Начало Дакар Dacia Sandrider: Приключенецът, тръгнал към Дакар

Dacia Sandrider: Приключенецът, тръгнал към Дакар

3694
0
Dacia Sandride

Dacia представи своя нов прототип за рали-рейдове, наречен Sandrider. Автомобилът е проектиран да се състезава в категория Ultimate T1+ на Световния рали-рейд шампионат (W2RC) и рали Дакар.

Sandrider е изцяло нов автомобил, проектиран специално за рали-рейдове. Той се възползва от опита в състезанията на Renault Group и Prodrive, британска компания, специализирана в моторните спортове.

Стил и функционалност

Създаден от дизайнерите на Dacia, екстериорът на Sandrider се фокусира върху най-важното: производителността и функционалността. Автомобилът е оборудван само със считаните за абсолютно необходими панели на каросерията. Липсват декоративни или разточителни елементи и естествено особен акцент е поставен върху аеродинамиката.

Като част от подхода на марката, съсредоточен върху важните потребности на пилотите и навигаториге, късият, „плаващ“ преден капак е с наклонен дизайн, който изчезва от полезрението на екипажа. Антирефлексната боя, използвана за горната част на таблото – техника, заимствана от авиационната индустрия– също оптимизира видимостта.

По отношение на кабината дизайнерите и инженерите на Dacia обръщат специално внимание на нуждите, навиците и ограниченията както на пилотите, така и на навигаторите. Модулното арматурно табло на Sandrider позволява на всеки член на екипажа да адаптира ергономичността и разположението на определени функции спрямо собствените си изисквания.

Солиден дизайн, готов за откритите пространства

Рали Дакар и другите рали-рейдове са едни от най-тежките събития в моторните спортове. По тази причина Sandrider изисква подход, който отвежда до крайност концепцията на Dacia за солиден дизайн, пригоден за откритите пространства.

Това включва укрепване на автомобила с консолидирани подрамка и брони, карбонова каросерия, окачване с двойни носачи и трансмисия 4×4, конструирана за високите изисквания на рали-рейдовете. Интелигентна електрическа система поддържа оптимално захранване за всички аксесоари на борда дори при най-трудни условия.

Отвъд тези фундаментални характеристики на дизайна, солидният подход при Sandrider покрива аспекти, които може да изглеждат като детайли, но всъщност значително улесняват живота на екипажите.

Например седалките Sabelt са тапицирани със специална антибактериална тъкан, която самостоятелно регулира влажността. Резервните колела не са покрити за по-лесно боравене. Аналогично екипажът има бърз достъп до инструментите на борда без да се налага да отваря кутии.

Друг пример е магнитната пластина, вградена в каросерията на Sandrider, за да се предотврати изгубване в пясъка на фиксиращите болтове на джантите. Това решение е вдъхновено от опита на пилотите и внедрено благодарение на прословуто здравомислие на Dacia.

Sandrider е оборудван с гуми BF Goodrich от ново поколение, осигуряващи оптимално сцепление на всякакви терени с максимална устойчивост на удари и спукване.

ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА SANDRIDER

  • FIA клас: Ultimate T1+
  • Шаси: тръбно
  • Каросерия: карбонови влакна
  • Двигател: V6, 3-литров, двоен турбокомперсор, директно впръскване
  • Максимална мощност:  265 кВт/360 к.с. при 5000 об./мин.
  • Максимален въртящ момент: 539 Нм при 4250 об./мин.
  • Трансмисия: 4X4
  • Скоростна кутия: 6-степенна, секвенциална
  • Предно/задно окачване: двойни носачи
  • Ход на окачването: 350 мм
  • Джанти: 17-инчови, алуминиеви
  • Гуми: BF Goodrich, 37 инча
  • Дължина х ширина х височина: 4140 x 2290 x 1810 мм
  • Междуосие: 3000 мм
  • Преден/заден надвес: 590/550 мм

Екосъобразен подход

Dacia е решена да бъде лидер в достъпната декарбонизация и напълно възприема ангажимента, поет от организаторите на Дакар и другите рали-рейдове да направят моторните спортове по-устойчиви.

Инженерите са работили особено упорито да направят автомобила по-лек и съответно да намалят разхода на гориво. Общата маса на Sandrider е намалена с около 15 кг спрямо сравними прототипи. Резултатът е постигнат с използване на по-леко тръбно шаси, отстраняване на всички излишни панели от каросерията и използване на карбон за останалите. Дизайнерите също така са премахнали всички декоративни елементи, а инженерите са избрали по-компактен и по-лек двигател. За оптимизиране на тягата и динамичната производителност разпределение

Sandrider ще се движи със синтетично гориво, произведено от Aramco. Това е просто, достъпно решение за намаляване на въздействието му върху околната среда. Синтетичните горива, разработени от Aramco, съчетават възобновяем водород с изолиран CO2, осигурявайки гориво с по-ниски въглеродни емисии, което е съвместимо с днешните двигатели. За Dacia рали Дакар е идеалното място за тестване на тази технология.

Екипажи и първи състезания

Dacia Sandriders обединява три екипажа, съчетаващи опит, талант и ентусиазъм.

      • Френския рали пилот Себастиан Льоб, 49-годишен, печели Световния рали шампионат 9 пъти подред между 2004 и 2012 г. Той е най-успешният пилот в моторния спорт и често се смята за най-великия рали пилот на всички времена. Себастиан Льоб участва в Дакар от 2016 г. Той ще бъде в екип с навигатора Фабиан Луркуин.
      • Рали пилотът Кристина Гутиерес Ереро, 32-годишна, е водещо име в крос-кънтри ралитата. Тя вече е участвала осем пъти в рали Дакар между 2017 и 2024 г. Кристина печели Световната купа за крос-кънтри ралита, категория T3, през 2021 г. През януари 2024 г. тя става втората жена, която печели в категория (Challenger) на Дакар, след Юта Клайншмид, която първа печели крайна победа. Навигатор на Кристина ще бъде Пабло Морено Уете.
      • Насер Ал-Атия е петкратен носител на Световната купа за крос-кънтри ралита и двукратен победител в Световния рали-рейд шампионат. Истинска легенда на Дакар, той е печелил това грандиозно събитие пет пъти.

Дебютът на Sandrider в моторните спортове ще се състои в Рали Мароко 2024, част от Световния рали-рейд шампионат (W2RC) между 5 и 11 октомври 2024 г.