Начало WRC News Как влияят COVID-19 ограниченията и Брекзит на автомобилния спорт

Как влияят COVID-19 ограниченията и Брекзит на автомобилния спорт

854
0

Ръководството на Формула 1 побърза да отрече слуховете, че след отлагането на надпреварите в Австралия и Китай и други стартове са под заплаха, както и че се обсъжда евентуално отсрочване на новите технически правила заради причинените от пандемията и Брекзит криза. След това главният изпълнителен директор на F1 Стефано Доменикали заяви, че е необходим „адаптивен подход“ към сезона в Гран при. Той каза, че в момента няма индикации от страна на промоутъри за проблеми с работата по организацията на състезанията. Това не означава, че такива няма да се появят както съвсем скоро, така и по-нататък през годината. Организацията на рали Монте Карло – първи кръг от световния рали шампионат (WRC) – демонстрира немалка част от грижите, съпътстващи понастоящем подобен тип събития, свързани с ограниченията заради COVID-19 и Брекзит.

Известният британски рали журналист Дейвид Еванс например публикува перипетиите си с намирането на място, където да отседне, в уебсайта dirtfish.com. След това и шефът на М-Спорт Ричард Милнър подробно разказа за трудностите, с които се е сблъскал екипът му, докато пристигне за първата надпревара от сезон 2021 във WRC.

Броят случаи на COVID-19 на територията на Великобритания доведе до нежелание от страна на чужди държави да посрещат граждани на страната

„Няма да спомена името, но поне от един хотел ми заявиха, че нямат свободни места, когато съобщих, че летя от Лондон“, написа Еванс. „Леко подозрително настроен, изпратих до същото място имейл, в който казах, че ще летя от централата ни в Сиатъл и те бяха щастливи да ми предложат стая. Освен това имам приятели в Прованс – те изобщо не пожелаха да ме виждат. Особено, след като казах, че съм решил да се придвижвам с кола. „Нали разбираш…“, смънка деликатно приятелят ми. „Всъщност не искаме автомобил с британска регистрация да паркира пред нас.“ А пътуването с автомобил е за предпочитане, като се има предвид ежедневната отмяна на полети до Франция.“

Разказът на Милнър бе още по-подробен и включваше детайли, с каквито ще се сблъскат и екипите от Формула 1, когато трябва да пътуват за стартове в Европа.

„Беше двоен удар. От една страна – ограниченията заради COVID-19, които за съжаление се променят кажи-речи всеки ден. В даден правителствен сайт пише едно, в друг – друго. А се налага наистина да си наясно с правилата, защото шофьорите на камионите например са освободени от някои неща в сравнение с други хора. Така че това определено бе предизвикателство.“

„Другият проблем е, че почти всяка страна има различни регулации по отношение на PCR тестовете и кога трябва да бъдат направени спрямо полетите“, сподели Милнър

„Миналата година трябваше да имаме PCR-и за всяко рали, с това нямам проблем. След това обаче се появиха другите препятствия. За определени полети например тестът трябва да е не по-стар от точно определени дни. Някои от хората ни пристигаха през Амстердам и на тях пък им бяха необходими и PCR-и, и антигенни изследвания, като изискването за антигенните бе да са направени максимум 4 часа преди качване на борда. Резултатът от тези дребни подробности е трупане на още работа.“

„Случи се и Брекзит, за който още не съм открил едно положително нещо. Сега всеки камион трябва да има документи, описващи какво превозва. Плащаме за този лист, който на практика е карнет, за да преминем границата. Необходимото допълнително време и работа за опис са сериозни. Вече нямаме възможност и да се трудим както преди. Ако една от колите ти катастрофира (Теему Сунинен – се преобърна тежко и отпадна от рали Монте Карло още в първия му ден – б.а.), доскоро можехме да я върнем максимално рано в базата, където да започнат да я поправят. Сега това е затруднено, защото автомобилът трябва да се върне със същия камион, с който е влязъл.“

„Още по-голямо е забавянето при пътуване. Сега всеки камион от Великобритания трябва да спира, за да бъдат документите му подпечатани на ръка. После преминаваш Ламанша, пак спираш, пак подпечатват и тогава продължаваш накъдето си тръгнал.“

„Средно го сметнахме, че отиват между 4 и 6 часа допълнително време – само за документация. Една от колите ни беше забавена с 12 часа, защото на пристанищата още не са напълно наясно какво се случва в момента. Очаквам, разбира се, процедурите да се изгладят, нещата да протичат по-плавно в бъдеще. Но за Монте Карло всичко беше особено сложно.“

Товарите съвсем не са единственият проблем за базираните във Великобритания отбори, състезаващи се в различни дисциплини. И докато граничните процедури ще се установят, макар и след известен период от време, то оскъпяването на пътуванията е сериозно.

„Всичко стана далеч по-скъпо“, продължи Милнър. „В момента полетите са толкова ограничена, че придвижването на хора е значително по-трудно. Преди да стигнеш от Ница до Великобритания струваше около 20 паунда. Сега е от порядъка на 200 британски лири на човек. И това до Хийтроу, откъдето трябва да пътуваме чак до базата.“

Проблемите с надпревари извън Европа са дори още по-големи. Досега в календара на Формула 1 са отложени две състезания – Гран при на Австралия и Китай

Първият старт получи дата през ноември, за втория все още се преговаря. Проблемът с организацията в Мелбърн бе, че F1 няма как да изпълни изискването на властите за двуседмична карантина след пристигане. Случилото се с Откритото първенство на Австралия по тенис бе показателно, че дори този метод има пропуски.

След пристигането на тенисисти, треньори и допълнителен персонал в Мелбърн за Australian Open на всички бяха направени тестове. Положителни проби в някои от полетите доведоха до забрана за 72 играчи и близо още двеста души да напускат стаите си. Някои от тенисистите дадоха положителни тестове дни след влизането си в карантина. Самата изолация доведе до брожение, тъй като в условията изрично бе прието играчите да могат да тренират в изолация. Някои се оплакаха от условията в местата, където са настанени. Казахстанката Юлия Путинцева например съобщи, че в стаята й има мишка. След това публикува в социалните мрежи клип с обяснението, че в целия хотел има гризачи.

Премиерът на щата Виктория Даниел Андрюс пък се извини официално на граждани на Мелбърн, живеещи в близост до хотели, където са карантинирани тенисистите и останалите свързани с турнира хора. Причината бе, че използвани и изхвърлени предпазни средства са били ответи от вятъра във фоайето на жилищна сграда. Още по-голямо бе недоволството, когато се разбра, че правителството на щата плаща част от разходите за изолацията, възлизащи на близо 40 милиона долара. Властите настояха, че сметката ще бъде покрита от Tennis Australia, както и че всъщност не е ясно колко точно ще струва всичко.

Миналогодишното отлагане на Гран при на Австралия е струвало на правителството на щата Виктория почти $31 млн.