Иван Тенчев, Лас Вегас. Ферари може да поиска компенсация за инцидента с Карлос Сайнц в началото на състезателния уикенд в Лас Вегас. Болидът на испанския пилот се удари в извадена шахта броени минути след старта на първата тренировка. Сесията бе спряна, но щетите по колата бяха огромни. Конкретно за смяната на батерията в автомобила Сайнц получи наказание 10 места назад на грида. Това бе широко обсъждано през уикенда в Лас Вегас. В правилата няма предвидени действия при форсмажорни обстоятелства. Затова стюардите наложиха предвидената санкция.
Фредерик Васьор бе много ядосан от цялата случка. Толкова ядосан, че дори след състезанието, което се получи наистина интересно, а Ферари взе подиум, отдели дълго време на въпроса в брифинга си след финала. Ръководителят на Скудерията неколкократно посочи, че предупредителните жълти знамена в началото на първата тренировка са показани вследствие на инструкция от рейс контрола. На отборите не е било обяснена причината за сигнализацията. Васьор бе особено раздразнен от факта, че на ръководството на надпреварата от страна на ФИА отне цяла минута преди да спре сесията, след като вече са видели, че на трасето има проблем.
The moment Carlos Sainz hit a drain cover on the Las Vegas strip, causing FP1 to be cancelled 👀 pic.twitter.com/KIMbuZoteY
— ESPN F1 (@ESPNF1) November 17, 2023
Another view of the incident involving Carlos Sainz at the Las Vegas GP. pic.twitter.com/TFzXOTXyII
— EverythingF1 (@joinEF1) November 17, 2023
„Основният проблем за мен е, че жълти знамена се развяват, когато си видял нещо (опасно на пистата). Не вадиш жълт флаг в очакване (на проблем). В случая бе ясно обозначено, че предупреждението бе дадено от страна на рейс контрола. Това означава, че те са забелязали нещо. И после им отне цяла минута преди червения флаг. На правата се достигат 340 км/ч“, заяви шефът на Ферари
„Ще проведа частна дискусия с акционерите по този въпрос. Повтарям – разочарованието ми е повече заради начина, по който решиха въпроса, не толкова от самия инцидент. Такива неща са ставали в миналото. Дори в Монако, където е може би най-добрата улична писта в света. И там стана нещо подобно преди две-три години. Мисля, че беше на излизането от първи завой. Имаше такива случаи и в Малайзия, два пъти в Баку – при влизането в пита с [Валтери] Ботас преди няколко години и после с [Джордж] Ръсел. Подобни неща трудно се предвиждат и предотвратяват. Но след това на дневен ред излиза начинът, по който на пистата се справят със случилото се“, продължи Васьор.
„Ще обсъдим въпроса. Решението (за наказанието) според мен никак не бе честно като се вземат предвид обстоятелствата. Беше изключително строго спрямо Карлос, както и за целия отбор. Ще дискутираме обстоятелствата на инцидента, защото изобщо не става дума само за извадения капак на шахтата. Става дума за това, че между жълтия и червения флаг имаше цяла минута. Това е прекалено дълго време за такъв случай.“
„При обсъждането на наказание пък не е лесно да обмисляш даване на нови гуми например или двигател – тези неща биха допринесли за подобряване на представянето. При батерията обаче няма такъв фактор. Вижте фактите: пропуснахме първата тренировка (има предвид всички отбори – б.а., щетите бяха за поне два милиона, механиците ни работиха като луди, за да поправят автомобила. Просто е глупаво тези обстоятелства да не бъдат сметнати за форсмажорни“, каза още ръководителят на Ферари в F1
Track surveillance footage when Carlos Sainz ran over the drain cover at Las Vegas GP…💥
Clearly see the extent of the damage his Ferrari suffered with sparks flying off the floor…😬#LasVegasGP #f1lasvegas #F1 pic.twitter.com/gNesBm3T0c
— Opinionated Fan (@OpinionatedSF19) November 17, 2023
„Самото шаси не може да бъде поправено. Дори седалката е строшена. Това със сигурност ще ни коства още повече пари. Всичко вътре в болида беше потрошено – окабеляване, скоростна кутия, батерия, моторът беше мъртъв. Това са огромни последствия от чисто финансова гледна точка. Трябват ни куп нови и резервни части и съответно се появява проблем с ограничението на бюджета. Във финансовия регламент няма нищо, отнасящо се до разходите вследствие на катастрофи. Дискусия със сигурност ще има. Решението е друг въпрос“, заключи Васьор.
В историята на Формула 1 има прецедент, при който отбор е получил компенсация за катастрофа на пилот при независещи от него или тима му обстоятелства. През 2017 г. Ромен Грожан претърпя сериозен инцидент по време на втората свободна тренировка през уикенда за Гран при на Малайзия. Болидът на французина удари капак от дренажната система на пистата. Ударът му в предпазната стена от гуми бе с над 260 км/ч.
Грожан обясни, че не е видял капака. Шефът на Хаас Гюнтер Щайнер веднага повдигна въпроса за обезщетение и още по време на уикенда се срещна с ръководството на пистата Сепанг. Дискусиите отнеха почти година, но в крайна сметка от малайзийското трасе платиха на Хаас компенсация.
В случая със Сайнц евентуална компенсация може да се търси директно от Формула 1. Причината е, че Либърти Медия действа като промоутър на състезанието в Лас Вегас. Това е единствената надпревара, в която F1 има такова участие.