Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Фетел: Надявам се страховете на Бърни да се оправдаят

Фетел: Надявам се страховете на Бърни да се оправдаят

41
0
Себастиан Фетел

Двукратният световен шампион Себастиян Фетел за надеждите си за новия сезон.

– През последната година счупи почти всички рекорди. Каква ще бъде твоята следваща цел?

– Мисля, че едно нещо трябва да е напълно ясно: последната година бе нещо изключително за всички нас в отбора. И през зимата имахме достатъчно време, за да осъзнаем какво сме постигнали. А то е нещо, което не се случва всяка година. Мисля, че няма как някой да каже, че иска да е по-лошо през следващия сезон. Напротив, нашата цел винаги е била да се подобряваме. Имайки предвид какво постигнахме през 2011 г., в спортен план няма как да се подобрим, значи трябва да се опитаме да постигнем същите цели. По време на първите тестове целите ще са да направим проучване, кои са нещата, които можем да подобрим. Ще работим упорито и се надявам на първото състезание да сме достатъчно добри, за да се борим за местата в челото. Не трябва да очакваме да отнесем всички още в началото и да смятаме, че никой няма шанс да ни свали от върха. Това ще има обратните последствия.

– След първата титла каза, че спечелването й е съпътствано от много събития и е толкова странно, че не можеш да осъзнаеш точно какво е станало. Можа ли да се насладиш на успеха след втората титла?

– Абсолютно! Не мисля, че спечелването на двете титли може да бъде по толкова различен начин. При първата шансовете ни не бяха много големи и успяхме да победим в последния момент. При втората взехме няколко състезания преди края и в останалите просто се наслаждавахме. Това, разбира се, бе нещо изключително, защото имах възможността да правя това, което най-много обичам: да карам в надпреварите без напрежение, с чувството, че съм световен шампион и да се радвам на усещането. Смятам, че всички вече са осъзнали, че това бе един изключителен сезон и най-хубавото в него бе, че никой не може да ни отнеме прекрасните спомени за спечелването на изключително много победи и качване на подиума в почти всяко състезание. Това ще остане завинаги. Ще се опитаме да вземем тази скорост и в следващия сезон.

– Конкуренцията обаче никога не спи. Очакваш ли по-сериозна борба през тази година?

– Разбира се. Както вече казах, не може да очакваме всяка година да бъде толкова успешна. Просто през миналата всичко при нас се получаваше. Не смятам, че през 2011 г. разликата спрямо 2010-та по отношение на колата бе голяма. Тя пак бе по-добра от тези на конкурентите, но просто през 2011 г. всичко се получаваше и ще се опитаме основните предпоставки отново да са налице, а именно колата да функционира добре и да е надеждна. През миналата година нямахме проблеми с надеждността, така че може да кажем, че годината бе перфектна. Надяваме се това да важи и за тазгодишната кола. Разбира се, имаше известни промени в регламента. Така вече темата за ауспусите вече няма да е непрекъснато на дневен ред. Смятам, че по този начин някои отбори, които имаха трудности в тази област, сега ще са облагодетелствани донякъде. Вероятно отборите ще са на значително по-малко разстояние един от друг. Затова и сме се опитали да използваме всяка ниша в регламента, която все още е налице, съсредоточили сме се върху определени детайли, за да можем да направим малката, но съществена разлика между нас и останалите. Дали сме успели обаче, предстои да видим. Смятам, че може да се каже, че останалите също са се опитали да използват всички възможни вратички в регламента, защото никой не иска да изостава.

– След успеха през миналата година, установихте ли кои области трябва да подобрите?

– Да, мисля че винаги се намира нещо, което трябва да бъде подобрено. Смятам, че когато човек е честен със себе си, винаги може да види неща, които на са били съвсем наред и се нуждаят от подобрение. Разбира се, че винаги се опитваме да достинем оптимума, но това не винаги се случва в една или друга област. Просто трябва да се работи упорито през зимата върху нещата, които са направили негативно впечатление през сезона. Зимата е и време, когато един пилот просто трябва да изключи, да не мисли за Формула 1, въпреки че е доста трудно, след като си вътре в нещата, но не трябва да се забравя, че сезонът е много дълъг и е необходима много енергия от началото до края. Целта е не да се постигне максимумът в първото или последното състезание. Ние се стремим някакси да консервираме тази оптимална форма от началния до финалния старт. А това не е лесна задача, но през миналата година я решихме перфектно. Може би все пак трябва да се науча да бъда по-хитър в определени моменти, от време на време да казвам „НЕ“, за да си оставя повече време за почивка и възстановяване. Мисля, че това се усеща доста болезнено, когато се мъчиш да направиш услуга и отнемаш от собственото си време. Това после се усеща в колата, когато не си особено спокоен, такива дреболии, за които няма значение с какъв спорт се занимаваш, защото мисля че за всички е еднакво и просто човек трябва да се научи да се вслушва в себе си.

– Къде по отношение на отбора смяташ, че има възможности за подобрение?

– Смятам, че колата, която виждаме тук, в голямата си част е еволюция на базата на миналогодишната кола и има малки, но значителни промени. Вероятно отвън нещата не се забелязват толкова, някои са скрити под капака, но има и такива, върху които сме работили усилено, за да ги подобрим и изчистим. Дори има моменти, в които това не винаги може да се забележи в резултатите. Ако гледаме само резултатите, през миналата година се представихме значително по-добре от 2010 г., но съм сигурен, че всички са анализирали нещата, които могат да бъдат подобрени и всички искат да се подобряват в дадена област като например, да сме още по-бързи при стоповете в бокса.

– Какво е чувството да се качиш за първи път в новата кола? Развълнуван ли си?

– Разбира се! Този момент го чакахме през цялата зима и прекарахме доста дълго време извън автомобила. Разбира се, че сега ще е прекрасно, когато се кача в колата, направя няколко обиколки и забележа отново огромната мощност. Определено ми липсваше чувството, когато ритна педала на газта. Някои неща са се променили, но болидът не е изцяло нов, така че не трябва да започвам с четенето на указанията за ползване. Повечето неща са ясни, някои се изясняват в движение и като цяло това е един комплексен процес. Не е като да се появиш след година и някой да трябва да ти обяснява това копче е затова, това – за онова, това е променено. Някои идеи и решения са взети съвместно и развити впоследствие, така че си наясно с всичко свързано с карането. Някои неща, свързани с дизайна, със сигурност са извън погледа ти и те са по-скоро отговорност на конструкторския отдел. Но що се отнася до пилота, поведението на колата и настройките, всичко е преговорено още след края на миналата година, анализирано е и е опитано да се подобри.

– Бърни Екълстоун каза, че неговите надежди са вие да не изчезнете отново на хоризонта и да не доминирате така, както през миналия сезон.

– Надявам се неговите надежди да не се сбъднат, а да сбъднем страховете му. Мисля, че е прекалено рано за прогнози, първо трябва да минат предсезонните тестове. Да се опитаме да натрупаме колкото се може повече километри, повече опит с колата и едва след края на изпитанията ще имаме повече яснота къде се намираме. Първото състезание ще даде най-точен отговор, но като цяло сезонът ще бъде много дълъг. Мисля, че ще бъде много оспорван сезон и е много рано за прогнози.

– Намери ли вече име за новата си кола?

– Все още не сме намерили име, но сме в процес на търсене. Предложенията са добре дошли. През миналата година кръстихме колата в срядата преди състезанието. Мисля, че през тази трябва имаме името по-рано, вече имаме няколко предложения, но ще преценим кое е най-интересното!