Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пиастри пръв в Гран при на Саудитска Арабия

Пиастри пръв в Гран при на Саудитска Арабия

4221
0
Гран при на Саудитска Арабия, Джеда, Макс Верстапен, Оскар Пиастри
снимка: Макларън

Оскар Пиастри (Макларън) спечели Гран при на Саудитска Арабия, пети кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2025 г. Втори завърши Макс Верстапен с Ред Бул. Подиума допълни Шарл Льоклер (Ферари).

38 градуса бе температурата на пистата в началото на надпреварата на пистата в Джеда. Тази на въздуха бе 28 градуса. Преди старта стана известно какво са сменили от Макларън по болида на Ландо Норис заради катастрофата му в Q3 в събота. Листът бе забележително дълъг и включваше окачване вляво, предно крило, под и т.н. Британецът бе един от малцината пилоти, избрали да стартират с гуми хард. Останалите бяха Исак Хаджар, Ланс Строл и Нико Хюлкенберг. Всички други бяха избрали медиум.

На старта Макс Верстапен излезе от пистата, за да защити първата си позиция от Оскар Пиастри

„Трябва да ми върне позицията, аз бях пред него. Той изобщо нямаше да вземе завоя нормално, независимо дали аз бях там или не“, каза Пиастри по радиото.

Джордж Ръсел бе трети, следван от Шарл Льоклер, Андреа Кими Антонели, Люис Хамилтън, Карлос Сайнц, Ландо Норис. Зад тях стана катастрофа между Юки Цунода и Пиер Гасли при опит на пилота на Алпин да мине заедно с Ред Бул-а през четвърти завой. Рейс контролът пусна кола за сигурност.

Гасли се разби в предпазната стена и остана на пистата. Цунода успя да върне колата си в бокса, но там остана. Естебан Окон се възползва от сейфти кара и във втория тур мина през пита, където сложи хард.

Колата за сигурност се прибра в края на третата обиколка, докато рейс контролът отбеляза станалото между Верстапен и Пиастри в първия тур след старта. Стюардите наказаха пилота на Ред Бул с 5 секунди за напускане на пистата и придобиване на предимство

При рестарта Верстапен се измъкна. Ръсел опита да атакува Пиастри, но австралиецът запази второто място. Пилотът на Мерцедес остана трети, следван от Льоклер, Антонели, Хамилтън, Сайнц, Норис, Алекс Албон, Хаджар.

Джанпиеро Ламбиазе каза на Верстапен за наказанието.

„Ами просто прекрасно“, саркастично отговори нидерландският пилот и изруга, при което състезателният му инженер го прекъсна с: „Без коментар“.

В седмата от общо 50 обиколки преднината на Верстапен спрямо Пиастри бе малко над 1 секунда. Норис вече бе седми в колоната.

Верстапен получи предупреждение за спазване ограниченията на трасето. Той каза, че мислел, че излизането в началото не се брои, защото така им казали на пилотския брифинг.

В десетия тур разликата между Верстапен и Пиастри падна под секунда и малко след това се върна на 1,2 сек. Двамата се откъснаха малко пред Ръсел – пилотът на Мерцедес бе на над 3,5 сек зад съперника от Макларън.

„Гумите са прегрели. Щеше да е страхотно да съм на чиста писта“, каза Норис по радиото в отговор на въпрос как е темпото и колата му.

Ландо изпревари Хамилтън в 13-ата обиколка. Пилотът на Ферари контраатакува и си върна позицията

В следващия тур се случи същото, макар Люис да каза екипа си, че задните му гуми се износват. В 15-ата обиколка Норис успя успешно да задмине Хамилтън и да задържи шестото място.

„Само се пързалям. Задните гуми не държат“, каза седемкратният световен шампион по радиото.

В 18-ата обиколка разликата между Верстапен и Пиастри се увеличи на 2,5 сек. Ръсел вече на 5 секунди зад пилота на Макларън. Льоклер се движеше на около 2,5 сек зад Мерцедес-а. В 19-ия тур Норис изпревари и Антонели. Пиастри бе извикан в бокса и сложи гуми хард, имаше известно забавяне – питът бе общо 3,4 секунди. Антонели също мина през пита, в 21-ия тур същото стори и Ръсел. Ламбиазе каза на Верстапен да натиска. Макс водеше с над 11 секунди пред Льоклер, Норис и Хамилтън – и четиримата без бокс. Пиастри изпревари Хамилтън.

Верстапен влезе в бокса в 22-ата обиколка, неговият пит бе 3,3 сек. Върна се на пистата зад Хамилтън, който все още не бе спирал за смяна на гуми. Ръсел призова тима си да обмисли „план Б“ като видят как се държи хардът. В 23-ия тур Льоклер водеше пред Норис, Пиастри, Хамилтън, Верстапен, Ръсел. Пилотите на Ферари и Норис продължаваха без пит. В 24-ата обиколка Хамилтън бе извикан в бокса.

В средата на състезателната дистанция Льоклер водеше с медиума си с 3,5 сек пред Норис, който също не бе сменял своите гуми

Пиастри бе трети пред Верстапен и Ръсел. Хаджар (без пит) заемаше шесто място, следван от Антонели, Хамилтън, Строл и Хюлкенберг.

Льоклер оставаше на пистата със стартовия си медиум и авансът му спрямо Норис вече бе 3 секунди. Монегаскът мина през пита чак в 30-ата обиколка. Това изведе Норис начело, но и на него му предстоеше бокс.

В 34-ата обиколка Норис бе извикан в бокса. На влизането в питлейна гумите запушиха от опита му да спре и първоначално не стана ясно дали не превиши скоростта. Сложи гуми медиум и се върна пети в колоната. Пиастри поведе в надпреварата. Верстапен бе на 4,5 сек зад него. Ръсел вървеше на почти 7 сек зад Ред Бул-а. Льоклер правеше най-бързи обиколки и се доближи на под секунда от пилота на Мерцедес. Норис бе пети, следван от Антонели, Хамилтън, Сайнц, Албон, Хаджар.

В 38-ата обиколка Льоклер изпревари Ръсел и стана трети. Норис също настигна Джордж и в 41-ия тур взе четвъртата позиция. Британският пилот на Макларън бе на 4 секунди зад Льоклер. Влизането му в питлейна бе проверено и стюардите решиха, че няма да има разследване.

5 тура преди карирания флаг Пиастри водеше уверено с малко над 4 секунди аванс пред Верстапен. Льоклер бе 5,4 сек зад Ред Бул-а. Норис доближи Ферари-то на 2,5 сек, на под 2 сек в 46-ата обиколка.

До финала на надпреварата Пиастри не бе застрашен от никого. Верстапен пресече финала втори. Норис не успя да настигне Льоклер и пилотът на Ферари взе първи подиум за Скудерията. Ландо остана четвърти, следван от Ръсел, Антонели, Хамилтън. Уилямс записа двойно класиране в топ 10 с осмо и девето място на Сайнц и Албон. Хаджар взе последната точка за Рейсинг Булс.