Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Доменикали: Днешните F1 скандали са незначителни в сравнение с тези в миналото

Доменикали: Днешните F1 скандали са незначителни в сравнение с тези в миналото

Стефано Доменикали
Стефано Доменикали; снимка: Майкъл Потс

Стефано Доменикали направи сравнение на сегашната ера на F1 с някои от тези в последните десетилетия. Италианецът вярва, че настоящите скандали в спорта са „незначителни“ спрямо тези от края на миналия и началото на настоящия век.

Доменикали намекна, че би искал да види повече спорове по отношение на техническите правила в F1. Главният изпълнителен директор на F1 като определи няколко примера от собствения си период във Ферари като моменти на „пикантност“.

Италианският мениджър прекарва близо 20 години във Ферари. През този период той е заемал различни длъжности. Първоначално той е работил в търговския отдел, преди да стане спортен директор през 2002 г. В края на 2007 г. Доменикали застава начело на тима на Ферари след напускането на Жан Тод и заема този пости до средата на 2014 г.

Италианецът става свидетел на редица спорни моменти в края на 90-те години и началото на новия век.  В ексклузивно интервю за Моторспорт той спомена за собственото си участие в двойната дисквалификация на Ферари в Гран при на Малайзия 1999. Тогава бе установено, че някои от компонентите по автомобилите на отбора са незаконни. Така на практика Скудерията отпада от битката за титлата при пилотите, както и тази при конструкторите

По онова време техническият директор Рос Браун признава, че отборът е допуснал грешка. Той обаче променя мнението си при последвалото обжалване. Тогава Ферари аргументира своя случай, основавайки се на несъответствия в решението, което определя 5 мм толеранс за определени повърхности на тези компоненти. По-късно ФИА отменя дисквалификацията на двете коли на Ферари. Така Еди Ървайн печели четвъртата си и последна победа в F1 и се бори за титлата до последния кръг за сезона в Япония. В същото време Скудерията записва първа конструкторска титла след повече от 15-годишна пауза.

Доменикали спомена и някои от разработките, които различни отбори създадоха през следващите десетилетия и които им даваха предимство на тима. Голяма част от тях обаче след това биват забранени. Италианецът изказа  и предположение, че в момента тези иновации доста липсват поради по-строгите ограничения, регулиращи конструкцията на автомобилите.

„Преживял съм много от тях: Малайзия 1999, двойният дифузьор, FRIC, масовите амортисьори, F-ducts… всичко това е част от историята на F1″, каза Доменикали.

„Почти всяка неделя участвах в дебати по техническите и спортните разпоредби. Преди години имаше много по-широки сиви зони, отколкото днес. Въпреки това хората от F1 все още знаят как да избутат всичко до краен предел.“

„Днешните F1 скандали са незначителни в сравнение с тези в миналото. Всъщност би било хубаво отново да има малко повече от това. На практика скандалите са основната подправка на спорта“, добави главният изпълнителен директор на F1.

В днешно време най-големите скандали са свързани с огъването на предните и задните крила. Предполага се, че това дава сериозно предимство на отбори като Макларън. От началото на сезона ФИА проверява задните крила. По-късно този сезон федерацията ще направи някои промени по предните крила. От Ред Бул очакват да видят дали това ще окаже негативно влияние върху някои съперници.

Доменикали смята, че има няколко области, в които е оправдано да се използват компоненти от една-единствена спецификация и посочи като пример скоростните кутии. Той добави, че сегашните зрители биха били по-възприемчиви към областите, в които технологичното развитие и забавлението вървят ръка за ръка и че хората отговарящи за F1, трябва да помислят как да приложат всичко това

„Феновете от моето поколение трябва да преосмислят какво създава интерес към представянето и технологиите“, заяви Доменикали. „Фокусирането върху устойчивите горива е абсолютно правилен път. Следващото може да прозвучи провокативно – вече няма смисъл отборите да инвестират огромни суми в проектирането на собствени скоростни кутии. Постиженията от това са минимални. Феновете вече не виждат това като вълнуваща област на развитие. Трябва да определим областите, в които технологиите и забавленията се припокриват.“

„Много неща, които някога са изглеждали авангардни, вече не оправдават големи инвестиции. Трябва да имаме смелостта да приемем, че пейзажът е еволюирал“, заключи главният изпълнителен директор и президент на F1.