Начало Избрани F1 ще гласува премахването на одеялата за гуми през юли

F1 ще гласува премахването на одеялата за гуми през юли

745
0
одеяла за гуми и Ландо Норис
одеяла за гуми и Ландо Норис, снимка Макларън

F1 ще гласува премахването на одеялата за гуми през юли. Плановете на световния шампионат за премахването на подгряващите покрития на гумите на Пирели ще бъдат подложени на окончателно гласуване, което се ще се проведе след уикенда във Великобритания. В него ще участват ФИА, отборите от F1 и FOM.

F1 иска да прекрати използването на подгряващи одеяла на гумите от следващата година като от по-широкия стремеж за подобряване на устойчивостта на състезанията в Гран при.

Предишните опити за забрана на подгряването на гумите бяха пренебрегнати. Това се случи заради техническата сложност на разработването на продукти, които могат да се справят с прекомерните промени в температурата и налягането. Затова все не се знае дали промяната за 2024 г. ще влезе в сила

Междувременно Пирели продължава работата си върху новия тип гуми, който ще се използва в F1 от 2024 г. Очаква се тези смеси да не се нуждаят от предварително загряване с одеяла. Италианската компания се стреми към целенасочени усилия, които да доведат до тест на най-новите продукти след Гран при на Великобритания. Едва след това ще бъде взето решението дали одеялата за гуми ще продължат да се използват или не.

Всичко зависи от това ФИА и F1 да нямат притеснения относно въвеждането на обща забрана за използване на подриващите покривала. Тогава въпросът трябва да бъде подложен на гласуване с участието на отборите.

„Силвърстоун е едно от състезанията, в които имаме два дни тестове след състезанието. И идеята е, че след Силвърстоун ще анализираме данните и ще анализираме ситуацията заедно с отборите, ФИА и F1“, каза директорът на Пирели за F1 Марио Изола.

„След това ще решим дали можем да постигнем целта за 2024 г., или е необходимо да я отложим.“

В новопубликувания правилник ФИА заяви, че гласуването ще трябва да се проведе не по-късно от 31 юли. В него също така се добавя следното: „За да бъде успешно приета промяната в регламента, ФИА, F1 и обикновено мнозинство от състезателите (5 от 10) ще трябва да гласуват за премахването на тези одеяла.“

Договорката за обикновено мнозинство от отборите обаче означава, че промяната на правилата може да не ще бъде приета, дори ако ФИА и Пирели да са доволни.

Изола също така заяви, че е твърде рано да се прецени какво е отношението на отборите към въпроса. Италианецът признава, че този въпрос е доста сложен

„Нямам ясно усещане какво ще се случи. Затова честно казано е трудно да се направи прогноза“, каза Изола.

„Вярвам, че целта на всички е да се върви в тази посока за устойчивост. Но въпреки всичко никой не иска да навреди на шоуто.“

„Не искам да казвам, че това е невъзможна цел, защото тя не е. Но въпреки това е много голямо предизвикателство.“

„Усещането ми е, че хората си мислят, че е било много по-голямо предизвикателство да се премине от 13-инчови към 18-инчови колела и че одеялата не са проблем. Но това не е същото, защото F1 е различен шампионат. Това е най-бързата серия в света и тази, която влага най-високо ниво на енергия в гумите. Когато имаш тази енергия и увеличаваш налягането, имаш смеси, които трябва да работят от много разширен диапазон от температури и т.н. Честно казано това не е никак лесно“, добави спортният директор на Пирели за F1.

Ако гласуването бъде в подкрепа на пълната забрана за 2024-та, Пирели планира да продължи частните тестове и през тази година. След това компанията ще тества новите смеси по време на тренировки в Япония и Мексико.

Изола заяви, че гумите, които не се нуждаят от загряване, ще трябва да имат изцяло нова конструкция в сравнение с настоящата гама.

„Трябва да разработим смеси, които да могат да работят при температура от 20 до 120 градуса. В противен случай рискуваме да имаме твърде лошо загряване или твърде много прегряване. След това, поради увеличаването на налягането от студено към горещо, което според нашите оценки вероятно е повече от 9/10 psi, трябва да разработим и чисто нова конструкция.“