Много се изписа и изговори още преди началото на сезона за това чия аеродинамична концепция е по-добра – тази на Мерцедес и Ред Бул с по-високи профили на елементите на предното крило в краищата, или на Ферари и Алфа Ромео със „стопяващи” се елементи към страниците. След тестовете в Барселона изглеждаше, че вероятно вторият вариант е по-добър, защото създава по-малко челно съпротивление. Дори се заговори, че Мерцедес вече работи по подобно крило.
В състезанията картината се оказа по-различна
И не защото този параметър се промени, а защото се оказа, че по-ниското предно крило създава по-малки сили на притискане и предните гуми загряват по-трудно. А работата с гумите на Пирели пак е най-ключовият елемент за успеха. И за да ги накарат да работят, някои отбори започанха да вдигат крилата, да променят окачването и какво ли не. В предишния брой на списание ClubS1 анализирахме подробно представянето на колите на Мерцедес и Ферари в различните завои и прави, и причините за тези резултати в 1 и много обиколки.
Много от направените заради работата с гумите промени влошиха резултатите от заложените в колите аеродинамични идеи
Концепциите на различните коли вследствие новостите в правилата започнаха да се проявяват по различен начин и бе изключително любопитно тази година в Баку кой какви максимални скорости показа. Това, разбира се, е само един-единствен, отделен параметър от многото, от които успехът зависи, но е важен. А и според мен показва кой как е интерпретирал правилата като цяло. Защото те промениха не само предното крило, но увеличаха задното, промениха дефлекторите, баланса на масите и т.н.
Баку е с фактически най-дългия участък на пълна газ в шампионата и бе наистина отлично място за анализ кой до каква степен успешно се е справил и какво има като резултат. Данните бяха наистина страшно интересни и са важно парче от пъзела кой какви резултати постига и защо. Информацията от ФОМ показва например, че Ферари без отворено задно крило тази година постигаха скорост от 320 км/ч при 329 миналата година! В същото време Мерцедес имаха 322 км/ч скорост през 2019-та при 320 през миналия сезон!
Уилямс бе единственият друг екип освен Ферари, чиято максимална скорост без отворено задно крило бе по-ниска – 314 км/ч – в сравнение с миналогодишната – 317 км/ч
При Хаас този параметър е идентичен – 319 км/ч, а при Рено разликата бе само 1 км/ч по-добра скорост през настоящата година спрямо предишната (317 срещу 318). Най-големият скок при работата на колите на правите участъци без отваряне на DRS демонстрираха Торо Росо (+9 км/ч) и Алфа Ромео (+8 км/ч).
При отварянето на задното крило отново STR 14 се оказва най-ефективно използващата системата DRS кола. Нейната скорост се увеличаваше с цели 38 км/ч! Следваше Рено, които дръпваха с 36, Алфа и Уилямс бяха с по 35. При положение, че тази година прорезът на DRS се увеличи от 65 мм на 85 мм, а цялото крило е по-дълго с 10 см, учудващо е, че при Рейсинг Пойнт скоростта се е увеличавала само с 19 км/ч, и то при положение, че миналата година при отваряне Форс Индия са печелили 25 км/ч!
Интересно е още, че въпреки различните концепции при отваряне на DRS тази година Ферари и Мерцедес са увеличавали скоростта си с близки стойности – съответно 23 и 26 км/ч. При Скудерията миналия сезон този параметър е бил само 16 км/ч, докато за тима от Бракли няма данни, защото не са ползвали DRS в надпреварата.
Не на последно място трябва да се отбележи още, че с избраните в петък настройки Ферари бяха по-бързи от Мерцедес с почти 0,7 сек в една обиколка. Темпото им в дългите серии със софт според данните на ФОМ обаче е отстъпвало с 0,8 сек. Скудерията направи поредица промени за неделя и обобщената от състезанието информация сочи, че червените болиди са изоставали в надпреварата средно с 0,442 сек от Сребърните на завоите, а на правите са били по-бързи от тях с 0,280 сек. Данните са с двата типа гуми, без да уточняват коефициенти за наличие на кола отпред с ефектите от турбуленция и изтегляне. Това просто е чиста статистика и стъпвайки на нея, всеки трябва да прецени какви мерки ще трябва да вземе за Барселона, Монако и т.н.!
В таблицата са посочени скоростите на отделните отбори по време на Гран при на Азербайджан през 2018 и 2019 г.
В скоби са посочени разликите между скоростта без и с DRS
скорост 2018 без DRS | скорост 2018 с DRS | скорост 2019 без DRS | скорост 2019 с DRS | |
Мерцедес | 320 | – | 322 | 345 (+23 км/ч) |
Ферари | 329 | 345 (+16 км/ч) | 320 | 346 (+26 км/ч) |
Ред Бул | 317 | 346 (+29 км/ч) | 320 | 344 (+24 км/ч) |
Рено | 317 | 354 (+37 км/ч) | 318 | 354 (+36 км/ч) |
Хаас | 319 | 333 (+14 км/ч) | 319 | 345 (+26 км/ч) |
Макларън | 314 | 343 (+29 км/ч) | 318 | 346 (+28 км/ч) |
Форс Индия/Рейсинг Пойнт | 321 | 346 (+25 км/ч) | 327 | 346 (+19 км/ч) |
Заубер/Алфа Ромео | 312 | 342 (+30 км/ч) | 320 | 355 (+35 км/ч) |
Торо Росо | 314 | 324 (+10 км/ч) | 323 | 361 (+38 км/ч) |
Уилямс | 317 | 350 (+33 км/ч) | 314 | 349 (+35 км/ч) |