Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 и ФИА планират да създадат механизми, които да подпомогнат изоставащите производители...

F1 и ФИА планират да създадат механизми, които да подпомогнат изоставащите производители на двигатели

Формула 1, F1, Либърти, Либърти Медия
снимка: Спас Генев

Снощи се проведе второто за 2025 г. заседание на Комисията за F1. По време на него бяха обсъдени няколко важни теми. Стана ясно, че F1, ФИА и отборите са дискутирали механизми, с които да позволят изоставащите производители на двигатели от сезон 2026. По време на заседанието бяха обсъдени и начини за избягване на малките пожари около трасето, каквито имаше по време на уикенда в Япония.

Снощи ФИА, F1 и отборите бяха част от заседание на Комисията за Формула 1. По време на него бяха обсъдени механизми в правилата за двигателите за 2026-та. Те трябва да позволят на изоставащите производители да наваксат изоставането си. Същевременно страните проучиха решения за избягване на повторение на инцидентите от Гран при на Япония. Тогава някои от тренировките бяха прекъсвани заради запалване на тревата около трасето.

Правилата за двигателите за 2026 г. бяха ключова точка в дневния ред на последната среща на Комисията за F1 в Женева. Това се случва на фона на опасенията, че новите правила могат доведат до доминация на даден производител. Широко разпространено е желанието да се избегне повторение на ситуацията от 2014 г. Тогава Мерцедес имаше значително предимство спрямо своите съперници и беше абсолютен хегемон. Другите производители като Ферари, Хонда и Рено се нуждаеха от няколко години, преди да успеят да настигнат германците

За разлика от 2014-та, през следващата година програмите за двигатели ще бъдат ограничени до определен бюджет. Това на практика ще затрудни още повече наваксването на изоставащите. Заради това на срещата бяха обсъдени различни механизми за наваксване.

Според информация на Моторспорт, F1 отборите са стигнали до основно разбиране да се позволи на изоставащите производители да използват допълнителни часове за динамометрични тестове. Също така ще им се отпускат допълнителни средства за за развитие на двигателите. За да се определи дали даден производител изостава или не, ще се използват само резултатите на задвижващия агрегат, а не на самия тим.

В дневния ред на заседанието на Комисията за F1 беше включено и предложение за драстично намаляване на електрическия компонент на задвижващите агрегати за 2026 г. Целта е да се избегнат сценарии, при които автомобилите ще трябва драстично да забавят движението си по правата. Твърди се, че енергията от батериите ще се изчерпи още в средата на някои дълги прави.

Повторното включване на темата раздели мненията по време на уикенда в Саудитска Арабия. Тото Волф нарече предложението „шега“, докато Кристиан Хорнер го подкрепи. Един от междинните варианти би бил да се правят корекции на степента на разгръщане на енергията в състезателен режим само на писти с дълги прави. Такива са Монца, Спа, Лас Вегас, Баку и др.

Все още има известно разстояние между различните отбори по въпроса как би изглеждал приемливият компромис. Всички промени, свързани с двигателите, ще бъдат разгледани по-подробно от консултативния комитет по задвижващите агрегати.

„Комисията F1 обсъди и усъвършенстването на стратегията за управление на енергията за 2026 г. Бяха обсъдени и мерки за справяне с финансовите проблеми, с които могат да се сблъскат производителите на задвижващи системи. Не се изключва повечето от тях да имат ниска производителност или значителни проблеми с надеждността“, се казва в изявлението на ФИА.

Комисията на F1 обсъди и възможни решения за пожарите, които компрометираха уикенда в Япония. По време на тренировките и квалификациите имаше периоди на червени флагове заради запалили се тревни площи около трасето. Причината за тези малки пожари бяха свързани с искрите, които излизаха от автомобилите от F1

ФИА заяви, че „беше решено да се проучи както алтернативен материал, който да понася натоварванията на автомобилите (стомана), така и потенциална обработка на някои писти“. Преминаването от титан към неръждаема стомана на писти, които имат тревни площи може да има някои последици по отношение на теглото на автомобилите и степента на износване на плъзгащите плочи. Този въпрос тепърва престои да бъде обсъден.

Други промени включват измененията, необходими за въвеждането на задължителни две спирания в Гран при на Монако, както и необходимата промяна в надбавката за капиталови разходи за най-новия отбор в F1- Кадилак.