Начало Избрани ФИА проверява страничните дейности на Ред Бул, Мерцедес, Ферари и Астън Мартин...

ФИА проверява страничните дейности на Ред Бул, Мерцедес, Ферари и Астън Мартин във връзка с бюджетния лимит

2268
0
ФИА, Формула 1, F1
снимка: Спас Генев

ФИА проверява страничните дейности на Ред Бул, Мерцедес, Ферари и Астън Мартин във връзка с бюджетния лимит. Федерацията затвори потенциална вратичка в правилата на F1 за ограничаване на разходите. Така трябва да се попречи на отборите да използват персонал извън ограниченията на тавана на харчовете.

Според източници, това е засилено усилие на ФИА да гарантира спазването на правилата за ограничаване на разходите. Ръководният орган се намеси по отношение на използването на специални проектни подразделения извън отборите от F1. Има подозрения, че те се използват, за да помогнат за постигане на по-високи резултати в световния шампионат.

През последните години е напълно обичайно отборите от F1 да наемат висш технически персонал, който да работи в отделни отдели по технически проекти. По този начин се използват знанията, натрупани в състезанията за Гран при, които са много полезни широкия бизнес свят

Редица отбори имат отделни отдели, които се занимават с отделни проекти. Ред Бул има подразделение за усъвършенствани технологии [Ред Бул Технолъджис]. Макларън пък има отдел приложни технологии [McLaren Applied]. Мерцедес на свой ред разполага с отдел за приложни науки, а Астън Мартин – за технологии за представяне.

Всички тези подразделения са били успешни и са работили по множество проекти. Тук се включват пътни автомобили, яхти за Купата на Америка, велосипеди и други проекти.

Разбира се, има подозрения, че някои от тях може би са играли в системата и са използвали тези подразделения, за да задълбочат познанията си за F1 извън тавана на разходите, преди да предадат тази информация безплатно на отборите си. Това е и причината за намесата на ФИА.

В техническа директива на ФИА, която първоначално беше изготвена в началото на тази година. Наскоро тя беше преразгледана и влезе в сила. В нея ФИА поясни на отборите, че не е разрешено те да прехвърлят в отборите от F1 интелектуална собственост от проекти, без тази работа да попада в обхвата на лимита за разходи.

Тази директива носи името „TD45“. Тя гласи, че макар отборите да са свободни да управляват тези отдели за специални проекти, всяка интелектуална собственост от тях, която се използва от отборите от F1, трябва да се отчита в рамките на тавана на разходите. Затова тя не може да идва от свободни източници в рамките на същата компания.

Знанията за F1 все още могат да се предават свободно на техническите отдели, така че да продължат да се използват във външни бизнес интереси.

ФИА не е направила официално изявление по въпроса. Същевременно няколко отбора с такива технически подразделения настояват, че са спазили изцяло правилата

„Създадохме огромна организация във финансовия ни отдел от 46 души, която следи лимита на разходите до последния винт“, сподели шефът на Мерцедес Тото Волф.

„Тя следва тенденцията на разходите през цялата година. Това, което направихме, е, че основно разпределихме ресурси за различни проекти.“

„През цялата минала година бяхме под тази граница, а от началото на тази година също останахме под нея. Като се има предвид нормалното превключване на развитието за следващата година, това все още е на прав път“, продължи шефът на Мерцедес.  „Хубавото е, че постоянно научаваме какво прави автомобилът. Да, ще има някои фундаментални промени в дизайна за следващата година, но не става дума за това, че ще строим напълно нови неща. По-скоро става дума за това какво симулираме, а това не се измерва в пари. Това са терафлопи или часове в аеродинамичен тунел“, завърши Тото Волф.

Същевременно Отмар Шафнауер заяви по-рано тази година, че по-големите отбори от F1 са намерили начини да заобиколят наемането на персонал. Така той не се причислява към горната граница на разходите.

„Това, което някои от другите отбори правят сега [по-големите отбори], е, че искат да се възползват или да разберат по-добре къде има някакви вратички или някакви организационни промени, които могат да направят, за да включите повече хора под този бюджетен лимит. Честно казано ние все още не сме стигнали дотам“, каза Шафнауер.

„Те гледат на това така: „Отървахме се от 100 души, но сега искаме да ги наемем обратно.“ Те могат да намерят места за тях, където те или не се броят за цял човек, или се занимават с маркетинг, или с каквото и да е, или пък работят на лодка през част от времето“, добави шефът на Алпин.