Начало Автомобилни новини Есенният дъжд увеличава риска от аквапланинг

Есенният дъжд увеличава риска от аквапланинг

182
0
Nokian Tyres, дъжд, аквапланинг
снимка: Nokian Tyres

Есента закъсня доста, но вече се стъмва по-рано, а валежите от дъжд зачестяват. Пътищата с дупки в тях могат да бъдат опасни както преди така и след обилни валежи: рискът от аквапланинг се увеличава когато водата насъбрала се върху пътната настилка няма време да изсъхне. Под гумата се образува водна възглавница когато шарката на протектора не може да премахне водата между гумата и пътя. Това води до загуба на сцепление и управляемост, поради което шофьорът не може вече да контролира автомобила. Аквапланингът може да изненада дори и най-опитните водачи, тъй като е невъзможно да се упражни предварително. Всеки обаче може да предприеме няколко мерки, за да се постарае да го избегне.

Висококачествена лятна гума с достатъчна оставаща дълбочина на протектора е сред най-сигурните избори за мокрите есенни пътища.

„Състоянието на вашите гуми е важен фактор за предотвратяване на аквапланинг. Ако гумата е износена, каналите по нея няма да съхраняват достатъчно вода“, обяснява Мати Мори, мениджър „Техническо обслужване на клиенти“ в Nokian Tyres.

В сравнителен тест публикуван в изданието на Tekniikan Maailma от май 2019, износена лятна гума с дълбочина на протектора 3-4 мм има осезаемо по-лошо управление отколкото нова лятна гума с дълбочина на протектора 7 мм. В теста новата гума влязла в аквапланинг при скорост от 83,1 км/ч когато водната възглавница на пътя е била с дебелина от 10 см. При износената скоростта е 61,2 км/ч.

С цел да се намали риска от аквапланинг е нужно да смените гумите си когато дълбочината на протектора падне под 4 мм

Индикаторът за безопасно шофиране DSI (Driving Safety Indicator) на Nokian Tyres ви позволява по-лесно да следите дълбочината на протектора на гумите си; като ясно показва оставащото ниво на протектора върху самата гума.

Новата лятна гума също така ще намали спирачния път на мокра настилка, но въпреки това Мори добавя, че характеристики като сцепление на мокро и спиране на мокро не бива да се бъркат със склонността на гумата към аквапланинг.

„Категорията за сцепление, посочена върху етикетите за гуми на Европейския съюз, показва ефективността на гумата при сцепление на мокра настилка. С други думи, как гумата се държи когато спира на мокър асфалт. Въпреки това, склонността към аквапланинг не може да бъде извлечена от етикетите за гуми“, напомня той.

В допълнение към състоянието на гумите, налягането в тях също е важен фактор. Ако налягането не е достатъчно, те може да не запазят формата си във водата. Това ще направи колата по-податлива на аквапланинг.

Друго необходимо условие при шофиране на дъжд е да се намали скоростта

„Необходимо е допълнително намаляване на скоростта когато шофирате през локви на пътя. Нужно е да опитате да избягвате коловозите и дупките, когато това е възможно, тъй като в тях обикновено се събира вода“, споделя Мори.

Не се препоръчва и изпреварване. Автомобилът може лесно да влезе в аквапланинг когато се наложи да минете през коловози докато сменяте лентата.

Ако въпреки тези предпазни мерки все пак колата ви попадне в аквапланинг, е необходимо да действайте както следва:

  1. Запазете спокойствие.
  2. Отпуснете газта и натиснете съединителя надолу с цел да забавите колата и да възстановите сцеплението. Спирачките няма да помогнат, тъй като само още ще намалят сцеплението.
  3. Дръжте кормилото изправено, за да избегнете попадане в канавка или насрещното платно, когато сцеплението се възстанови.