Начало Други EuroRAP инспектира България

EuroRAP инспектира България

61
0

Европейската програма за оценка на пътищата – EuroRAP е международна организация с идеална цел и съществува от 2001 г.  Основен партньор на EuroRAP е FIA и чрез своите членове – автомобилните и туринг клубове активно съдейства за програмата за оценка за европейските пътища.  Основната част на финансиране на дейността на EuroRAP се осъществява от Фондация FIA, а също така и от някои автомобилни фирми.

В рамките на EuroRAP съществува и регионална програма – SENSoR, която се занимава с оценка на пътищата в нашия регион – Гърция, Словакия, Словения, Унгария, България, Румъния, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина, Черна гора, Албания и Хърватска. Изследванията са започнали през септември 2013 г. и ще завършат тази година също през септември.  Екипът от експерти прегледа и някои основни международни пътища в България, с обща дължина 620 км.  Резултатите от това проучване бяха представени от Стелиос Ефстатиадис в Съюза на българските автомобилисти пред председателя на СБА Георги Янакиев, инж. Георги Златев – директор от АПИ и Алекси Кесяков – секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението.

Основната цел на EuroRAP е да съдейства за намаляване на броя на ранените и убитите при катастрофи чрез непрекъсната оценка на рисковите елементи по европейските пътища. За тази цел организацията изготвя т.нар. рискови карти. Стелиос Ефстатиадис нагледно демонстрира рисковата карта на България, изготвена в пътните участъци от Перник до Кулата, от Русе до Велико Търново и от Русе през Плевен до Ябланица.

Програмата препоръчва практически мерки за подобряване на безопасността, като съдейства за обединяване на усилията на различни институции, свързани с пътното движение. В резултат на своите проверки, от EuroRAP изработват три вида документи, които могат да се прилагат във всяка една страна. Единият от тях е Пътната карта, която указва къде съществува най-голям риск от смъртни случаи или сериозно нараняване, като е оцветена съобразно характера, честотата и риска от ПТП. Със съжаление трябва да кажем, че на пътищата, изследвани в България изобилства черният цвят. Другият протокол е трекинг – което  препоръка н най-ефикасните мерки за намаляване на броя на жертвите в рисковите участъци.  Третият протокол е класификацията по 5-звездната система на европейските пътища, като 5 звезди е най-добрата, а 1 – най-лошата оценка за съответния път. Специфично за оценка на риска е, че EuroRAP определя границите на индивидуалния и колективния риск, който се дължи на дейността на институциите в дадена страна.