Начало Автомобили Corvette: 60 години дизайн, динамика и технологии

Corvette: 60 години дизайн, динамика и технологии

247
0
chevrolet corvette

Новият Corvette от моделна година 2014 ще се появи в официалните представителства на марката Chevrolet по-късно през 2013-а, продължавайки шестте десетилетия традиции в областта на дизайна, динамиката и технологиите. Corvette е най-дълго произвежданият без прекъсване и най-продаваният спортен автомобил на американския пазар, заемащ дял в размер на 33% в своя сегмент.

Духът на Corvette е изкован точно през януари преди 60 години, когато моделът е представен за първи път на изложението General Motors Motorama в Ню Йорк. Автомобилът от моделна година 2014 е седмото поред поколение на автомобила. Всеки един от предшествениците му се е отличавал с изцяло нов или съществено модернизиран дизайн, конструктивна архитектура и технологични възможности – включително в областта на задвижването и ходовата част/окачването, които имат основен принос за запазването на позициите на Corvette като пазарен лидер сред спортните автомобили в престижния клас на американския пазар. В същото време всички поколения споделят няколко традиционни, основни и уникални за модела елементи:

– Всички поколения на Corvette са двуместни спортни автомобили с разположен отпред двигател и задно предаване, като характерните пропорции на каросерията с подчертано дълго торпедо допълнително засилват впечатлението за мощ.

– При Сorvette винаги са използвани каросерии от композитни материали — от подсилените със стъклопласти полимери при първите автомобили през 1953 г. до леките, много по-модерни композитни решения с използване на въглеродни нишки в наши дни.

– Tака нареченият „small-block“ V8 е неизменно решение за задвижването на Corvette през цели 57 oт общо 60-те години от съществуването на модела.

– Corvette често са били използвани като полигон за изпитване за нови технологии, които по-късно са внедрявани последователно в серийната гама от модели на GM.

През почти цялата история на модела, дизайнът на Corvette, динамичните му характеристики и технологичните му възможности са били вдъхновявани и повлияни от уроците, научени по състезателните писти. Това е фундаментален стълб в развойния процес по създаването на всяка следваща версия на модела, поставен за първи път от Зора Аркус-Дънтов – първият главен инженер на Corvette, който включва явни и секретни изпитания в областта на професионалния автомобилен спорт, сред които бе и официалната заводска програма на Corvette Racing за участие в GT-класа на шампионата ALMS (American Le Mans Series) през сезон 2012.

Емблематичната слава на Corvette намира своето отражение и встрани от състезателните писти. В биографията на модела са записани няколко важни роли в американската попкултура – от телевизионния сериал “Route 66” (1960-1964 г.) до прочутото участие в красноречивото като заглавие филмово произведение за голям екран “Corvette Summer” (1978), както и безброй малки и съпътстващи роли в различни филми и телевизионни поредици оттогава до ден-днешен. Corvette се превръща в обект на вдъхновение за песни, различни произведения на изкуството и хиляди електронни и видеоигри, сред които и на актуалната версия на сериите Gran Turismo, в които седмото поколение участва инкогнито в като маскирана предпроизводствена версия. На пазара съществуват дори продукти като детското легло Corvette на компанията Step2, притежаващо напълно функционални предни светлини.

 

Първо поколение (C1): 1953-1962 година

Corvette прави първата стъпка в изграждането на своята позиция на технологичен лидер и водеща сила в дизайна и динамиката още в момента, в който елегантният концептуален образец със стъклопластова каросерия е показан за първи път в рамките на изложението Motorama на General Motors в нюйоркския ходел Waldorf Astoria на 17 януари 1953 година. Серийното производство на модела започва само шест месеца по-късно, превръщайки Corvette в първия масово произвеждан автомобил с изцяло стъклопластова каросерия в историята.

Стилистиката на модела бележи значително развитие при първото поколение на Corvette, но много от характерните елементи в дизайна, които по-късно се превръщат в синоним на Corvette, вече са установени – емблематичните пропорции на каросерията с дълго торпедо, сдвоените задни светлини и оформлението на интериора с арматурно табло в стил „двоен кокпит”. Всички автомобили от първото поколение са с открита каросерия.

През първите две години от производството моделът се задвижва от стандартния шестцилиндров редови двигател на Chevrolet, който в Corvette става известен с кодовото название “Blue Flame” („Синият пламък”). Емблематичният за модела V8 „Small Block” се появява едва през третата година от производството на първото поколение.

 

Второ поколение (C2): 1963-1967 година

Втората генерация на Corvette, популярна с прозвището „Sting Ray” – oт едноименната концепция на състезателен автомобил, която оказва силно влияние върху стилистиката на серийния модел – отново демонстрира революционни постижения по отношение на дизайна, конструктивните технологии и динамичните характеристики. Докато автомобилите от първото поколение използват модифицирана платформа от леките пътнически седани на Chevrolet, технологичната основа на втория Corvette е изцяло нова конструктивна разработка, използваща специфична за модела архитектура и инженерни решения. Новосъздадената платформа позволява постигане на по-нисък център на тежестта и по-ниско, спортно разположение на седалките, като едновременно с това включва ходова част с независима схема на задното окачване, която драстично променя в положителна посока както динамиката, така и цялостното поведение на автомобила на пътя.

Corvette от моделна година 1963 често е сочен за един от най-красивите образци в автомобилната история. Най-характерният елемент от купето безспорно е „гръбнакът”, който преминава по надлъжната ос на каросерията и разделя на две повърхността на задното стъкло, но при Corvette C2 се появяват за първи път и „сгъваемите” подвижни предни светлини, които се утвърждават в ролята на типичен белег на Corvette през следващите 41 години.

Добавянето на версията купе в гамата на Corvette практически удвоява обема на продажбите на модела през следващите няколко години, тъй като този вариант е значително по-практичен за употреба при клиентите, живеещи в региони с по-сурови климатични условия.

 

Трето поколение (C3) – 1968-1982 година

Третото поколение на Corvette е най-дълго произвежданото и автомобилът отбелязва значителна еволюция в период, белязан със значителни промени в автомобилната индустрия. Моделът е представен за първи път за моделна година 1968 под наименованието „Stingray” (този път думата е една, вместо разделеното изписване при предходното поколение), но почитателите на модела предпочитат да наричат автомобилите от тази генерация “акулите” поради изключително агресивната им стилистика. Tе се отличават веднага сред останалите с характерния изпъкнал дизайн на калниците и дългото торпедо, придаващо впечатление за стремително движение дори в покой. Подвижните предни светлини и задните светлини с два елемента от друга страна продължават стилистичните традиции в оформлението на модела.

От гледна точна на динамиката поколението C3 има преходен характер. Двигателите „Big Вlock” с мощност 435 к.с. са доста популярни в първите години от производството на модела, но промените в насока употребата на безоловни бензини, затягането на емисионните изисквания и промяната в потребителските настроения и вкусове оказват значително влияние върху характеристиките на мощността през следващите няколко години. През 1975 година стандартният 350 развива мощност едва 165 к.с., което е с около 20% по-малко от потенциала на първоначалния „Small Block” от 1955 с неговите 195 к.с.

Всички версии на Corvette след 1973 г. използват произведени по метода SMC (Sheet Molding Compound) панели на каросерията, но използваните в тях материали се променят значително с времето, намалявайки дела на стъклопластите и увеличавайки използването на по-леки и еластични полимери, намаляващи опасността от поява на пукнатини при натиск и стареене.

С еволюцията по отношение на конвенционалните динамични характеристики при представителите на третото поколение, популярността на Corvette достига исторически връх. И досега рекордът по годишни продажби в хронологията на модела се държи от реализираните през 1979 г. 58 307 автомобила.

 

Четвърто поколение (C4) – 1983-1996 година

Четвъртото поколение на Corvette се превръща в символ на технологичния напредък през 80-те години на ХХ век със значителния си напредък в дизайна, конструктивните и производствените методи, eлектронния контрол на динамичните характеристики и системите за осигуряване на безопасността. Прогресът по отношение на стилистиката включва ново електролуминисцентно осветление на арматурното табло с цифрови показания, които улавят духа на времето с неговите електронни часовници с течнокристални дисплеи.

Технологичните нововъведения при C4 започват с неговата основа, при която се въвежда самоносеща конструкция на рамата с централен “гръбнак”. Новата каросерия е и с по-добри аеродинамични показатели, постигайки коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.34, което е с близо 25 процента по-ниска стойност от тази при предходното поколение C3.

Няма предлаган за свободна продажба Corvette, модел 1983 година. Построени са само 44 прототипа, от които до наши дни е оцелял само един – екземплярът, изложен в National Corvette Museum в Боулинг Грийн, Кентъки, САЩ.

 

Пето поколение (C5) – 1997-2004 година

Премиерата на поколението C5 представлява един от малкото до този момент случаи в историята на автомобилната индустрия, в които даден модел тежи по-малко от своя предшественик. Като цяло размерите на Corvette модел 1997 г. са по-големи от тези на предходния C4, но теглото му е с близо 45 кг по-ниско.

Намаляването на собственото тегло на С5 е плод на няколко фактора, сред които използването на произведени по SMC-технология панели на каросерията, съдържащи по-висок от когато и да било дял на полимерите. При подовите елементи се използва конструкция от пластове тип „сандвич” от различни материали, сред които и лека балсова дървесина с цел снижаване на теглото.

Изцяло новото трето поколение (т.нар. „Gen 3”) двигател „Small Block” също има значителен принос в намаляването на теглото на C5 и спомага за постигане на по-добър цялостен баланс. Двигателят използва олекотен цилиндров блок от алуминиеви сплави и алуминиеви цилиндрови глави, както и всмукателен колектор от композитни материали с тегло под 4,5 кг.

 

Шесто поколение (C6) – 2005-2013 година

Шестото поколение на Corvette предизвиква голяма изненада с преустановяването на традицията на прибиращите се предни светлини. За първи път от 1962 г. при Corvette се използват неподвижни светлини, чрез което се намаляват едновременно теглото, конструктивната сложност и аеродинамичното съпротивление на каросерията на новия модел. За сметка на това елементи като сдвоените задни светлини и двойният кокпит в интериора продължават успешните традиции на модела.

Corvette С6 споделя в основни линии конструкцията на ходовата част и носещата структура на своя предшественик C5 и независимо от добавянето на някои системи за безопасност и свързаното с тях тегло, мерките за намаляване на теглото (сред които промените при предните светлини) успяват да намалят собственото тегло на автомобила с около 20 9 кг в сравнение с модела от 1997 г.

Представянето на версията Z06 през 2006-а на свой ред е безпрецедентна демонстрация на усилията и възможностите на Chevrolet по отношение на повишаването на динамичните характеристики на Corvette чрез прилагане на нови технологии и леки материали. Спортната версия се отличава с базирана на алуминиева носеща рама основна архитектура за разлика от стоманената носеща конструкция при стандартния модел, както и с усилени с въглеродни влакна полимери при каросерийните панели, които като цяло спомагат за намаляване на собственото тегло на автомобила до по-малко от 1450 килограма и постигане на съотношение от мощност и тегло, с каквото не могат да се похвалят повечето от значително по-скъпите от Z06 екзотични спортни модели.

Външно версията Z06 се различава от базовите модификации на Corvette с карбоновите панели на предните калници и подкалници, както и на задните калници. При Corvette ZR1, модел 2009 година е използвана същата алуминиева носеща конструкция като при версията Z06, но са добавени по-голям брой елементи от усилени с въглеродни влакна полимери, сред които и покрива.

Леките материали и авангардните технологични решения, направили възможни развитието и динамичните характеристики на версиите Z06 и ZR1 са в основата на разработката на седмото поколение Corvette, при чийто базов модел се използва алуминиева носеща рама с увеличена с около 60% устойчивост в сравнение с рамата на Z06/ZR1.