Стефано Доменикали е против добавянето на още един доставчик на гуми в F1. Италианецът е категоричен, че още една „война на гуми“ не е в дневния ред на спорта за в бъдеще.
В миналото е имало немалко случаи, в които F1 е разполагала с няколко доставчика на гуми. Това е водело до така наречената „война на гуми“. Най-пресният случай за това бе в периода 2001-2006 г. Тогава F1 работеше с два производителя на гуми- Бриджстоун и Мишлен. Компаниите водеха доста оспорвана битка помежду си, която имаше решаващо значение за развитието на борбата за шампионата. Преди това Бриджстоун за кратко водеше подобна битка с Гудиър. Американците обаче напуснаха спорта след края на сезон 1998
От 2007 г. насам F1 разполага със само един доставчик на гуми. Първоначално тази роля изпълняваше Бриджстоун. Японците си тръгнаха от шампионата след края на сезон 2010. На тяхно място дойде Пирели. Италианската компания се завърна в F1 след поведе от 20-годишно отсъствие.
F1 вече се придържа към един-единствен доставчик по причини, свързани с разходите и заради допълнителното количество тестове, които една „война на гуми“ неизбежно ще изисква.
Вчера F1 обяви, че удължава споразумението си с Пирели за още три години. Така италианците остават ексклузивен партньор на световния шампионат до края на сезон 2027. Има и опция договорът да бъде удължен с още една година.
Сключването на новото споразумение с Пирели може да позволи на F1 да възприеме различен подход. Разбира се, това може да се случи само ако повече производители проявяват интерес към шампионата.
Наскоро Доменикали отново коментира темата за доставчици на гуми в F1. Италианецът вярва, че една „война на гуми“ ще доведе до значително увеличаване на разходите.
„Това решение беше взето заедно с ФИА. Така ще сме сигурни, че можем да контролираме разходите на екосистемата на F1“, каза Доменикали.
„Това беше основната причина да забравим за войната на гуми, когато имахме много тестове, имахме много пробег и когато имаше много изследвания. Да, това беше наистина полезно. Но от друга страна разходите бяха наистина огромни“, продължи президентът на F1. „Ето защо това беше причината да преминем от тази посока към новата такава. Твърде рано е да се смята, че такова нещо би могло да се случи в бъдеще.“
„Що се отнася до действителна ситуация, в която контролът на разходите е от голямо значение, бих казал, че не сме взели решение със сигурност. Все още не е на дневен ред да видим дали това може да бъде възможност в бъдеще. Всичко е въпрос на значимост. Ако в бъдеще можем да контролираме с различни механизми разходите, тогава защо не възприемем отново този подход? Честно казано, това не е в дневния ред при дискусиите с ФИА и отборите“, каза още Доменикали.
Очакванията са Пирели да напусне F1 след края на 2027 или 2028 г. Въпреки това вицепрезидентът на компанията Марко Провера би приветствал конкуренция от страна на друг производител
„Важно е да подчертая, че Пирели участва в над 300 шампионата по света в областта на моторните спортове“, сподели той. „В повечето от тях има и други доставчици. Ние с удоволствие се конкурираме с тях, така че това никога не е било проблем за нас. За нас винаги е било възможност да се конкурираме с другите, тъй като предлагаме гуми за престижни и премиум автомобили. Много сме щастливи, защото това е възможност да докажем нашата технология“, добави вицепрезидентът на Пирели.
We’re continuing as @F1‘s Global Tyre Partner until at least the end of 2027!
We’ll also continue to supply @Formula2, @Formula3, and @F1Academy over the same period 🙌 #Fit4F1 #F1 https://t.co/NmhHVZ3zvB pic.twitter.com/G64nGtpImf
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 10, 2023