Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Фабриките така и не са напълно затворени

Фабриките така и не са напълно затворени

1422
0

През лятото всички отбори от Формула 1 получават две седмици принудителна ваканция. От eкипа на Мерцедес обясниха къде се крият предизвикателствата при спирането на работа и какво все пак може да се свърши по време на „почивката“.

Формула 1 налага ужасяващо забързан начин на живот за всички, свързани със спорта. Всяка седмица или най-много на две-три седмици се пътува за състезанията от Гран при, както и за други събития по целия свят. Във фабриките машините никога не спират. Постоянно трябва да се разработват и произвеждат нови части. Никой не може да си позволи да си поеме въздух, в противен случай има риск да изостане от конкуренцията

За да дадат малко почивка на служителите в разгара на напрегнатия сезон, преди няколко години шефовете на спорта въведоха двуседмичния период на „изключване“. Всеки отбор трябва да реши кои точно 14 дни ще ползва като ваканция между състезания на Спа и Зандвоорт.

Единственото, което е ясно е, че цялата работа по автомобилите трябва да бъде спряна за две седмици! Аеродинамичният тунел и симулаторът са затворени. Разработките и производството също трябва да спрат. На служителите дори не е разрешено да комуникират помежду си чрез служебните си акаунти. Десетте фабрики практически влизат в режим на хибернация – точно в средата на лятото.

Екипите трябва също така да информират всички свои доставчици, че в този период не могат да се извършват никакви срещи, преговори и доставки. Не могат да се произвеждат части или да се извършва развойна дейност за отбора на F1, дори и от напълно отделни от екипите външни доставчици. Не може да се прави нищо и в отделените от тимовете собствени помещения на други места. Комуникацията с доставчиците трябва да бъде напълно прекратена в рамките на 14 дни.

Но това е време за нови идеи

„Почивката е особено важна за хората в състезателния екип и техните семейства. През тези две седмици те могат напълно да се съсредоточат върху себе си, без да бъдат обезпокоявани от имейли или съобщения в WhatsApp, или да мислят за срещи и следващите състезания. През това време всеки може да презареди батериите си“, обяснява почивката спортният директор Рон Медоус, който е доволен от наложената умишлено ваканция.

Развитието обаче никога не спира напълно. Не можете да изключите мислите на инженерите толкова лесно, колкото една машина.

„По време на тази почивка можем да мислим за други неща и да изчистим главите си. Това често води до нови интересни идеи, които иначе може да не ви хрумнат“, обяснява техническият директор Майк Елиът.

Отборите вече са се научили да се справят с прекъсването. Всички инженери пазят времето на принудителната почивка в съзнанието си и я ползват за плановете за развитие. Елиът изчислява, че разработването и производството на ново предно крило обикновено отнема 6 до 8 седмици. Със спирането всичко се отлага с две седмици, но идеите за него може да са по-добре обмислени.

Кривата на развитие се изравнява

„Като груба оценка може да се каже, че искаме да сме средно с една десета по-бързи на обиколка в състезание. И има състезания средно на всеки две седмици. Но по време на спирането кривата на развитие внезапно спира да нараства. Честно казано, не мисля, че е много ефективно да затворите цялата фабрика и след това да я стартирате отново. Но ситуацията е една и съща за всички екипи“, казва Елиът, който продължава да работи и по проектите за Формула 1, въпреки че вече се занимава с по-различна дейност в Мерцедес.

Роб Томас, главен оперативен директор на производствения екип на Мерцедес, описва обаче задължителната почивка като едно от най-добрите правила, въвеждани някога във Формула 1. За да се спре работата обаче е необходимаподготовка.

„Ние се подготвяме за този период много месеци предварително. Всичко трябва да бъде планирано щателно. Последното състезание преди паузата беше в Спа. Като включим паузата, ще имаме само няколко дни, за да подготвим колите за следващото състезание и да се подготвим добре за Нидерландия.“

Всъщност обаче фабриките не са съвсем пусти и през лятната пауза. Според Томас забраната за производство не означава, че екипите напълно губят времето.

„Това е единственият период, в който можем да извършваме дейности по поддръжката на системите необезпокоявани. Веднага щом започне паузата, стартираме със сервизни мерки на всички машини.“

В допълнение към екипите по поддръжката на маркетинга, връзките с обществеността, финансовия отдел и вътрешните юристи е „разрешено“ да продължат да работят

Специалистите в IT-отделите могат да използват свободното време, за да извършват необезпокоявани софтуерни актуализации на системите. Разбира се, почистването на сградите все още се използва.

Според спортния директор на Мерцедес Медоус цялата административна работа за първото състезание след лятната пауза ще бъде завършена преди приключването на ваканцията. Веднага след като спирането приключи всички служители трябва да се върнат направо във фабриката.

„Ще започнем да сглобяваме колите веднага и ще направим още няколко тренировки по спиране в бокса. Въпросът е да сме в добра форма веднага, когато всичко отново се задвижи.“