железопътния „Були“ с изискванията по отношение на обслужващия железопътен състав, обичайните за модела предни и задни светлини са отстранени и техните отвори в каросерията са покрити със стоманени панели. След това на необходимите за целта места са монтирани предвидените за железопътните превозни средства стандартни светлини – две бели отпред и една червена отзад.
Одисеята на редкия „Були“
Включеният в колекцията на VWNO екземпляр от Klv-20 започва своята железопътна кариера в депото на гара Платлинг, Федерална провинция Бавария, и на по-късен етап е използван в депото за поддръжка на сигнализацията в Платлинг. След извеждането му от експлоатация през 70-те години на миналия век железопътният микробус намира нов дом в региона Пфалц в Югозападна Германия, а през 1988 г. е придобит от колекционер на железопътна техника от провинция Хесен. Отскоро „железопътният „Були“ вече е част от колекцията класически превозни средства на Volkswagen Лекотоварни автомобили в Хановер.
Един от множеството любопитни факти при този необичаен „Були“ е и наличието на официална търговска брошура. В нея автомобилът е описан по следния начин (извадка от оригиналната брошура):
Релсово превозно средство за универсална употреба
Компактен микробус с привлекателно оформена, аеродинамична и подходящо оборудвана каросерия на базата на модела VW Kombi.
Превозните средства, класифицирани официално като „Тип GBA 1”, са оборудвани с изпитания и доказал своите качества четирицилиндров четиритактов бензинов двигател, произведен от VW. Директно свързаната с него механична предавателна кутия с ръчна смяна на предавките има четири степени за движение напред и една задна предавка. Тягата се предава от трансмисията към задвижващите колела посредством две странични полуоси с шарнирни възли.
Задвижващият агрегат е монтиран към носещата рама, изпълнена като заварена конструкция от здрави стоманени профили. Към рамата е присъединено и съвременното, осигуряващо надеждно и комфортно водене окачване на колелата.
Колелата са изработени от стомана и са с диаметър 550 мм. Между контактната повърхност и централната част на колелото са поставени гумени елементи по системата Bochumer Verein. С това се постига много ефективно потискане на външния шум и шумоизолация на купето на автомобила. Едновременно с това решение превозните средства могат да бъдат оборудвани и с обикновени колела. На осите са използвани ролкови лагери, а на четирите колела са монтирани барабанни спирачки с вътрешни челюсти, задействани посредством спирачен педал и маслено-хидравлична система. Едната двойка колела може да бъде застопорена и механично чрез фиксиращия се лост на ръчната спирачка.
Каросерията е монтирана към рамата посредством гумени елементи. Купето е оборудвано с три удобни тапицирани общи седалки – едва двуместна в отделението за водача и две триместни в отделението за пътниците. Двете седалки в пътническото пространство могат лесно да се демонтират, за да позволят използване на освободения обем за превоз на различни товари. Отделението за водача има две врати, а достъпът до пътническото, респ. товарното отделение се осъществява през широка странична двукрила врата. Фаровете, задните светлини и вътрешното осветление са хармонично интегрирани в каросерията. Блокът на задвижването е разположен компактно в задната част на автомобила и е лесно достъпен отвън чрез отделен капак.
Превозното средство е оборудвано с хидравлично устройство за повдигане и обръщане със завъртане, което е върху здрава опора на релсите. Механизмът се задейства посредством ръчна помпа. Това дава възможност за завъртане на превозното средство в желаната посока на движение без съществено усилие.
Това е краткото описание на необичайното превозно средство, дело на компанията Beilhack. В автомобила липсват напълно огледала за обратно виждане и волан. Този куриозен факт със сигурност няма да изненада любителите на железопътната техника, но предизвиква напълно неочаквано и непознато усещане за феновете на „Були“. Направо сюрреалистично преживяване създават още първите няколко метра, изминати с Klv-20. Човеч обаче бързо свиква с равномерното тракане на релсите и започва да се наслаждава на околния пейзаж.
Пътешествие по живописен маршрут
Първото съвременно пътуване на редкия екземпляр е извършено по живописното „дрезиново“ железопътно трасе в Ленгенфелд унтерм Щайн.
Тобиас Твеле от класическия отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили, описва това приключение по следния начин: „За нашия екип връщането на Klv-20 в реална експлоатация само по себе си беше много вълнуващо преживяване. За нас в класическия отдел версиите на „Були“, които не сме виждали или карали, съвсем не са толкова много, но този железопътен микробус беше нещо наистина ново и впечатляващо дори за нас! Ето защо първото преминаване през 24-метровия виадукт беше много емоционален момент за всички от екипа. В рамките на това първо пътуване по релсите изминахме общо над 32 километра. От тях пет километра бяха през тунели, а положителната денивелация беше 154 метра. Преминахме безброй пъти през впечатляващия виадукт Ленгенфелд с дължина 244 метра.“
Среща на International Volkswagen Bus Day
Всеки, който желае да види на живо уникалния по рода си „железопътен микробус“ наред с още няколко забележителни експонати от класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили, ще има възможност да го направи в Хановер на 2 юни 2024 година. По случай втория INTERNATIONAL VOLKSWAGEN® BUS DAY на площите на паркинга на центъра за обслужване на клиенти на завода на Volkswagen Лекотоварни автомобили в хановерския квартал Щьокен за феновете на легендарния микробус на Volkswagen ще се проведе срещата Bulli & Coffee.
Събитието е вдъхновено от много популярните в САЩ подобни срещи. То ще започне в 9:00 и ще приключи в 12:00 часа според обичайния за този формат график.
Срещите Cars & Coffee са чудесна възможност голям брой съмишленици и фенове да се съберат на просторен открит паркинг. Там те могат да обсъждат всичко, свързано с любимите автомобили. Събитието няма официална програма или организирани забавления – фокусът е поставен върху автомобилите и техните истории. Събитието приключва по обяд. Така участниците ще имат време за други занимания със семейството или приятелите през останалата част от деня.
Основни данни
Техническа база | VW Kombi (T1) |
Година на производство | 1955 |
Модел по спецификация на Deutsche Bahn (DB) | 200 -1A-bm1 |
Двигател | Четирицилиндров боксерен двигател Volkswagen |
Работен обем | 1192 куб. см |
Максимална мощност | 21 кВт / 28 к.с. |
Максимална скорост | 70 км/ч |
Брой места | 7 (вкл. водача) |
Дължина | прибл. 4100 мм |
Широчина | прибл. 1750 мм |
Височина над релсите | прибл. 1850 мм |
Междуосие | 2400 мм (същото като при шосейната версия) |
Тегло | прибл. 1550 кг |
Полезен товар | 670 кг |
Общо допустимо тегло | 2220 кг |
Широчина на следата | 1435 мм |
Диаметър на колелата | 550 мм |
Този материал и илюстрациите към него са ни предоставени любезно от Volkswagen Лекотоварни автомобили.