Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА ще изчака до сезон 2026, преди да затвори някои вратички в...

ФИА ще изчака до сезон 2026, преди да затвори някои вратички в правилника на F1

980
0
ФИА, Формула 1, F1
снимка: Майкъл Потс

ФИА ще изчака до сезон 2026, преди да затвори някои вратички в правилника на F1. Федерацията иска да забрани на отборите да си „играят“ с преместването на по-големи количества въздух встрани от автомобила чрез предното крило. Опасенията на ФИА са свързани с това, че тези трикове вредят на качеството на състезанията.

F1 използва болиди с граунд ефект от началото на сезон 2022. Преминаването към тези технически разпоредби беше продиктувано от желанието да се позволи на автомобилите да се следват много по-близо

Една от основните характеристики на правилата беше да се сведе до минимум изтласкването на въздушния поток от автомобила и гумите от болидите. Това е известно още като „обтичане“. Такова смущение на въздушния поток допринасяше за загуба на притискаща сила за преследващите автомобили.

Отборите от F1 се запознаха с новите правила през последните два сезона. По този начин се засили стремежът към максимално подобряване на характеристиките на обтичане, особено чрез иновативен дизайн на предните крила.

Този подход е допринесъл за това, че автомобилите през сезон 2023 в F1 са били по-трудни за следване от тези, използвани миналата година. По-рано тази година беше изчислено, че има 35% загуба на притискаща сила, когато състезателите са на две дължини зад свой съперник. Това е с 15 % повече в сравнение с 2022 г.

Първоначално се обмисляше да се направят някои промени в правилата за 2025 г. Наскоро директорът на Комисията за едноместни състезателни автомобили Никола Томбазис обясни, че действията за решаване на проблема вероятно ще изчакат до 2026 г. Тогава влизат в сила новите технически правила в F1, свързани със задвижващите системи. Разбира се, ще има и промени в шаситата

„Тази година нещата определено се влошиха“, сподели Томбазис. „Знаехме, че това ще се влоши, когато автомобилите се развият малко повече. Имаше няколко конкретни области на болида, в които имаше вратички, които не успяхме да затворим достатъчно бързо. Това вероятно влоши нещата.“

„Крайната плоча на предното крило беше една [областите], плюс част от капаците на колелата и спирачните канали от вътрешната страна на предното колело.“

„Мисля, че научихме малко как да направим нещата по-добре следващия път. Макар че болидите се влошиха малко в сравнение с 2022 г., все пак са разумно по-добри от тези през 2021 г.“

Томбазис обясни, че промени в правилата и затваряне на тези вратички в F1 едва ли ще се случат преди 2026 г.

„Бих казал, че вероятно ще се случи през 2026 г. Нямаме никакви намерения да правим промени за 2025-та, освен ако не се случи нещо непредвидимо.“

Тази година следването бе по-трудно в сравнение с предишната. Освен това имаше и известна загуба на притискаща сила. Въпреки това от ФИА смятат, че нещата вече са се стабилизирали.

„Не мисля, че ще стане много по-лошо през следващата година. Не смятам, че има други вратички, които да се използват като например областта на предното крило и т.н. Затова очаквам, че ситуацията ще остане много подобна. Също така не мисля, че положението се е влошило с напредване на сезона. Според мен, нещата през година са по0-лоши в сравнение с миналата“, завърши Никола Томбазис.