Начало Автомобили Финалисти в конкурса „Автомобил на годината 2018“ в България

Финалисти в конкурса „Автомобил на годината 2018“ в България

69
0

Тази година журналистите от Прес Авто Клуб – България избират за 21-ви път най‐достойните и най‐добре представените на българския пазар автомобили от различни класове – леки, кросоувъри, екологични, многофункционални, премиум и градски. Конкурсът отново има два етапа.

Първият се проведе в събота, 13 януари, под формата на тест драйв на всички кандидати. В Ринг Мол се събраха 68 коли от 57 различни модели, номинирани за участие от 38-те журналисти, членове на Клуба, които работят в различни медии по тази тема.

В продължение на 6 часа автомобилите бяха подложени на сериозни натоварвания и детайлно проучване. Ето и  финалните петици в отделните категории:

ЛЕК АВТОМОБИЛ

BMW 5-Series

Ford Fiesta

Honda Civic

Hyundai i30

Opel Insignia

 

КРОСОУВЪР

BMW X3

Dacia Duster

Hyundai Kona

Peugeot 5008

Skoda Karoq

 

МНОГОФУНКЦИОНАЛЕН АВТОМОБИЛ

Isuzu D-MAX

Mitsubishi L200

 

ЕКО АВТОМОБИЛ

BMW i3

Hyundai Ioniq PHEV

Mini Countryman S E

Renault Zoe Z.E. 40

Volkswagen e-Golf

 

ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛ

BMW 5-Series

BMW 6 Gran Turismo

Infiniti Q60

Mercedes-Benz E-Class Coupe

Range Rover Velar

 

ГРАДСКИ АВТОМОБИЛ

Ford Fiesta

Hyundai Kona

Nissan Micra

Suzuki Swift

Volkswagen Polo

Вторият етап е официалното награждаване на победителите във всяка категория, избрани чрез детайлно гласуване по прецизно определени критерии и ще се случи в четвъртък, 18 януари, отново в Ринг Мол. Тогава ще се разбере и кои модели ще имат правото да ползват запазената марка и лого на Конкурса в своите прес материали и реклами през цялата 2018 година.

Конкурсът и тази година се провежда с активното съдействие на OMV и с любезното домакинство на Ринг Мол и новият ресторант на негова територия – Roma Bene.

През последното десетилетие автомобилният пазар се променя с невероятни темпове. Например най-бурно развиващият се сегмент е този на малките и компактни кросоувъри, които отхапват все по-голямо парче от пазара. Бързо настъпват и екологичните коли – електрически и хибридни. Така че е нормално и нашият конкурс да се променя. До този момент давахме титли на автомобили в три основни категории (леки, кросоувъри и многофункционални) и три подкатегории (градски, еко и премиум). От тази година тежестта на тези шест класа се изравнява. Но въвеждаме и още един приз – КОЛА НА 2018 ЗА БЪЛГАРИЯ, която ще се избира измежду 6-те първенци от 6-те категории, при това в реално време, в рамките на самата церемония. Интересно от коя ли категория ще е първият носител на тази титла, който именно сега за първи път ще бъде определен чрез гласуването на 38-те компетентни журналисти, работещи в тази сфера.

Безспорно най-важният въпрос си остава – какви коли ще караме у нас през тази година? Ако отчетем данните от статистиката, ръстът в продажбите на нови возила през 2017 година спрямо предишната е 25%, доста по-голям от европейския. Очакванията и надеждите са тази тенденция да продължи. Ако през 2016 на всяка нова продадена кола се падаха 11 сделки с автомобили втора употреба, то през 2017 това съотношение е 1:8. Бавно и полека обновяването на автопарка започва. Но това ще е дълъг процес. От 3,5 милиона превозни средства най-големият дял се пада на старците над 20 години – 1,34 милиона. Още 1,4 милиона са над 15 годишна възраст.

Добра новина е, че и у нас вече е видима промяната в нагласата към екологичните автомобили. Например ръстът при реализираните нови с чисто електрическо задвижване е 1260%! Plug-in хибридите също нарастват с внушителните 375%. Повече от два пъти скачат и хибридите, които достигат вече почти 1200 броя за  година. И всичко това се случва, въпреки активното бездействие на държавата.

Автомобилният свят около нас се електрифицира с висока скорост. Много европейски страни имат стройно работещи програми за подпомагане на обновяването на автомобилния си парк. Освен изграждането на инфраструктура за зареждане, се предлага директно субсидиране, ако смените старата си кола с нова екологична, отпадане на данъци и такси, безплатно ползване на пътищата, безплатно паркиране, разрешено е движението в бус-лентите и др. Благодарение на такава далновидна политика например в Норвегия вече съотношението в автопарка е 1/3 чисто електрически, 1/3 хибридни и само 1/3 с конвенционални двигатели. Във Великобритания дизелите рязко спаднаха и вече са доста под 50%. И нека не се заблуждаваме, че това се случва само в развитите страни от Западната част на континента. Активно се работи по тази линия в Австрия, Португалия, Унгария и други държави. А може би най-активни са институциите в нашата северна съседка – Румъния. Там функционират успоредно 2 програми и по тях можете да получите умопомрачаващо за всеки българин финансиране до 11420 евро при смяна на над 8-годишен стар автомобил с електрически.