Начало Formula 1 News Ферари или Мерцедес избра правилната концепция, още малко информация

Ферари или Мерцедес избра правилната концепция, още малко информация

2500
0
Гран при на Азербайджан, старт, Формула 1, Баку
снимка: ATP

Много се изписа и изговори още преди началото на сезона за това чия аеродинамична концепция е по-добра – тази на Мерцедес и Ред Бул с по-високи профили на елементите на предното крило в краищата, или на Ферари и Алфа Ромео със „стопяващи” се елементи към страниците. След тестовете в Барселона изглеждаше, че вероятно вторият вариант е по-добър, защото създава по-малко челно съпротивление. Дори се заговори, че Мерцедес вече работи по подобно крило.

Люис Хамилтън
снимка: ATP

В състезанията картината се оказа по-различна

И не защото този параметър се промени, а защото се оказа, че по-ниското предно крило създава по-малки сили на притискане и предните гуми загряват по-трудно. А работата с гумите на Пирели пак е най-ключовият елемент за успеха. И за да ги накарат да работят, някои отбори започанха да вдигат крилата, да променят окачването и какво ли не. В предишния брой на списание ClubS1 анализирахме подробно представянето на колите на Мерцедес и Ферари в различните завои и прави, и причините за тези резултати в 1 и много обиколки.

Шарл Льоклер
снимка: ATP

Много от направените заради работата с гумите промени влошиха резултатите от заложените в колите аеродинамични идеи

Концепциите на различните коли вследствие новостите в правилата започнаха да се проявяват по различен начин и бе изключително любопитно тази година в Баку кой какви максимални скорости показа. Това, разбира се, е само един-единствен, отделен параметър от многото, от които успехът зависи, но е важен. А и според мен показва кой как е интерпретирал правилата като цяло. Защото те промениха не само предното крило, но увеличаха задното, промениха дефлекторите, баланса на масите и т.н.

Гран при на Азербайджан, старт, Формула 1, Баку
снимка: ATP

Баку е с фактически най-дългия участък на пълна газ в шампионата и бе наистина отлично място за анализ кой до каква степен успешно се е справил и какво има като резултат. Данните бяха наистина страшно интересни и са важно парче от пъзела кой какви резултати постига и защо. Информацията от ФОМ показва например, че Ферари без отворено задно крило тази година постигаха скорост от 320 км/ч при 329 миналата година! В същото време Мерцедес имаха 322 км/ч скорост през 2019-та при 320 през миналия сезон!

Уилямс бе единственият друг екип освен Ферари, чиято максимална скорост без отворено задно крило бе по-ниска – 314 км/ч – в сравнение с миналогодишната – 317 км/ч

При Хаас този параметър е идентичен – 319 км/ч, а при Рено разликата бе само 1 км/ч по-добра скорост през настоящата година спрямо предишната (317 срещу 318). Най-големият скок при работата на колите на правите участъци без отваряне на DRS демонстрираха Торо Росо (+9 км/ч) и Алфа Ромео (+8 км/ч).

При отварянето на задното крило отново STR 14 се оказва най-ефективно използващата системата DRS кола. Нейната скорост се увеличаваше с цели 38 км/ч! Следваше Рено, които дръпваха с 36, Алфа и Уилямс бяха с по 35. При положение, че тази година прорезът на DRS се увеличи от 65 мм на 85 мм, а цялото крило е по-дълго с 10 см, учудващо е, че при Рейсинг Пойнт скоростта се е увеличавала само с 19 км/ч, и то при положение, че миналата година при отваряне Форс Индия са печелили 25 км/ч!

Интересно е още, че въпреки различните концепции при отваряне на DRS тази година Ферари и Мерцедес са увеличавали скоростта си с близки стойности – съответно 23 и 26 км/ч. При Скудерията миналия сезон този параметър е бил само 16 км/ч, докато за тима от Бракли няма данни, защото не са ползвали DRS в надпреварата.

Не на последно място трябва да се отбележи още, че с избраните в петък настройки Ферари бяха по-бързи от Мерцедес с почти 0,7 сек в една обиколка. Темпото им в дългите серии със софт според данните на ФОМ обаче е отстъпвало с 0,8 сек. Скудерията направи поредица промени за неделя и обобщената от състезанието информация сочи, че червените болиди са изоставали в надпреварата средно с 0,442 сек от Сребърните на завоите, а на правите са били по-бързи от тях с 0,280 сек. Данните са с двата типа гуми, без да уточняват коефициенти за наличие на кола отпред с ефектите от турбуленция и изтегляне. Това просто е чиста статистика и стъпвайки на нея, всеки трябва да прецени какви мерки ще трябва да вземе за Барселона, Монако и т.н.!

В таблицата са посочени скоростите на отделните отбори по време на Гран при на Азербайджан през 2018 и 2019 г.

В скоби са посочени разликите между скоростта без и с DRS

 скорост 2018 без DRSскорост 2018 с DRSскорост 2019 без DRSскорост 2019 с DRS
Мерцедес320322345 (+23 км/ч)
Ферари329345 (+16 км/ч)320346 (+26 км/ч)
Ред Бул317346 (+29 км/ч)320344 (+24 км/ч)
Рено317354 (+37 км/ч)318354 (+36 км/ч)
Хаас319333 (+14 км/ч)319345 (+26 км/ч)
Макларън314343 (+29 км/ч)318346 (+28 км/ч)
Форс Индия/Рейсинг Пойнт321346 (+25 км/ч)327346 (+19 км/ч)
Заубер/Алфа Ромео312342 (+30 км/ч)320355 (+35 км/ч)
Торо Росо314324 (+10 км/ч)323361 (+38 км/ч)
Уилямс317350 (+33 км/ч)314349 (+35 км/ч)

 

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter