От ФИА са установили „процедурни проблеми“ при пускането на трактор на пистата Сузука, докато колоната пилоти все още се движеше зад кола за сигурност. Гран при на Япония бе спряна в самото си начало заради пороен дъжд. Пуснатото на трасето превозно средство за отстраняване на катастрофиралото Ферари на Карлос Сайнц предизвика огромен скандал.
По време на самата надпревара, която бе възобновена по-късно, от ФИА пуснаха изявление след особено бурната реакция на Пиер Гасли. В него се казваше, че състезанието е било „неутрализирано“ от сейфти кара. Обяснението не бе прието добре. Голяма част от състезателите поясниха, че дори зад кола за сигурност скоростта е сериозна и не трябва да се допуска присъствието на тежкотоварна техника на пистата. Точно този извод бе направен при разследването катастрофата на Жул Бианки през 2014 г., част от което бе Едуардо Фрейташ – тогава рейс директор на WEC, понастоящем рейс директор във Формула 1 и в частност на надпреварата в Япония.
Изявлението от страна на ФИА на Сузука бе възприето като опит за замазване на ситуацията и прехвърляне на отговорността върху Гасли. Пилотът на Алфа Таури бе разследван за превишена скорост. Впоследствие бе наказан заради това, но за други зони от трасето. Общото недоволство на пилотите изигра най-голяма роля за това да се предприемат допълнителни мерки.
В крайна сметка бе съобщено, че ще се проведе разследване на ситуацията. Необичайно за ФИА резултат бе обявен много скоро след началото на проверката. Гран при на Япония бе на 9 октомври, за проблем бе съобщено след вчерашното заседание на Световния за автомобилен спорт на федерацията
„В случая са установени процедурни проблеми, които ще бъдат коригирани в кратко- и средносрочен план“, се казва в официалното съобщение.
Допълва се, че резултатите от разследването ще бъдат оповестени в следващите дни. Като допълнителни мерки за подобряване сигурността на пилотите ще бъдат въведени по-големи огледала. Те ще се използват от следващия сезон във Формула 1. Целта е състезателите да виждат по-добре и да се намали сляпата точка.
Промени ще има по тръбата за въздух над главата на пилота. Този елемент бе уякчен след катастрофата на Гуаню Жу по време на Гран при на Великобритания.
FIA World Motor Sport Council meets at historic RAC in Londonhttps://t.co/wibnNvOfcE
— FIA (@fia) October 19, 2022