Начало Избрани F1 ще използва гуми с подгряващи одеяла и през 2024 г.

F1 ще използва гуми с подгряващи одеяла и през 2024 г.

384
0
подгряващи одеяла за гуми
снимка, Венелин Николов

F1 ще използва гуми с покривала и през 2024 г. Това стана ясно след последното заседание на Комисията за F1. Отборите от световния шампионат в крайна сметка не подкрепиха идеята за премахване на специалните одеяла, които подгряват гумите за суха писта. По време на заседанието бяха решени още няколко важни въпроса, свързани с изравняването на двигателите и добавянето на надбавка за капиталови разходи и датата на предсезонните тестове за 2024 г.

F1 планира да елиминира напълно въглеродния си отпечатък до 2030 г. Като част от тези намерения, световният шампионат се надяваше да забрани използването на електрически одеяла за гуми от догодина.

Производството на гуми, които не изискват предварително загряване, е доста по-трудно. Въпреки това Пирели постигна напредък с продукта си, който беше тестван от Ферари и Мерцедес на пистата в Барселона. Новите смеси бяха тествани и от Ред Бул и Хаас на пистата „Силвърстоун“.

Днес се проведе поредното заседание на Комисията на F1 в Спа. По време на него ФИА, организацията на F1 и отборите обсъдиха редица ключови въпроси.

Разбира се, подгряващите одеяла за гуми бяха една от основните точки в дневния ред. В правилата за 2024 г. бе посочено, че те трябва използват. Но да се случи това, бе необходимо гласуване и съгласие от страна на повече от отбори от F1.

Прототипите на Пирели демонстрираха, че достигат температура в рамките на няколко завоя след излизане от бокса на места за тестове като Бахрейн, Барселона и Силвърстоун. Въпреки това, отборите искаха да ги видят в действие на по-широк кръг писти и да научат повече за това как се държат при преминаване от използване на интермедии или гуми за мокра писта.

В крайна сметка беше договорено този въпрос да бъде разгледан отново преди сезон 2025. Тогава обаче не се знае дали Пирели ще остане доставчик на гуми в F1. Италианският компания има сериозна конкуренция от страна на Бриджстоун. Все пак беше решено да се въведат интермедии без одеяла през 2024 г. В същото време гумите за мокро без подгряване  вече се използват от Монако

„В съответствие с бъдещите цели на спорта за опазване на околната среда и намаляване на разходите се разглежда вариант за премахване на използването на одеяла за гуми и кампанията за тестване на гуми Пирели  през 2023 г. Компанията е съсредоточена почти изцяло върху тази цел. Точно затова разширените дни за тестване са посветени на тестване на гуми без одеяла“, се казва в изявление на ФИА.

„Пирели докладва за резултатите от тази тестова кампания на Комисията на F1. Резултатите от проведените до момента изпитвания показват, че промяната може да бъде въведена в съответствие с исканите целеви спецификации за 2024 г. Въпреки това беше решено да се отложи въвеждането на забрана за използване на подгряващи одеяла върху гуми за суха настилка през 2024 г. Така ще се продължи обсъждането и допълнителните изпитвания за 2025 г.“

„Ще продължим да анализираме други потенциални бъдещи промени в правилата, които могат да подобрят екологичната устойчивост на спорта.“

Друга ключова тема на днешното заседание беше изравняването на двигателите. Това бе свързано около искането на Алпин да получи разрешение да развива своя двигатели в опит да се намали разликата с конкурентите. Съобщава се, че френският производител се е отнесъл с разбиране по този въпрос. В крайна сметка не е постигнато споразумение. Следователно въпросът ще бъде обсъден допълнително от консултативния комитет за силовите агрегати

В заседанието на Комисията за F1 беше обсъден и въпросът за удължаване на срока на действие на облекчението за капиталови разходи в рамките на горната граница на разходите. Така ще се помогне на Уилямс и други отбори да подобрят инфраструктурата на своите заводи с допълнителни инвестиции. Въпреки това отново не беше постигнато споразумение. Въпросът беше предаден на Финансовия консултативен комитет за допълнително обсъждане.

В перспектива се обсъждаше и как да се намалят размерите и теглото на автомобилите за следващия пакет от промени в правилата на F1. Разговорите трябва да продължат в техническия консултативен комитет.

Беше обсъден и въпросът за стартовете от място след проблемите, наблюдавани по време на Гран при на Австралия. Беше постигнато съгласие да не се променят правилата и решението да се остави в ръцете на рейс директора, вместо да се забранят постоянните рестарти след определен процент от състезателната дистанция. Накрая, F1 и ФИА потвърдиха, че предсезонните тестове за сезон 2024 в Бахрейн ще се проведат от 21 до 23 февруари.