Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Екълстоун: Криза? Каква криза?

Екълстоун: Криза? Каква криза?

33
0

Бърни Екълстоун – както обикновено – даде напълно противоположни изявления в Бразилия в сравнение с това, което каза седмица по-рано в Съединените щати. Управляващият търговските права на Формула 1 заяви, че в спорта няма криза и малките екипи (които по принцип имат насрочени разговори за тази седмица със CVC) няма да получат помощ, да преодолеят финансовите си проблеми. Той допълни, че най-простото решение било екипите да намалят разходите си.

– Хората казват, че F1 е в криза. Пълни глупости. Имаше два отбора в криза. Хората идват и си отиват. Шефовете на отбори трябва да знаят какво влиза (като пари) и какво излиза. Маруся и Катерам не са сметнали особено добре – харчили са повече, отколкото имат. Ще ви кажа какъв е пътят напред, много е лесно. Не харчете толкова много. Да започнат да управляват бизнеса като бизнес, а не като хоби. Плащанията са горе-долу същите, каквито са били винаги. Освен за три или четири отбора (Ферари, Ред Бул, Мерцедес и Макларън), на които платихме нещо, което може да се нарече огромен бонус, за да гарантираме присъствието им докъм 2020 г. Предложението беше отворено за всеки, който може да гарантира същото, но останалите не бяха в състояние да дадат такова уверение – заяви Екълстоун през уикенда на Интерлагос.

Броени дни по-рано 84-годишният англичанин бе категоричен, че знае какво не е наред, но не знае как са го оправи:

– Проблемът е, че има твърде много пари, които се раздават лошо – вероятно вината е моя, но, както е с много други споразумения, моделът изглеждаше като добра идея, когато бе създаден.

Готовността на Бърни да търси решение се изпари напълно. Вместо това той разкритикува идеята Катерам да събира пари от фенове, за да участва в Гран при на Абу Даби. За целта на екипа му трябват 2,35 милиона паунда. От отбора съобщиха, че за първите 48 часа са събрани повече от 1 милион британски лири. Катерам по принцип трябваше да вземе 10 млн. долара от тазгодишните приходи, докато делът на Маруся бе близо $60 млн. благодарение на спечелените в Монако този сезон 2 точки. Ако обаче тимовете не са в Абу Даби, няма да получат съвършено нищо.

– От феновете зависи какво искат да правят. Много хора ще инвестират в отбора. Според мен (идеята) е кошмар – каза Екълстоун. – Не искаме панички за просия. Ако не могат да си позволят да са във Формула 1, трябва да намерят какво друго да правят. Ако аз играя покер и не мога да си го позволя, ще ме убият. Затова си тръгвам. Не знам какво правят с парите си. Не ги харча аз. Ние просто им ги даваме. Раздаваме на отборите близо $900 млн. на година. Не ги харчим. Проблемът е, че така и не разбраха някои неща. Всички екипи тук искат да печелят. Някои имат повече средства и ги харчат. Когато аз имах отбор преди няколко години, всъщност преди няколкостотин години, го управлявах според това какви пари имаме и спечелихме шампионат. Те точно това не правят. Изглежда не разбират, че някой винаги ще е последен.

Всъщност последното изречение на Екълстоун важи в много по-голяма степен за големите отбори. Факт е, че и този сезон Ферари и Макларън например бяха много далеч от битка за титлата. Те обаче се борят в средата на колоната. Ако отпаднат и другите три отбора с финансови проблеми – Форс Индия, Заубер и Лотус, то тогава един от двата колоса на F1 ще се окаже последен. Подобна ситуация едва ли ще бъде добре приета както в Уокинг и Маранело, така и в Милтън Кийнс или Щутгарт.

Ако броят автомобили на грида падне още обаче, Ред Бул, Мерцедес и Ферари имат договорни задължения при молба да пуснат допълнителни автомобили. Бърни отхвърли слуха, че вече е помолил тези екипи да подготвят още коли:

– Не, в момента няма споразумение за трети болиди.

Ред Бул и Ферари също заявиха, че никой не е искал трети автомобили от тях.

В същото време обаче от Заубер и Форс Индия вече не се съмняват, че Екълстоун и големите отбори са си поставили за цел да изхвърлят малките екипи от Формула 1.

– Човек започва да вярва, че има някаква определена цел, нали? Изглежда идеята на някои хора е в спорта да останат само четири-пет екипа. Така излиза, след като на нас ни се предлагат идеи от типа на шасита от предходен сезон или различни спецификации, или друг шампионат. От челото на колоната няма реакция, така че не знаем чия цел е всичко това. Беше важно да споделим каквото имаме да казваме, като фактът е, че ситуацията не може да остане така. Колкото повече идеи ни се нахвърлят, толкова повече усещаме – трите отбора, че определени хора не ни искат в спорта, че може би F1 ще се промени по много различен начин. Големите отбори използват Формула 1 като маркетингова платформа. За тях участието не е нещо повече. Говорят като за спорт, но къде е той сега? А ние не сме тук с, както се изразяват, панички за просия. Ние също работим, при това добре. Тойота имаха огромен бюджет, когато бяха в F1, нашият бе малък, но тогава често се качвахме на подиума. Ние сме част от спорта и безкрайно неуважително за отборите да се държат така с тях и дори още по-лошо за феновете – каза Мониша Калтенборн от Заубер.

Реакцията на Виджай Маля бе съвършено същата. Той написа в Туитър следното:

– След седмица медийни спекулации заключавам, че притежателят на търговските права и четирите големи отбора поставят своите интереси на първо място. Всички F1 екипи – големи и малки – са актьори в една постановка за милиард долара. Няма никакво значение да си актьор, за да създаваш стойност и мега приходи. Сахара Форс Индия е силен тим и ще става все по-силен. През 2014 г. спечелихме най-много точки (в историята си), а през 2015 г. ще вземем още повече.