Начало Автомобилни новини Fiat Grande Panda – назад към славния кубизъм

Fiat Grande Panda – назад към славния кубизъм

1067
0
Fiat Grande Panda

Fiat представи ново поколение на Panda, което ще се предлага с хибридно и с електрическо задвижване. Дизайнът напомня за оригиналния модел от 80-те години на миналия век. 

Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес представи в Торино новия, по-голям Fiat Panda. Това стана на на 11 юли 2024 г., точно в деня, в който отбелязваха 125-годишнината на марката Fiat. Подобно на концепта Centoventi, показан на изложението в Женева през 2020 г., първоначално моделът е замислен като малък автомобил с изцяло електрическо задвижване. Той е трябвало да замени Panda 3, която се произвежда от 2011 г. насам. Но нещата се развиха по различен начин и в двете посоки.

Сега Fiat планира да продължи да произвежда последната Panda поне до 2027 г. Поради това действителният наследник, четвъртото поколение, ще получи прозвището „Grande“, което го прави „голямата Panda“. А плановете Grande Panda да се продава в Европа само с електрическо задвижване също са отменени.

Нова платформа на Stellantis

Grande Panda използва нова платформа на Stellantis, адаптирана към другите модели на групата. Това е усъвършенствана версия на Общата модулна платформа (CMP), разработена от PSA (Peugeot и Citroën) преди сливането в Stellantis. Според Stellantis получената в резултат платформа „STLA Smart“ ще се използва от общо седем марки на групата. Върху нея ще бъдат изградени евтини малки модели, един от които е новият Fiat Grande Panda.

Във всеки случай топчестият дизайн на Panda 3 заминава в историята, а новият модел има вид на доста ъгловат кросоувър. Според Fiat основната форма напомня за оригиналната Panda от 80-те години на миналия век. На някои пазари тя беше рекламирана като „вълшебната кутийка“. Визуално Grande Panda прилича на малък SUV и носи също така обичайните отличителни белези на този модерен жанр. Такива са например облицовките на арките на колелата в тъмен цвят или престилките, визуално маскирани като дънна защита.

Четвъртит дизайн с оригинални детайли

Пътническият отсек е скроен вталено между широките калници, а отстрани е щампован релефен стилизиран надпис „Panda“. Осветлението е необичайно. В горния преден елемент дневните светлини са оформени в буквата Х като отделни квадратни прожектори; неактивните светлинни блокове вероятно са мигачите. Основните фарове се виждат под светодиодните блокове.

Задната част също е с екстравагантен дизайн. Отзад светлините също образуват триизмерни   блокове, оформени в Х под прозрачен капак. Името на марката е релефно щамповано на задния капак, а в долния десен ъгъл има стилизиран надпис Panda, оформен от отделни елементи. Всичко това повтаря много детайли от представената през февруари Panda Concept.

Стилен интериор

Дизайнерите са се справили отлично с интериора. Арматурното табло и рамката около контролните уреди са с овална форма. Тя напомня за легендарната тестова писта на покрива на историческия завод на Fiat в Лингото. Като специална закачка в рамката на дисплея е вградена малка стилизирана Panda. Stellantis обикновено си служи с подобни детайли при Jeep.

Малката жабка пред предната пътническа седалка е оформено като цилиндър с облицовка от бамбукови влакна – също готина идея. Твърди се, че отделенията за съхранение в арматурното табло предлагат общ обем от 13 литра. Контролните уреди са на 10-инчов дисплей, а централният монитор е с диагонал 10,25 инча. Fiat се е отказал от прекалена дигитализация в системата на климатика, която все още има истински, лесни за управление превключватели.

С хибридно и с електрическо задвижване

При пазарния старт на модела Fiat ще предлага Grande Panda с хибридно и с електрическо задвижване. Все още обаче не се съобщават техническите данни за хибридната версия. С дължина 3,99 м, височина 1,57 м и широчина 1,76 м моделът остава в класа на малките автомобили независимо от съставката „Grande“ в името си. И въпреки че е с над 30 см по-дълъг от своя предшественик Panda. Това би трябвало да доведе до съответно разширено пространство за пътниците на втория ред седалки. Багажникът е с вместимост 361 литра, което е с около 140 литра повече, отколкото в предишната Panda.

Електрическата Grande Panda използва електромотор с мощност 83 кВт (113 к.с.) за задвижване на предните колела. За съхранение на енергията служи LFP (литиево-железнофосфатна) батерия с капацитет 44 кВтч. При идеални условия електрическият пробег би трябвало да е около 320 км. Мощността на бордовото зарядно устройство е доста скромна, като в батерията се подават максимум 7 кВт свежа електроенергия. Fiat все още не е уточнил мощността на зарядното устройство за постоянен ток на станции за бързо зареждане.