Паоло д’Алесио е един от изтъкнатите италиански графични анализатори на болидите от Формула 1 и не само на тях. Архитект и дизайнер, той е световноизвестен и с работата си по изработването на оцветяването на едни от най-легендарните състезателни автомобили. ClubS1 работи с него от над 15 години. Публикуваме често прецизните му материали на страниците на списанието ни – в хартиен или електронен формат. Този път материалът му за някои очаквани промени във Ферари, с които има отлични връзки от десетилетия, дойде след като затворихме поредния си електронен брой. Предвид интереса и момента решихме да го качим на сайта си, като полезна информация за това което се очаква от SF-25.
Знаем поне две неща за новия болид на Ферари, който тази година ще кара Люис Хамилтън. Той ще се казва ще се казва SF-25 (ще има нови лога на спонсори) и според Фредерик Васьор дори външните му линии да напомнят едноместния автомобил от миналия сезон, това ще е напълно нов проект
Колата ще има мисия да се бори и за двете световни титли. Ще е изградена върху солидната, силно усъвършенствана основа на SF-24. Предходната кола завърши миналия сезон близо до Макларън с обнадеждаващо добър край на шампионата. Следователно очакванията за предстоящия световен шампионат и медийното внимание за присъствието в отбора на седемкратен световен шампион са много високи. Любопитно е да открием в следващите редове линиите и някои от техническите тайни, които някак се прокрадват около очакваното с интерес ново Ферари SF-25.
Изцяло нова предна част (чертежи №1-2)
За да дефинираме малко по-точно промените в болида за 2025 г. в сравнение с миналогодишната кола, се опитваме да ги съберем в 5 горещи точки в напречното сечение на SF-24 (чертеж №1). Вече не е тайна, че в тях е концентрирано вниманието на експертите от Маранело.
Започваме от предното окачване (точка 1). След години на използване и добро познаване Ферари ще се откаже от системата push-rod, за да премине към pull-rod. Това е кинематичното решение, възприето през последните сезони от Ред Бул и Макларън. На хартия предимствата, които тази кинематика предлага, са многобройни, особено от аеродинамична гледна точка. Възприемането на „изтегляща щанга“ вместо „избутваща“ подобрява потока на въздуха, който обтича страните, захранва кутиите за радиаторите и се вмъква под дъното на автомобила, където може да създаде по-управляемо притискане. С изтегляне по-лесно се изграждат елементите, които блокират потъването и пакета е по-компактен.
От структурна гледна точка пък разположението на амортисьорите, щангите и фланците за пренос на усилието по-ниско снижава, макар и с малко, центъра на тежестта. Проблем е само по-сложната настройка. Но с преминаването към рull-rod техниците на „скачащия кон“ смятат, че ще решат най-после по-добре проблема с бързото загряване на предните гуми. Точно той пречеше през миналата година на Шарл Льоклер и Карлос Сайнц в квалификациите и началните етапи на състезанията.
Преработена аеродинамика (чертежи №3-4-5)
Преминаването към ново предно окачване ще окаже влияние върху аеродинамиката на Ферари SF-25 като цяло. Със сигурност ще има серия от малки наглед, но значителни като ефекти промени в сравнение с колата от миналата година. Носът, вероятно ще стане по-заострен (точка 2), защото ще подвежда променена струя около конуса на носа. Не може да се изключи и по-лъжичкообразна форма на първия елемент на крилото. Идеята е да се увеличи потокът въздух, който се вклинява под колата.
Същото важи и за страните. Те ще придобият още по-подчертан „език“ в предната част, точно както се случи с Ред Бул и Макларън. Така ще се увеличи и ускори въздушният поток към задната част в долната част. Ще има още по-рязко и подчертано спускане над задните колела. Както може да се види на чертежи №3-4-5, които сравняват изглед отстрани и отгоре на Ферари SF-24 с очаквания SF-25, в тази област болидът на Скудерията за предстоящия сезон ще напомня Макларън MCL38. Ще е с наистина ограничена височина в крайната част и дълбока вдлъбнатина в горната част на страните (точка 4), която започва от централната линия на страничните кутии и завършва близо до задвижващите колела. Всички тези промени трябва да доведат до по-добро представяне на права линия и в същото време до увеличаване на притискащата сила отзад.
Няколко очаквани промени „под кожата“ на Ферари SF-25
Въпреки че няма да са видими с невъоръжено око, усилено се говори, че ще има поне няколко значителни изменения „под кожата“ за SF-25 (чертеж №5). Инженерите на Кавалино са открили потенциал в използването вътрешната динамика на флуидите и разположението на елементите за охлаждане. След няколко години на работа с познати агрегати със сигурност ще настъпи и миниатюризиране на някои елементи. Това ще освободи пространство и то ще използва било за външно свиване, било за ускоряване на вътрешните потоци. Целта е една и съща: по-добро обтичане, по-висока скорост при по-малко съпротивление плюс евентуално повече притискане.
Същото важи и за трансмисията. Тя ще е малко по-малка от тази на SF-24, за да се увеличи въздушният поток, удрящ задната ос. С намалени страни и част от каросерията, облегната на мини-трансмисията, задачата за евакуиране на горещия въздух, който се застоява в страните и отделението на двигателя, ще бъде поверена на нова серия от вентилационни отвори. Те ще варират от състезание на състезание в зависимост от характеристиките на различните писти и климатични ситуации. Най-популярното решение е серия от по-големи вертикални отвори в сравнение с 2024 г., следвайки схемата, приета миналата година от Ред Бул и Макларън.
View this post on Instagram