Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА вече обмисля дългосрочното бъдеще на двигателите в F1

ФИА вече обмисля дългосрочното бъдеще на двигателите в F1

1755
0
F1 2023, Либърти Медия
снимка, Ред Бул Контент Пуул

ФИА вече обмисля дългосрочното бъдеще на двигателите в F1. Федерацията твърди, че посоката на развитие на двигателите трябва да гарантира, че шампионатът ще остане привлекателен за производителите на автомобили. ФИА също така не изключи възможността за използването на водородно задвижване в по-далечен етап.

F1 вече се ангажира да използва турбо-хибридни силови агрегати след влизането на новите технически разпоредби през 2026 г. В същото време болидите ще се движат със 100 % устойчиви горива

Една от големите промени от сега нататък обаче ще бъде по-голямото използване на батерии. Разпределението между електроенергия и тази от двигателите с вътрешно горене ще бъде приблизително 50/50.

По-голямата електрификация привлече някои автомобилни производители. Ауди и Форд вече потвърдиха, че ще участват в шампионата от 2026 г. нататък. Германският производител вече е в процес на обединение със Заубер. Ауди ще произвежда собствена задвижваща система в чисто новата фабрика в Нойбург. Същевременно Форд работи по следващото поколение задвижващи системи заедно с Ред Бул Пауъртрейнс. От 2028 г. нататък GM също може да бъде доставчик на двигатели. Условието на американците е F1 да допусне до участие отбора на Андрети Кадилак.

От ФИА и F1 са наясно, че шампионатът трябва да бъде в челните редици на развитието на технологиите за батерии. Така ще се запази интереса на производителите на автомобили, които се насочват към пълна електрификация.

В по-дългосрочен план състезанията от F1 биха могли да преминат към водородно задвижване. Условието е да се докаже, че то е подходящо за такъв тип състезания. В края на миналата година F1, ФИА и Extreme H сформираха работна група, която ще започне дейността си догодина. Тя ще проучи възможността за използване на водородни технологии в бъдеще.

Бъдещето на задвижващите агрегати в F1 не е сигурно. Въпреки това ръководителят на Комисията за едноместни състезателни автомобили Николас Томбазис казва, че от решаващо значение е да има правила, които да добавят повече стойност на производителите

„Стъпката за 2026 г. е определена. Все още обсъждаме какво ще правим в следващата стъпка след това“, сподели Томбазис.

„Все още има много варианти на масата- дали ще са по-устойчиви енергоносители, дали ще е водород – по който във ФИА работим доста – или ще е още по-електрически.“

„Ние винаги искаме да останем адекватни на това, което искат да направят участващите производители на оригинално оборудване. Не можем да тръгнем в напълно произволна посока, която не е свързана с шосейния автомобил.“

„Трябва да останем релевантни на пътните автомобили. Това е основната цел. Смятам, че всеки, който се разхожда из падока може да види, че има огромно количество предизвикателства, с които трябва да се справим“, добави представителят на ФИА.

F1 си поставя за цел да бъде с нулеви въглеродни емисии до 2030 г. Бъдещите двигатели са основен елемент от тази цел.

Като цяло емисиите, идващи от състезателните автомобили са само малък процент от общия въглероден отпечатък на F1. Затова ФИА е наясно, че е необходимо да се положат много усилия извън техническите правила, за да се подобрят нещата.

„Елементът на самите автомобили има много нисък дял от общия въглероден отпечатък, е много нисък. Мисля, че като цяло той е по-малко от 2 %“, обясни Томбазис.

„Цялостната ни отговорност за спорта трябва да се справи и с останалите 98%. Това трябва да се покрие с по-устойчива логистика, материали, брой компоненти, календари и много други неща.“

„Автомобилната страна е важна от технологична гледна точка. Това е във връзка с факта, че производителите на оригинално оборудване, които участват, могат да работят по тези технологии и т.н.“, завърши представителят на ФИА.