Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Дефлекторът

Дефлекторът

137
0

Годината е 1999-та, провежда се първата в историята на F1 Гран при на Малайзия. Състезанието е особено важно, не само защото се състои на нова писта, но и тъй като е предпоследен кръг от календара. През юли същата година Михаел Шумахер катастрофира на Силвърстоун, чупи крака си и в резултат е аут от надпреварите за няколко месеца. Завръщането на германеца е точно на Сепанг, където основната му задача е да помага на съотборника си Еди Ървайн. След контузията на Шумахер именно ирландецът се превръща в основния конкурент на Мика Хакинен за спечелването на световната титла.

Състезанието е брилянтно, Михаел изпълнява функцията си перфектно и в резултат Ървайн приключва начело, следван от немския си съотборник. Проблемите за Ферари идват малко след състезанието, когато пилотите им са дисквалифицирани.
Разказвам ви всичко това, защото сагата с дефлекторите и тълкуването на техническите правила от 1999 г. има допирни точки с настоящата ситуация във Формула 1. Точно преди началото на сезон ’09 екипите на Ферари, Рено и Ред Бул подадоха контестация срещу дифузьорите на Браун GP, Уилямс и Тойота. Стюардите на ФИА обаче отхвърлиха протеста, тъй като намериха въпросните технически решения за редовни. Засега въпросът изглежда стопиран, но не се знае какво ще постанови Апелативният съд, който вероятно ще бъде сезиран.

И докато чакаме развръзката на тазгодишната история, вижте как се разви ситуацията с дефлекторите на Ферари в края на сезон ’99. Материалът е от ноемврийския брой на нашето списание от 1999 г. и разкрива всички подробности.
Приятно четене!

Дефлекторът

Формула 1 помни много страшни скандали. Цели състезания са били анулирани. Точки са били отнемани, после връщани. Пилоти и екипи са печелили, след това са били вадени дори от шампионата. Ставало е какво ли не – стачки, разправии. Но никога дадено решение на зелената маса не се е намесвало така пряко в борбата за световната титла, както стана тази година.
Съвещанието и решението на Апелативния съд към световната федерация по автомобилизъм (ФИА) да отмени дисквалификацията на победителите Еди Ървайн и Михаел Шумахер в първата Гран при на Малайзия вълнуваха хората в целия свят. Милиони бяха истински щастливи, че точките на Ферари и блестящата им победа са върнати, не по-малко бяха шокираните.

Какво точно се случи?
По-малко от час след финала на пистата Сепанг екипът на Стюарт-Форд подаде контестация. В нея се твърдеше, че колите на Ферари не отговарят на регламента.
На техническите прегледи преди и по време на състезателен уикенд комисарите проверяват само най-важните параметри на автомобилите (външни размери, височина и ширина на крилата, компютърни програми за управление без намеса в работата на пилота, гориво, тегло). Те не могат да инспектират всичко и не бяха мерили дефлекторите (страничните плоскости пред радиаторите) на Ферари нито в Малайзия, нито на предишното състезание на Нюрбургринг, където Ървайн бе седми и не взе точки.

След като срещу Ферари в Малайзия обаче бе подадена контестация, те бяха длъжни да проверят всичко, в това число, дори имат право да разглобят колата. Но не беше нужно хората на техническия делегат Джо Бауер да стигат чак до там, за да открият нередност. Те взеха шаблон и перпендикулярно на земята (респективно пода) го допираха последователно в горния край на дефлектора. Бе установено, че в един участък долният ръб на панела се отклонява с 10 мм от горния и не формира една равнина с него. По правилник (точка 3.12.1) само долният ръб на тези панели трябва да се вижда, когато се гледа колата отдолу. Този видим ръб при това трябва да стъпва само на основната повърхнина (мислено продължение на пода), или на така наречената допълнителна повърхнина – намираща се успоредно на 50 мм над основната. При Ферари горната част на панела стърчеше над долния ръб. Решението бе взето три часа след финала – дисквалификация.

В нощта след това техническият директор на Ферари Рос Браун даде пресконференция. С линийка и дефлектор в ръце той започна да обяснява на света, къде е проблемът. Поставяйки линийката в средата на дефлектора прочутият инженер призна в онези часове:

Правилата изискват долната част на страничните плоскости да стъпва на най-ниската повърхност, която виждате, гледайки колата от пода нагоре. За съжаление, когато гледаме колата тук (показа средата на дефлектора) едно парче липсва, около 10 мм или 1 см.
Ние още не сме установили причината за това. Детайлът очевидно е проверен, дали всичко е легално, още когато е направен неговият прототип. Трябва да установим какво е сгрешено.

На другия ден пресата в Италия разкъса на парчета англичанина, както и френския му шеф Жан Тод. Фактът, че нападките бяха срещу тях, а не бяха отправени към Джо Бауер и хората от ФИА, бе показателен. Болката се превърна в надежда, че контра-протестът, който Ферари подаде (официално от името на италианския автомобилен клуб) ще бъде приет от съда от независими юристи, които съставляват апелативната комисия към ФИА.

Най-важният човек във Формула 1 Бърни Еклестън засили надеждата:

Специалисти като Тим Едуардс, главен аеродинамик в Джордан, обявиха, че практически дефлекторите не давали предимство дори с хилядна от секундата, а Ферари направо разби Макларън през уикенда. Би ги с цяла секунда на обиколка на квалификациите.

Бившият инженер на Ферари и сегашен технически директор на Минарди Густав Брунер обяви, че дефлекторите могат да дадат най-много една десета от секундата на обиколка.

Ники Лауда обаче отсече:

Всяко решение, след което Хакинен би загубил титлата, ще е фарс. Не може някой да бъде обявен за световен шампион в неделя, а в петък да му вземеш титлата. Това е пълна глупост. Формула 1 трябва да остане свободна от маркетинга, да остане спорт, в който правилата се уважават.

В дъждовния петък на 22 октомври съдът се събра в сградата на Френския автомобилен клуб в Париж на дългоочакваното заседание. Решението обаче не бе обявено веднага. Ден по-късно на специална пресконференция, дадена лично от президента на ФИА Макс Мозли, той обяви решението – отмяна на дисквалификацията.

На перфектните си френски, немски и английски президентът обясни, че методите за измерване на Бауер не са точни и че ако се мери всичко по-прецизно се вижда, че самият дефлектор е поставен под такъв ъгъл на колата, че изместването на горния ръб спрямо основата в проекцията на равнината на пода не е 10, а 5 мм, а по силата на друго правило – 3.12.6 – това отклонение е в рамките на допустимото.

В Маранело камбаните биеха, германците бяха много сдържани, англичаните – възмутени.