Начало Рали Extreme E: Предизвикателството на Ал-Ула и пустинята

Extreme E: Предизвикателството на Ал-Ула и пустинята

466
0
Extreme E, Continental
снимка: Continental

Една нова и наистина интересна автомобилна надпревара ще се състои за първи път през предстоящия уикенд. Първи кръг от новия шампионат Extreme E ще се проведе в Саудитска Арабия. 12 отбора ще се съревновават с електрически SUV-ове. Състезанието ще започне в град Ал-Ула.

Горещината на пустинния пясък, прахът и жаркото слънце ще бъдат предизвикателствата пред пилотите по време на първите пет екстремни локации от първенството

Но освен да се бори за точки и отличия, всеки от тях ще се състезава за запазването на планетата, което е една от основите цели на Extreme E. Данните показват, че в следващите няколко десетилетия източниците на питейна вода ще намалеят с 10% до 30% в определени части на света, което пряко ще засегне 2,4 млрд. души. Очаква се 700 млн. души да сменят мястото си на живеене поради тези предизвикателства. В същото време всяка година поради суша 12 милиона хектара орна земя се превръщат в неплодородна почва.

В тази битка с безмилостната пустинна среда ключова роля ще бъде изиграна от превозното средство ODISSEY21 и неговите гуми. Екипите от Extreme E ще се срещнат както горещината на пясъка, така и с твърдостта на леда и влажността на джунглата. Подобни екстремни условия изискват своеобразна революция в автомобилните надпревари и експертите на Continental я осъществиха.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Extreme E (@extremeelive)

Страничният борд на гумата Continental CrossContact има маркировка 37×12.5 R17

Това означава, широчина от 31,75 см, височина от 94 см и предназначена за колело с размер 43,18 см. Шарката на протектора е оптимизирана за отлично поведение при всякакви видове терен. Каучуковата смес е специално разработена за тази гума. Каркасът на гумата също е подсилен.

„Страничният борд играе ключова роля в цялостната конструкция на една гума в най-пълния смисъл на думата. Съвременните автомобили от среден клас вече обичайно имат допустимо брутно тегло от 1500 до почти 2000 кг. Все по-популярните джипове достигат до три метрични тона. Въпреки това страничният борд всъщност е най-слабият компонент в сравнение с протектора, който свързва превозното средство към пътната повърхност – или бордът, който придържа гумите към джантата.“

„Товароносещият елемент в гумата е на практика въздушната или газовата смес под налягане, намираща се вътре. Техниците изчисляват капацитета на товароносимост на една идеална диафрагма според функцията „вътрешно налягане x контактна повърхност“. В случая с гумите твърдата структура на корпуса прибавя допълнителен товароносещ компонент от 10% до 15%“, споделя Нико Майер, продуктов дизайнер в Continental.

Благодарение на сензори и технологията ContiPressureCheck данни за гумите, като например налягане на въздуха и температура, ще бъдат показвани на пилотите по време на състезанието на екрана в кокпита. Това ще им позволи да адаптират начина си на управление към екстремни ситуации

„ODYSSEY 21 е единствен по рода си: предаването на 550 к.с. върху всеки вид терен, който тази планета може да предложи, в автомобил с тегло от 1,8 метрични тона със сигурност ще тества до краен предел възможностите на гумите. За нас основната разлика между електрическо задвижване и традиционен двигател с вътрешно горене е енергийната ефективност.“

„Двигателите с вътрешно горене обикновено демонстрират много по-ниска енергийна ефективност спрямо електрическите мотори при преобразуване на входящата енергия (химическата енергия в горивото или батерията) в механична енергия на сцепление. Ефективността на двигателите с вътрешно горене е ограничена до теоретичен максимум от около 60%. Това е много по-малко от типичната ефективност на електрическите мотори, при които на практика няма теоретичен лимит. Накратко, произвежданият въртящ момент от ODYSSEY 21 ще изложи гумите на изключителни сили“, разяснява Ануж Джайн, разработчик на гуми в Continental.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Extreme E (@extremeelive)

След първия кръг в Ал-Ула втората надпревара трябва да е в края на май в Сенегал

Следват Кангерлусуак („големият фиорд“) в Гренландия (28-29 август) и град Сантарем в тропическата гора на Бразилия (23-24 октомври). Големият финал е запазен за Ушуая – столица на аржентинската провинция Огнена земя (11-12 декември).

Трасетата са дълги между 6 и 10 километра, като при всяко трябва да бъдат преминати пет до шест виртуални врати. Шампионатът е замислен така, че две групи от шест отбора да се състезават един срещу друг по пистови трасета. Четирите най-добри отбора ще бъдат поставени във фаза на елиминация, където пилотите ще се състезават един срещу друг за желаното място на финалите.

В първенството ще участват отбори на трима световни шампиони от Формула 1 – Люис Хамилтън, Нико Розберг и Дженсън Бътън. В екипа на седемкратния носител на Гран при на короната ще кара деветкратният WRC шампион Себастиен Льоб.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Extreme E (@extremeelive)

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter.