Формула Е представи новия си автомобил Gen3, който ще дебютира през сезон 2022-23. Това се случи в яхтклуба на Монако и е броени дни преди самото еПри по улиците на Княжеството.
Welcome to Gen3.
The fastest, lightest, most powerful and efficient electric race car ever built.#ChangeAccelerated
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 28, 2022
Изцяло новият автомобил се отличава с преработен дизайн. Според Формула Е, той е вдъхновен от дизайна на изтребител. Също така трябва да продължи идеята на шампионата за разработване на автомобил, които се използва специално за състезания на множеството улични трасета в различни градове по света.
Това се изразява в малко по-къс автомобил, който позволява на водачите да се движат колело до колело по тясно улично трасе. Теглото на колата е намалено с 60 кг, въпреки увеличеното количество части на борда.
Ключовата характеристика на техниката Gen3 се крие в увеличените ѝ възможности за мощност. Задвижващият двигател от ново поколение произвежда 350 kW на задния мост, а в условия на рекуперация вече съжителства с монтиран отпред стандартно захранващ двигател с мощност 250 kW, което означава, че автомобилът може да произвежда 600 kW рекуперативна мощност.
Според изчисленията на Формула Е 40% от състезанието ще се провежда с енергия, събрана на пистата. Това означава, че капацитетът на батерията на автомобила ще бъде намален.
Освен това в новите болиди няма задни спирачки. Пълната спирачна сила на задния мост се осигурява от двигателя при регенериране на електроенергията.
„Монако е духовната родина на моторните спортове. Наистина няма по-подходящо място за представяне на нашия състезателен автомобил от поколение 3„, каза изпълнителният директор на Формула Е Джейми Рейгъл.
„Gen3 нарушава и предизвиква конвенциите в моторните спортове, като поставя еталон за ефективност, ефикасност и устойчивост без никакви компромиси.“
„Заедно с ФИА се гордеем, че можем да представим Gen3 на феновете на Формула Е, както и да демонстрираме на широката спортна индустрия как елитният спорт, високите постижения и устойчивостта могат успешно да съществуват заедно в световния шампионат ABB FIA Formula E.
„Нямаме търпение да видим как нашите отбори и пилоти ще използват автомобила до краен предел през 2023 г.“
Формула Е се фокусира и върху използването на устойчиви материали при конструирането на автомобила Gen3. Те включват използването на ленени и рециклирани въглеродни влакна, използвани при изработката на каросерията.
Освен това шампионатът има нов доставчик на гуми в лицето на Ханкук. Южнокорейският производител ще поеме тази роля от Мишлен. Корейците продължават да допринасят за вниманието към устойчивостта, тъй като естественият каучук и рециклираните влакна допринасят за повече от една четвърт от материалите, използвани за конструкцията.
Новите батерии, произведени от Williams Advanced Engineering, са проектирани така, че да могат да бъдат рециклирани в края на своя живот. Всички отпадъчни въглеродни влакна от автомобилите, включително отломките, могат да бъдат рециклирани и използвани отново за други цели.
„Gen3 представлява амбициозната трета ера на Формула Е и на световния шампионат ABB FIA Formula E„, добави основателят и председател на Формула Е Алехандро Агаг.
„С всяко следващо поколение състезателни автомобили, ние разширяваме границите на възможностите на технологиите за електрически превозни средства. Болидът Gen3 е най-амбициозният ни проект досега.“
„Погледите на целия свят са насочени към Княжеството. Причината за това е състезанието в Монако. Горди сме да представим автомобил, който две години е подготвян в историческия дом на моторните спортове.“
Освен новото поколение болиди Gen3, към Формула Е се присъединява нов производител в лицето на Мазерати. Също така ще има ново състезание по улиците на южноафриканския град Кейптаун.