F1 пилоти призоваха ФИА да налага по-строги санкции на техни колеги, предизвикали умишлено червен флаг по време на квалификацията. Според Карлос Сайнц и Джордж Ръсел, всеки пилот, провалил обиколките на другите, трябва да загуби най-доброто си време.
Този уикенд F1 се състезава в Монако. Тясното улично трасе създава предпоставки за развяване на жълти и червени флагове по време на отделните сесии в различните категории.
В миналото е имало немалко случаи, в които дадени пилоти са се възползвали от червен флаг на трасето в Монако. Най-известният случай е квалификацията през 2006 г. Тогава Михаел Шумахер умишлено спря своя болид в последния сектор на трасето, за да забави идващия зад него Фернандо Алонсо. Германецът беше разследван от стюардите и беше наказан да потегли от последна позиция на стартовата решетка
През 2014 г. Нико Розберг също спечели квалификацията по противоречив начин. Германецът допусна грешка в завоя Мирабо и предизвика жълти флагове. Така той попречи на Люис Хамилтън да подобри постижението си.
Преди две години Серхио Перес катастрофира малко преди влизането към тунела. Така той той попречи на Макс Верстапен да заеме по-добра позиция. После мексиканецът спечели надпреварата, възползвайки от по-доброто си място на стартовата решетка.
Проблемът с червените и жълтите флагове може да се реши много лесно и да се вземе пример от Индикар. В американските серии има специален механизъм. Според него пилотите, предизвикали умишлено жълт флаг, губят най-доброто си време в съответния сегмент. Тези, които предизвикват червен флаг, губят последните си две най-бързи обиколки. Тази система не само елиминира възможността за нарушения, но и предотвратява компрометирането на резултатите заради неспортсменско поведение.
Някои пилоти от F1 искат въвеждането на такава система. Според Карлос Сайнц, че ФИА трябва да преразгледа идеята за изтриване на времената за обиколка на провинилите се състезатели. По-рано тази година федерацията въведе това правило в поддържащите шампионати Формула 2 и Формула 3
„Имаше много ясни случаи на улични писти, в които между нас, пилотите, забелязахме хора, които нарочно генерират червени флагове“, каза Сайнц.
„ФИА може би не е толкова убедена, че действията са умишлени. Ние като пилоти знаем кое е умишлено и кое не. Затова ще бъде интересно да видим какъв подход ще възприемат този уикенд.“
„Това винаги е тема около старта в Монако. Просто се надявам, че в полза на шоуто и на феърплея и честната борба, всички ще излезем там в Q1 и Q3, давайки всичко от себе си, без да поемаме излишни рискове.“
Директорът на GPDA Джордж Ръсел и пилотът на Алпин Естебан Окон бяха сред пилотите, които направиха подобни коментари.
„Това би трябвало да е нещо разумно. В миналото сме виждали как дадени пилоти предизвикват проблеми, а останалите не могат да направят обиколка“, каза Окон. „Според мен това трябва да е нещо, което ФИА следи отблизо“, добави французинът.
„Очевидно в квалификациите постоянно се изтриват обиколки заради ограниченията на пистата“, коментира Ръсел. „Ако предизвикаш жълт или червен флаг, вероятно трябва да ти изтрият най-добрата обиколка. Няма какво повече да кажа по този въпрос“, допълни пилотът на Мерцедес.
Перес също изказа мнението си по тази тема.
„Да, определено. Мисля, че това е начинът, по който трябва да бъде. През последните няколко години се опитвахме да направим такова нещо, но изглежда не се случва“, заяви състезателят на Ред Бул.
Carlos Sainz has revealed that he, and other drivers, have „spotted people on purpose“ creating red flags at street circuits 😮🔴
The Ferrari driver says it will be „interesting“ to see if such a situation arises in Monaco this weekend and how the FIA will approach it.#F1 pic.twitter.com/78kzVOIcyI
— Autosport (@autosport) May 24, 2024