F1 болидите остават с титаниеви планки до края на сезона. Това обявиха от ФИА. Федерацията проведе тест по време на последния уикенд в Испания, след което взе решение да запази настоящите планки. Отборите все пак ще трябва да разполагат и с такива от неръждаема стомана, които ще бъдат използвани при необходимост.
#F1 has abandoned plans to make steel skid blocks mandatory at selected races this year in a bid to prevent grass fires. https://t.co/yOfV1auCao
— Jon Noble (@NobleF1) June 4, 2025
Миналия уикенд ФИА направи някои промени поради опасения относно титаниевите планки, разположени под автомобилите. Причината за това беше свързана с голямото количество искри, които излизат при движение на пистата. Това беше причината за няколко малки пожара по време на уикенда за Гран при на Япония в началото на април
Проблемите възникнаха в контекста на промените в правилата за тази година. Те позволяват на автомобилите да се движат още по-близо до земята. В резултат на това излизаха много искри, които запалиха част от тревата на пистата Сузука. Това накара рейс контрола да спре сесиите и да направи промени, които да предотвратят повторение на този сценарий.
ФИА счете, че стоманените парчета, изхвърлени от планките не са толкова горещи, колкото титановите. Това би намалило риска от падане на искри върху тревата и предизвикване на пожари.
В Барселона ФИА нареди на F1 болидите да тестват планки от неръждаема стомана. След оценка на тестовете федерацията заяви, че настоящите титанови планки ще останат в употреба до края на сезон 2025. Отборите обаче трябва да имат в резерв стоманени планки за всеки случай.
„След анализ на тестовете с блокове от неръждаема стомана в Барселона, ФИА преразгледа плана за внедряване, описан в техническа директива 015“, се казва в изявление на федерацията.
„Титановите планки ще останат задължителният материал за остатъка от сезона. Въпреки това от отборите се изисква да разполагат с блокове от неръждаема стомана във всички състезания. Те могат да станат задължителни, ако се случат подобни инциденти с пожар в тревата, както се видя в Сузука по-рано тази година.“
„Допълнителни тестове на планки неръждаема стомана ще бъдат проведени на избрани състезания през сезона, за да се подпомогне по-нататъшната оценка.“
Плановете на ФИА за промяна на планката срещнаха недоволство сред повечето F1 отбори. Те посочиха, че стоманените блокове ще добавят тегло и ще причинят по-голямо износване. Това ще навреди особено на отборите, чиито автомобили са проектирани с ниска височина на шасито с цел по-голяма производителност.
От началото на сезона имаше два случая, в които имаше по-голямо износване на планката под автомобила. Първият случай беше с Люис Хамилтън в Гран при на Китай. Три седмици по-късно Нико Хюлкенберг също беше с прекалено износена планка. И в двата случаят пилотите отнесоха дисквалификация.
Backing budget assets from Kick Sauber paid off in F1 Fantasy this weekend! 👏
Did you reap the rewards from Nico Hulkenberg’s incredible race-day performance? 💥
Check your score 👉 https://t.co/VkhwFZMfn6#F1Fantasy #SpanishGP pic.twitter.com/L4P5mbjqtB
— Formula 1 (@F1) June 3, 2025