F1 планира да промени системата свързана с точките, които се раздават при съкратени състезания. Причина за това е сериозното объркване, което се получи след последното издание на Гран при на Япония.
Всичко започна от миналогодишното състезание на пистата Сузука, което се проведе на 9 октомври. Тогава стартът на събитието бе забавен с повече от час и половина заради проливния дъжд, който се изля над трасето. След като отложи няколко пъти стартовия час на надпреварата, рейс контролът реши най-накрая да даде старт на Гран при на Япония. Дължината на състезателната дистанция бе около 28 обиколки. Това е малко повече от 50 % спрямо оригиналната дистанция на Сузука, която е 53 тура.
Надпреварата в Япония бе спечелена от Макс Верстапен. Пилотът на Ред Бул водеше от старта до финала и показа отлична скорост на наводненото трасе. Неговият основен съперник Шарл Льоклер пресече старт-финалната линия на втора позиция. Състезателят на Ферари обаче пресече финалния шикан и получи 5-секундно наказание. Така той загуби една позиция спрямо втория пилот на Ред Бул Серхио Перес.
Въпреки победата, Верстапен не бе сигурен, че е спечелил втора световна титла. Нидерландецът и Ред Бул очакваха да получат по-малък брой точки от традиционния заради скъсяването на дистанцията. В крайна сметка обаче Верстапен получи достатъчно точки, които да му гарантират короната в F1 четири кръга преди финала на сезон 2022. Успехът за Ред Бул бе още по-ценен от факта, че се случи на Сузука. Японското трасе е собственост на основния партньор на Ред Бул- Хонда.
Объркването се получи заради промените в правилника, направени след фиаското в Гран при на Белгия 2021. Надпреварата на пистата Спа се проведе зад кола за сигурност заради ужасните метеорологични условия и ниската видимост. Заради това в F1 бяха въведени нови правила, определящи изискванията за дистанция при разпределянето на точките.
Според новите правила победителят получава шест точки за състезание от 2 обиколки или по-малко от 25 % от оригиналната дистанция. При надпревари, които са преминали повече от 25%, но не са достигнали 50%, победителят ще получи 13 точки. В същото време при състезания, които са преминали 50%, но не са достигнали 75%, тогава победителят ще получи 19 точки. Пълни точки се раздават единствено при изминаване на 75 % от обиколките в дадена надпревара.
Гран на Япония беше с дължина 28 обиколки. Това е над 52 % от пълната състезателна дистанция. Именно затова мнозина останаха с впечатлението, че Верстапен ще получи 19 точки за победата си, Серхио Перес – 14, а Льоклер – 12.
Точната формулировка на правилника на ФИА обаче гласи, че точките ще бъдат ограничени само за тези състезания, които са били спрени и не са били рестартирани. Това бе причината в Япония да бъдат раздадени пълни точки, след като в крайна сметка карираният флаг бе развят след тричасовия прозорец.
Първоначално отборите от F1 възнамеряваха това специфично правило за съкратено състезание да обхваща всички Гран при, които не достигат пълната дистанция. По този начин стана известно объркване и безпокойство, което продължи часове.
Темата бе засегната и по време на раздаването на наградите на ФИА в края на миналата година. Тогава президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем размени няколко „остри“ реплики с шефа на Ред Бул Кристиан Хорнер.
Some fresh duos for 2023 💫#F1 pic.twitter.com/avMSOhAM3P
— Formula 1 (@F1) January 21, 2023