F1 планира да олекоти предпазния ореол от 2026 г. Ръководството на световния шампионат продължава усилията си за намаляване на теглото на следващите автомобили. Това включва олекотяване на така нареченото „хейло“, разположено над главите на пилотите.
F1 се придвижва все повече към новите технически правила, които влизат в сила през сезон 2026. Те включват използването на нови турбо-хибридни двигатели, които имат по-голяма електрическа мощност. Също така ще има промени и по шаситата, които още не са напълно изяснени
ФИА изложи амбициозни планове за промяна и на концепцията на автомобила. Освен преминаването към активна аеродинамика, федерацията иска да обърне тенденцията за увеличаване на теглото на автомобилите през последните години. Приема се, че сегашната минимална граница от 798 кг е прекалено голяма.
Като част от усилията на ФИА да спести маса в различни области, тя иска да намали теглото на стандартния ореол с до един килограм. Наскоро беше открит търг за нов ореол от титаниева сплав, чиято маса не по-голяма от шест кг.
Доставчикът ще бъде помолен да произведе и достави новия ореол, който трябва да премине строги тестове за здравина и да бъде предоставен на отборите от 2026 до 2030 г.
Миналата година Никола Томбазис заяви, че първоначалните амбиции за намаляване на теглото на автомобилите в F1 са били доста високи.
„Стремим се към значително по-ниско ограничение на теглото. Искаме да го намалим с 40 до 50 кг през 2026 г.“, сподели Томбазис.
„Начинът, по който искаме да го направим, е свързан с това, което нарекохме концепция за „пъргав автомобил“. По принцип смятаме, че през последните години автомобилите са станали малко прекалено обемисти и тежки.“
Постигането на целта на F1 и ФИА трябва да се осъществи чрез множество промени. Първата идея беше преминаването от 18 към 16-инчови колела от 2026 г. Това обаче няма да се случи.
По-малките F1 автомобили трябва да допринесат за намаляване на обема. Междуосието на автомобилите за 2026 г. вероятно ще бъде намалено до 3400 мм от сегашните максимални 3600 мм. Автомобилите също така ще бъдат по-тесни с 10 см, така че ще бъдат намалени от 2000 мм на 1900 мм.
Плановете за намаляване на притискащата сила също трябва да помогнат за намаляване на теглото. При по-малко напрежение в компонентите на автомобила няма да е необходимо те да бъдат толкова здрави.
„По-ниската притискаща сила означава, че голяма част от натоварването върху компонентите, като например окачването, ще намалее. Това ще позволи на отборите да намалят теглото“, добави Томбазис.
Indycar has already reduced the weight of their aeroscreen, so it shouldn’t be a problem for #F1 to do likewise with the halo.
Looking forward to lighter, more nimble cars from 2026, and a more competitive sport to go with them! https://t.co/tsSiCftj6k
— Rob Myers (@RobLMyers) May 14, 2024