Д-р Хелмут Марко няма намерение да се пенсионира. Съветникът на Ред Бул не иска да си тръгва от падока на спорта, освен ако не бъде уволнен.
Австриецът е директор на програмата на Ред Бул за млади пилоти от 1999 г. и е ключова фигура в тима от F1 от сезон 2005. Тогава компанията за енергийни напитки направи официалния си дебют като самостоятелен отбор.
Въпреки че е на 79 години, Марко продължава да пътува постоянно с тима и да присъства на всеки състезателен уикенд. Австриецът каза, че все още се чувства достатъчно добре, за да бъде постоянно в падока на F1.
„Всичко е история на страстта. Самият аз съм голям ентусиаст. Обожавам този спорт и обичам да побеждавам“, каза Марко пред френския седмичник Auto-Hebdo.
„Нито една от дейностите не е стресираща за мен. Чувствам се добре. Стига да мога да продължа да върша тази работа както трябва и да не ме уволнят, ще го направя!“
Д-р Марко е представител на Ред Бул и съветник на съоснователя на компанията за енергийни напитки Дитрих Матешиц, Бившият пилот от F1 има за задача да следи пилотите и да контролира представянето на Ред Бул и Алфа Таури. Същевременно той оставя оперативната работа на двата тима в ръцете на Кристиан Хорнер и Франц Тост.
Най-добрият период за Ред Бул Рейсинг започна след идването на Себастиан Фетел през 2009 г. Германецът спечели 4 състезания в дебютната си кампания с главния тим. После последваха четири поредни титли за Фетел и Ред Бул в периода 2010-2013 г.
От 2014 до 2020 г. австрийският екип не успяваше да се пребори с Мерцедес. Германският производител имаше значително предимство след старта на турбо-хибридната ера. Миналата година Ред Бул успя да вземе титлата при пилотите благодарение на Макс Верстапен. Нидерландецът успя да изпревари Люис Хамилтън в последната обиколка на изключително спорната Гран при на Абу Даби.
Д-р Марко сподели, че спечелването на първенството с Верстапен е бил най-великия момент за него в F1.
„Така е, защото сложихме край на голямата доминация на Мерцедес, която започна през 2014 г. Точно тогава бяха въведени нови правила за двигателите“, каза 79-годишният австриец.
„През всичките тези години изстрадахме много. Хонда положи огромни усилия, за да осигури качествен двигател. След това спечелихме титлата с пилот от нашата академия и победихме седемкратен световен шампион. Разбира се, това беше най-великият момент за мен в F1.“
Д-р Марко има ключова роля в дебюта на Верстапен във Формула 1. Нидерландецът влезе в световния шампионат през сезон 2015, когато бе само на 17-годишна възраст. Съветникът на Ред Бул се гордее както с постиженията на Верстапен-младши, така и с неговото израстване през годините.
„Вярно е. Лично аз го наричам „Проектът Верстапен“ – каза Марко. „Баща му Йос взема решение Макс да поеме този път още от ранна детска възраст. Той беше много строг към него. Очевидно това е бил правилния метод за възпитание.“
„След титлата му почувствахме голямо облекчение в цялото им семейство. С победата си те постигнаха това, което отдавна искат. Също така изпълниха целта си.“
„Макс винаги се е сблъсквал с огромен натиск от страна на Йос. Той продължава да бъде по-строг и взискателен към своя син.“
„Всичко това го направи по-зрял. Той е на 24 години и е един от най-младите световни шампионат. Останалото вече ще бъде само бонус“, добави д-р Хелмут Марко.
Scenes from the season so far 🏆😍 #F1 pic.twitter.com/NUZk9zaBLv
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) July 19, 2022