Съвсем не толкова отдавна Volvo представи своя нов и изцяло електрически флагман EX90. Моделът бе избран за Премиум автомобил на годината у нас с впечатляващите си характеристики, най-вече в областта на безопасността, автономността, авангардните технологии в цялост. Представителите на компанията от Мото-Пфое предоставиха новия EV в едно пътуване в северозападна България. Отидохме до Видин, като на път се отбихме през Белоградчик. Разходихме се в Белоградчишката крепост и дори обиколихме с въздушен балон.
Volvo EX90 е създаден за комфортни пътешествия с до 7 души на борда
Новият EX90 е с 84 мм по-дълъг и с 41 мм по-широк от Volvo XC90, а на височина е по-нисък с 27 мм. Първото впечатление е, че моделът е просторен и комфортен, особено на задните кресла. Трите седалки могат да се плъзгат напред или назад, за да разделят пространството според нуждите. Достъпът и до третия ред е лесен. Там също има достатъчно място за главите на хора със среден ръст. Панорамният стъклен покрив добавя усещане за простор, така че пътниците няма да се чувстват ограничени дори и на третия ред.
Обемът на мястото за багаж зависи от това колко места се използват. 324 литра е обемът зад третия ред седалки. При сгъване на третия ред седалки обемът се увеличава до 669 литра, или огромните 1029 литра до покрива. До 80 литра допълнително място за багаж има и под предния капак на колата.
Скандинавски шикозен минималистичен дизайн
Шикозният минималистичен дизайн в салона на EX90 излъчва класа. Той е в съответствие със скандинавското наследство на компанията. Инкрустациите са от брезово дърво. Създават прекрасен контраст с металните ярки елементи по границите на арматурното табло. Тапицерията е особено приятна както естетически, така и усещането при допир, въпреки че светлият цвят може да не е практичен за хората с малки деца.
14,5-инчовият портретен сензорен екран премахва необходимостта от всякакви физически бутони около централната конзола. Изключение е въртящ се контролер, който регулира силата на звука и медиите. Селекторът за задвижване е разположен на кормилната колона.
Освен минималистичния външен вид, има някои хубави малки щрихи около кабината като например дизайна на шведското знаме. То е щамповано в металната облицовка на арматурното табло от страната на пътника. Volvo също прикрепя малко шведско знаме към вътрешната страна на предната седалка, подобно на етикет на дрехи.
Пробег
Официалният пробег на Volvo EX90 е до 613 километра. Очевидно е, че варира в зависимост от външна температура, стила на шофиране, брой пътници в колата и т.н., но по време на нашето пътуваме засичаме консумация от 21 kWh/100 км – съвсем близо до официалната и вероятно бихме могли да се опитаме да сме близо до дистанция, недалеч от посочената. При това карането ни беше динамично, но в рамките на ограниченията. Преминахме и през доста специфичен терен – прохода Петрохан, Монтана, Белоградчик до Видин, над 250 км. Режимът на управление с един педал ми допадна много. Той е изключително удобен, още по-приятен е при шофиране в града.
Управлението на Volvo EX90
Очаквано EX90 демонстрира сила при шофиране. Той е впечатляващо тих в движение, но е наистина силен. Моделът Twin Motor Performance, който карахме, разполага с 517 к.с. В по-голямата си част той използва електрическия мотор на предната ос преди да използва по-мощния двигател на задната ос. Водачът може да избера режима Performance от долната част на сензорния екран. Той поддържа и двата мотора активни през цялото време и води до по-рязко ускорение, което кара голямото Volvo да се чувства по-мощно и да е в състояние да ускори от 0 до 100 км/ч за 4,9 сек!
Всички версии се предлагат и с адаптивно въздушно окачване, което има две избираеми настройки – меко и твърдо. Кормилното управление също е с избор между меки или твърди настройки. Моето предпочитание беше за мекото, тъй като то прави Volvo много приятно за шофиране. В крайна сметка това е флагман SUV-лимузина за пътуване.
В движениеEX90 се усеща стабилно на пътя. Има меко накланяне в завоите, което се усеща най-вече от пътниците отзад. EX90 е способен да се движи бързо, но цялостният характер на колата е по-скоро комфорт и финес. При по-спокоен стил на шофиране във Volvo дългите разстояния се стопяват. Заслужава да се отбележи специално комфортът на предните седалки. Те са изключително удобни и след часове зад волана.
Зареждането на значителната батерия с капацитет 111 kWh EX90 отнема известно време за пълен заряд от празна на домашно устройство, но 250 kW пиково DC зареждане от 10% до 80% процента може да бъде направено само за 30 минути.
Безопасност от ново поколение
EX90 е най-безопасният автомобил, създаван някога от Volvo. Това само по себе си означава много. Той е оборудван с усъвършенствани системи за безопасност, включително новото поколение сензори и технология за активна и пасивна безопасност, които предвиждат потенциални заплахи и реагират в реално време. Системата Safe Space Technology използва камери, радари и LiDAR, които работят заедно, за да осигурят максимално ниво на защита за пътниците.
Софтуерно дефиниран автомобил
Volvo EX90 е не само изцяло електрически автомобил, но и първият на Volvo, който разкрива потенциала на софтуерно дефинираните технологии. Със своите мощни изчислителни възможности, базирани на NVIDIA DRIVE и Snapdragon Cockpit Platform, EX90 осигурява интуитивно и динамично изживяване. Всяка функция е проектирана да отговори на нуждите на водача и пътниците. Технологиите в EX90 не само осигуряват безопасност, но правят шофирането по-комфортно и по-ефективно. Това е автомобил, който се обновява и адаптира с времето благодарение на актуализации по въздуха, за да отговори на новите изисквания и възможности на бъдещето.
Колко струва Volvo EX90 в България?
Volvo EX90 се предлага с едно ниво на оборудване, наречено Ultra и то е с избор от две задвижвания: Twin Motor с 408 к.с. или Twin Motor Performance с 517 к.с.
Цени за EX90 Ultra Twin Motor започват от 213 180 лв., а EX90 Ultra Twin Motor Performance струва от 223 180 лв.
Вижте тази публикация в Instagram.