Начало Formula 1 News Ферари хвърли светлина върху стратегиите в Монако

Ферари хвърли светлина върху стратегиите в Монако

2072
0
Инаки Руеда
Инаки Руеда, снимка: Иван Тенчев

От Иван Тенчев, наш специален пратеник в Монако

Като част от новата политика на Ферари за повече откритост към медиите и детайлна информация за публиката, Скудерията покани в петък за първи път представители на пресата на среща с главния стратег на екипа Инаки Руеда и инженерния шеф на пистата Матео Тонинали.

Обсъждането и с двамата бе изключително интересно. То добави важна информация за начина на работа на екипа специално в Монако.

„При положение, че в последните 20 години 18 пъти излиза автомобил за сигурност на това трасе и видяхте какво се случи във Формула 2 със сигурност, едно от първите неща, които трябва да имате предвид, е появата на кола за сигурност”, започна Руеда, който е вече 5 години начело на стратегиите на Ферари.

„Колите работят с 60% по-бавно и пестят по 30-40% гориво. Ако приемем, че колата за сигурност води 5 тура, ще е спестено достатъчно гориво за няколко обиколки. И при подобно предвиждане, вие може да стартирате с около 3 кг по-малко гориво. И да имате това предвид в хода на състезанието. В него, за разлика от почти всяко друго място най-важна е позицията на пистата. Изпреварвания не са възможни и стават единствено при смяната на гуми.”

Разбира се гумите бяха в центъра на вниманието, като Руеда изнесе изключително интересни данни за работата им според анализа на Ферари от първите тренировки.

Те показват например, че за 28 обиколки меките гуми губят темпо от 2.2 сек. Докато средните по-твърдост гуми медиум губят 1.6 сек. Никой обаче не опитва да стартира с по-твърди гуми, защото с тях първо е почти невъзможно да премине Q2 заради късата писта и трафика. Както и заради факта, че те загряват доста по-бавно. На практика са им нужни поне 3-4 обиколки на изключително гладката настилка на трасето в Монако.

На въпрос на ClubS1 как точно в тима са събрали тези данни, при положение че Ферари използва в четвъртък само меките гуми софт, Руеда отговори, че в екипа имат достатъчно информация от предходни състезания и лесно пресмятат всичко. И само с данните от червените гуми могат да екстраполират поведението и на другите.

Испанецът обясни още и една друга много интересна специфика на трасето в Монако и работата с гумите. За разлика от почти всички други писти, тук често оставането по-дълго от съперника на пистата със стартовите по-меки гуми води до по-добър резултат и дори смяна на позициите, защото гумите медиум имат много по-дълъг цикъл на загряване.

И реално оставайки с тях примерно 3-4 обиколки, един пилот може да спечели няколко секунди и по-добра позиция на пистата, като след смяната може да се окаже пред съперника си и да спечели.

Инаки Руеда на практика ни преразказа стратегическото развитие на състезанието в Монако през 2017 г. с оригиналния запис на GPS движението на колите по пистата, комуникация и изчисления кога Кими и Фетел да спрат в бокса. И кога е съществувала опасност дори да загубят състезанието при излизане на кола за сигурност в точно определен момент.

При нейната поява се губят 12, а не 20 секунди както е обичайно в Монако. Така бе анализиран начинът на размяната на позициите и победата на Себ.

Точно появата на кола за сигурност може да изиграе ключова роля във всяко състезание в Монако, защото скоростта рязко спада във важен момент, различен за всеки пилот. А при двойно спиране на съотборниците в бокса за смяна се губят поне 3 секунди от втория.

„Още един интересен аспект в Монако са червените знамена”, продължи Руеда. „Въпреки че през последните 10 години имаше само два случая. Нашите правила ни принуждават да използваме два различни типа гуми в състезанието. Но ни позволяват да ги сменим при спиране на състезанието и това също трябва да се има предвид. То може да е щастливо обстоятелство, но може и да не е и трябва да е пресметнато в стратегията. И от тази гледна точка пък е по-добро да спрете по-рано…”

След дългото обсъждане с Руеда, новият шеф на комуникациите на Ферари – Силвия Хофер, ни обеща изпитване и раздаване на анкета кой какво е разбрал.

А Матиа Биното, който присъства на цялата сесия, с усмивка попита за допълнителни въпроси и към него.

Матео Тонинали
Матео Тонинали, снимка: Иван Тенчев

По-късно думата взе и шефът на инженерния екип на пистата Матео Тонинали. Той специално разясни спецификата на настройките на колите в Монако. Матео отбеляза, че за разлика от миналото вече никой не прави специална кола за уличното трасе. А просто се избират подходящите компоненти като по-меко окачване, специфично разположение на шасито, кормилен механизъм и т.н.

„Проблем е, че тук настилката е много гладка. Няма бързи завои и гумите се нуждаят от няколко обиколки за да загреят. А ще видите, че дори лидерите ще направят по няколко тура в Q1 заради гумите. И също за да си намерят място в трафика на тази писта, който оказва огромно влияние и върху охлаждането, работата на спирачките и всичко останало”, обясни Тонинали.

Италианецът, който е в Ферари от 2005 г. но е работил и при нормалните коли, разказа, че изключително важно е как пилотът усеща колата в Монако. Защото от него зависи да мине на милиметри от мантинелите, за да запише най-доброто време.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter